Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Start på nolltid snart möjligt


Pocahontas

Rekommendera Poster

I förra veckans nummer läser jag att magnetminnena snart kommer.

Det kommer att förändra mycket i våra datorer, bl. a möjlighet till blixtsnabb uppstart, det vore något....

 

http://www.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=37459

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Vem stänger av sin dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I åskatider stänger jag alltid ner allt.... :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
I åskatider stänger jag alltid ner allt.... :(

Jag har överspänningsskydd!!! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr, det kommer inte att skydda dig mot särskilt mycket.

 

Det enda säkra när det åskar, är att dra ur alla kontakter, både för starkström och svagström.

Svagström så fort det åskar ens i närområdet (närmaste milen eller två) och starkström när det är risk för blixtnedslag inom några kilometer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Marcus

Kan blixten färdas genom luften så tar den nog igenom sig ditt överspänningsskydd... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I förra veckans nummer läser jag att magnetminnena snart kommer.

Det kommer att förändra mycket i våra datorer, bl. a möjlighet till blixtsnabb uppstart, det vore något....

 

http://www.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=37459

Äntligen har Windows möjlighet till omedelbar och blixtsnabb totalkrasch................ nu behöver man inte vänta på det oundvikliga.... :vissla:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bill

Axelman är stygg :polis:

 

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj då 1-0 till Bill <_<

:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Marcus

Kan blixten färdas genom luften så tar den nog igenom sig ditt överspänningsskydd... ;)

Huh? Det är väl snarare så att överspänningsskyddet bryter just när det blir alldeles för hög spänning, typ vid blixtnedslag? Jag vet inte om luften funkar vidare bra som överspänningsskydd, dock. :eeeh:

 

Tillägg: Jovisst, vet att det typ är gjort för att tåla 400 volt, inte 10 miljoner. :blush:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Marcus

Kan blixten färdas genom luften så tar den nog igenom sig ditt överspänningsskydd... ;)

Huh? Det är väl snarare så att överspänningsskyddet bryter just när det blir alldeles för hög spänning, typ vid blixtnedslag? Jag vet inte om luften funkar vidare bra som överspänningsskydd, dock. :eeeh:

 

Tillägg: Jovisst, vet att det typ är gjort för att tåla 400 volt, inte 10 miljoner. :blush:

Den är alldeles utmärkt för vad den är till för, nämligen att skydda mot överspänning! Men det finns ju en gräns för vad det klarar av..... för att vara 100% bör sladdarna ryckas ur. Men ett överspänningsskydd är bra så länge man inte får närapå en direktträff. Utan det kan datorn ha hälsat hem för länge sedan............

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citerar från en sida om just överspänningsskydd:

 

While surge protectors offer protection for normal surges and nearby lightning strikes, nothing will protect your equipment from a direct lighting hit.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är ju lite kräm i en blixt

 

Sen får man tänka på att det inte bara är eluttaget blixten letar sig in. (w00t)

Glömmer aldrig ljudet i telefonledningen när blixten kom farande in i den, lät som en armé av myror genom tråden och som avslutades med ett poff inne i datorn. Efter det kom åskknallen och tegelpannorna på huset skallrade (w00t)

 

Väderprognoserna följer jag mycket noga nu för tiden :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
:ph34r: Okej, jag fattar. ;)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Säkert?  :lol:  :D  :P

Jaaaa!!! :lol:B) (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutom att dra ur alla sladdar kan man ju skaffa en åskledare.  ;)

Det behövs inte om han har blixtlås på jeansen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Förutom att dra ur alla sladdar kan man ju skaffa en åskledare.  ;)

Jag bor i ett stort lägenetskomplex, med en massa antenner på taket. Dessutom är det typ göteborgs högsta punkt, så det borde vara här blixten slår ner. Hoppas det finns åskledare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...