Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Överhettning med 2011 Macbook Pro 13!


Burtono

Rekommendera Poster

Jag köpte nya Macbook Pro 13 I5 och har beslutat att lämna tillbaka den. Jag jämförde den med min flickväns unibody Macbook 2,4 ghz 2 ram och gillade inte resultatet. Macbook Pron var 12 grader varmare överlag i allt den gjorde. Fläktarna går igång ordentligt när jag streamar the daily show på en extern skärm och när jag tittar på orenderat material i Premiere. Min flickväns dator höll sig lugn i båda dessa moment. Det verkar som att datorn bli varm av grafiktunga uppgifter.

 

Det är inte bara jag som råkat ut för detta, se här:

http://discussions.a...sageID=13140299

 

Min fråga är är det någon som inte har en övervarm 2011 macbook pro 13??

 

/Gonz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Standard hårddisken, alltså inte ssd. Om någon har macbook pro 13 2011 som inte överhettas och har en normal cpu temp så hojta till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min macbook pro 2008 blir otroligt varm.. vid avancerad drift.. typ nästan så man kan bränna sig eller koka ägg på sidan av musplattan.. karnske överdrev lite .. men vid lång tids andvändande har jag faktiskt fått lite röda märken på handlederna..

Har du setat i soffan mycket med den, karnske är damm i fläktarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det är resultatet av ATI,s grafikkort. Har bara haft dåliga erfarenheter av dem (Däremot var jag pc användare då.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte haft den på soffan och den har inget damm då den är helt ny. Jag misstänker att det är något med det nya grafikkortet då föregående macbook pro modeller som jag testat inte haft detta problem. Jag vet inte om jag ska köpa en ny för att chansa att de inte har samma problem eller om jag ska köpa den äldre intel core duo modellen begagnat på blocket. Där för undrar jag om någon inte har detta problem så att jag vet att det finns datorer utan detta problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det är resultatet av ATI,s grafikkort. Har bara haft dåliga erfarenheter av dem (Däremot var jag pc användare då.)

 

Jag tvivlar på att ett ATI grafikkort kan orsaka något problem utan att fysiskt sitta i produkten. :) MBP 13" modell av 2011 års modell använder sig av Intels grafik som sitter integrerad i CPU chipet. Vilket jag kan tänka mig gör att värmeutvecklingen punktformigt i kretsen blir högre än gamla MBP 13" vilket ställer större krav på kylningen. Eventuellt har man från Apples sida underskattat kylbehovet om det stämmer att flera klagar på detta. Det finns även tecken från t.ex. iFixit som tyder på att man använt lite väl mycket kylpasta vid montering av kylflänsarna vilket kan förklara onödigt höga temperaturer internt på chipet, vilket kan ge hög hastighet på fläktarna men som inte borde göra chassit varmare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är ett tillverkningsfel så kommer Apple snart att ringas ner av många icke nöjda kunder som undrar varför fläkten låter som deras gamla PC. Hoppas problemet inte gäller alla nya macbook pros...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter på en likadan. Har inte kört jättekrävande program förvisso men har inte upplevt några större problem. Har inte använt mac innan så har bara min gamla thinkpad att jämföra med och då är mbp:n sval, rentav iskall.

Återkommer om jag upplever något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle du vilja köra ett test. Koppla en extern skärm till din macbook pro och kör en video på fullscren på den externa skärmen från the daily show.

 

http://www.thedailyshow.com/

 

Fläktarna på min macbook pro började tjuta nästan omedelbart.

 

Vill jättegärna höra resultatet om du pallar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sate1337en

Som tidigare sagt verkar det vara en del andra som upplever samma problem. Medan andra som också nyligen inhandlat den nya Macbook Pro'n inte upplever några som helst problem. Läste tidigare i Apples forum att någon hade fått bukt på problemet genom att döda en process som hela tiden låg aktiv. Verkar som att de inte varit snåla med kylpastan i alla fall, då jag såg bilder från folk som redan öppnat upp datorn för att ta bort kylpasta för att råda bot på problemet. Är ju dock inte att rekommendera alls.

 

Är det endast när du streamar till extern skärm som fläktarna går igång? Om du startar en massa applikationer samtidigt går fläktarna igång då också? Läste att vissa hade fått fläkten att gå igång då de endast installerade något program, vilket låter jättekonstigt.

 

Har du lämnat tillbaka datorn än?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har packat ner datorn då den ska hämtas snart. Fläktarna gick igång ordentligt när jag streamade the dailyshow på en extern skärm och tittade på orenderat material i Premiere men även utan några processer igång så låg CPU tempen och fläktarnas RPM på en högre nivå än min flickväns macbook. Det är med andra ord inte bara när datorn gör något tungt eller grafiskt utan den är överlag väsentligt varmare än sina jämlikar. De trådar som jag postat verkar ha exakt samma problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fredrikhansson

Stor diskussion om detta i Apple's egna forum. Verkar inte direkt så kul. Låter din mycket också?

Låter inte kul med både överhettad och en icke-tyst dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

smcFanControll löser problemet! :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rickard1234

Skulle du vilja köra ett test. Koppla en extern skärm till din macbook pro och kör en video på fullscren på den externa skärmen från the daily show.

 

http://www.thedailyshow.com/

 

Fläktarna på min macbook pro började tjuta nästan omedelbart.

 

Vill jättegärna höra resultatet om du pallar...

Tittade på en film i fullskärm från länken i min Mac Mini (bara för att testa) o CPU-tempen steg direkt från standard 44° - 45° --> 56°.

 

:ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min dator låter mycket, nästan som en pc.. Tror inte lösningen är att man hindrar fläktarna från att dra igång då detta sänker datorns livslängd. Gick fläcktarna igång till max på din mac mini. Det gjorde de på min macbook pro. Misstänker att det är något med kylplattan eller grafiklösningen som får datorn att bli överhettad. Väldigt synd. Funderar nu på att köpa gamla modellen på blocket för att slippa detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte göra nått på nätet förrän fläktarna tar i så datorn lyfter från bordet. Har flash avaktiverat.

Att hela tiden ha ögonen på smcFanControll så att datorn inte blir överhettad känns bara dumt.

Spel är det ju inte tal om. Thanks god for iPad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 13" i5 standardmodellen och den är ju mycket svalare än till exempel min svarta macbook från 2006 när man ser på youtube 1080p osv.

Kör Trackmania, Far Cry på högsta inställningarna och det är inget problem att ha den i knäet då eftersom fläkten går igång ju.

Förstår inte hur era kan bli så jättevarma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varje gång apple uppdaterar/uppgraderar sina (fantastiska)datorer blir det problem. förra gången var det imac med grafikproblem/konstiga färger på skärmen. iphone 4 antennagate.

Nu macbook pro som blir för varm... testar de inte sina datorer en liten stund innan de släpps? incredible!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

smcFanControll löser problemet! :crossfingers:

 

Glöm detta program! Om inte datorn klarar av sig själv ska inte du försöka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 13" i5 standardmodellen och den är ju mycket svalare än till exempel min svarta macbook från 2006 när man ser på youtube 1080p osv.

Kör Trackmania, Far Cry på högsta inställningarna och det är inget problem att ha den i knäet då eftersom fläkten går igång ju.

Förstår inte hur era kan bli så jättevarma.

 

Så det finns Macbook pro i5 som inte blir över varma? Vill du köra ett test? Koppla in en extern skärm och spela upp ett klipp från the dailyshow på fullscreen. Om datorns fläktar inte går igång helt galet så kanske det finns exemplar utAn överhettningsproblem. Isåfall kanske jag vågar beställa en till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glöm detta program! Om inte datorn klarar av sig själv ska inte du försöka.

 

exakt. man borde inte behöva installera ett program för att kontrollera fläktarna i en apparat som kostar så mycket...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 13" i5 standardmodellen och den är ju mycket svalare än till exempel min svarta macbook från 2006 när man ser på youtube 1080p osv.

Kör Trackmania, Far Cry på högsta inställningarna och det är inget problem att ha den i knäet då eftersom fläkten går igång ju.

Förstår inte hur era kan bli så jättevarma.

 

Så det finns Macbook pro i5 som inte blir över varma? Vill du köra ett test? Koppla in en extern skärm och spela upp ett klipp från the dailyshow på fullscreen. Om datorns fläktar inte går igång helt galet så kanske det finns exemplar utAn överhettningsproblem. Isåfall kanske jag vågar beställa en till.

 

 

Finns det någon laptop som inte går på knäna av högupplöst flash video? Jag har inte fått min MBP ännu, men testade med min Acer laptop och den klarade inte av dailyshow klipp utan att hacka, temperaturen gick över 70-80 grader.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

exakt. man borde inte behöva installera ett program för att kontrollera fläktarna i en apparat som kostar så mycket...

 

Macen sköter detta helt på egen hand. Gör den inte det ska den lagas, inte hackas.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...