Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilken dator?


nilo

Rekommendera Poster

Jag står i valet mellan att skaffa en ibook eller powerbook. Vad är största skillnaderna mellan datorerna? Varför skall jag välja/välja bort respektive modell? När kan man förvänta sig att en uppdatering av Powerbooken?

 

Någon som har åsikter kring detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag skulle köpa en ibook skulle jag köpa en nu, men en powerbook skulle jag vänta lite med. Den kommer nästan helt säkert uppdateras i januari nån gång, och kanske eventuellt med en G5. Inte troligt men möjligt. Hursomhelst kan den nog bli ganska mycket snabbare och eventuellt få t.ex. dual-layer-dvdbrännare. Powerbook är ganska mycket mer gedigen och lite mer "känsla", men ibooken är mer dator för pengarna just nu. Men kanske inte i januari. Är man ute efter prisvärdhet tycker jag man ska välja ibook, men värdesätter man gedigenhet o känsla ska man ta powerbook. Den är ju även lite snabbare på småsaker. vilket gör den lite "rappare" även med samma minnesmängd och processor som ibooken. Powerbooken kan ju även ha en extra skärm ansluten utan att som ibooken bara kunna spegla den på datorn...

 

 

EDIT:

Jag förespråkar rent allmänt powerbook. Har själv en 4-årig Pismo G3 som inte känns allt för stenålders trots sin ålder. Jag skulle nästan ta powerbooken bara pga det upplysta tangentbordet... Skulle jag (hur konstigt det än låter) betala ett par tusen extra för...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja,

utan att nämna tekniska/prestandaskillnader så tycker jag att en powerbook "lever längre".

Kör fortfarande en 400MHz TiBook ibland och den känns helt ok för det mesta.

iBook är en bra dator också och den har antagligen bättre pris/prestanda förhållande men livslängden är inte lika lång...

 

/M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja,

utan att nämna tekniska/prestandaskillnader så tycker jag att en powerbook "lever längre".

Kör fortfarande en 400MHz TiBook ibland och den känns helt ok för det mesta.

iBook är en bra dator också och den har antagligen bättre pris/prestanda förhållande men livslängden är inte lika lång...

 

/M

Jag tror också att powerbooken lever längre, men som prisläget är idag, är nog en ibook att satsa på ändå, eftersom man nästan kan köpa 2 12" ibbok för samma pris som en 12" powerbook.Men vill man ha en större dator, kanske en powerbook är att satsa på, speciellt eftersom den har ett bättre grafikkort, vilket är bra om man vill spela på datorn.

 

Om jag skulle köpa en ibook skulle jag köpa en nu, men en powerbook skulle jag vänta lite med. Den kommer nästan helt säkert uppdateras i januari nån gång, och kanske eventuellt med en G5. Inte troligt men möjligt.

När datorerna uppdateras är svårt att veta, men som du säger, det är länge sedan powerbooken uppdaterades, så det är möjligt att det blir i januari, i samband med den där mässan som går då. Ibooken uppdaterades för inte så länge sedan, så den komer antagligen inte uppgraderas än på ett tag.

 

Men som vanligt gäller att man ska köpa dator när man behöver den, eftersom det alltid kommer nyare modeller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har man råd tycker jag att man alltid ska köpa den med bättre prestanda, det brukar bli en bättre investering i längden. :cake:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om priset inte har betydelse köp PowerBook. Är budgeten snål blir det en iBook. Det skiljer inte så mycket mellan dem. PB har bättre skärmar (15-17") och möjlighet att köra extern skärm. iBook kan bara spegla skärmen.... PB är raskare men inte så att det motiverar priset.

 

iBook kommer förmodligen att vara en G4 produkt länge än. PB väntar vi på G5 kanske redan inom ett år. iMac G5 kan man tolka som generalrep för PB G5 och den vore värd att vänta på!! Å andra sidan ska man akta sig för att hoppa på helt nya datorkonstruktioner pga barnsjukdomar. Värmeproblem väntas i en PB G5 och det kan nog vara klokt att avvakta minst ett halvår efter en intro av PB G5.

 

Köp hellre en ny iBook än en begagnad PowerBook. De slits hårt och det kan bli dyrt utan garanti!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en 466 ibook ännu och bateriet är inte någon vidare längre, samt skärmen låter något ibland.. Annars så är ibooken i full form, hårdiskstorleken är lite klen för dagens uppgifter.

Ibooken lever nog inte mycket kortare än en powerbook, men powerbooken håller prestandamässigt längre i tiden. Det är den vesäntliga skillnaden samt skärmstorleken är mycket bättre på powerbooksen.

Mvh Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja,

utan att nämna tekniska/prestandaskillnader så tycker jag att en powerbook "lever längre".

Kör fortfarande en 400MHz TiBook ibland och den känns helt ok för det mesta.

iBook är en bra dator också och den har antagligen bättre pris/prestanda förhållande men livslängden är inte lika lång...

 

/M

Jag tror också att powerbooken lever längre, men som prisläget är idag, är nog en ibook att satsa på ändå, eftersom man nästan kan köpa 2 12" ibbok för samma pris som en 12" powerbook.Men vill man ha en större dator, kanske en powerbook är att satsa på, speciellt eftersom den har ett bättre grafikkort, vilket är bra om man vill spela på datorn.

 

Om jag skulle köpa en ibook skulle jag köpa en nu, men en powerbook skulle jag vänta lite med. Den kommer nästan helt säkert uppdateras i januari nån gång, och kanske eventuellt med en G5. Inte troligt men möjligt.

När datorerna uppdateras är svårt att veta, men som du säger, det är länge sedan powerbooken uppdaterades, så det är möjligt att det blir i januari, i samband med den där mässan som går då. Ibooken uppdaterades för inte så länge sedan, så den komer antagligen inte uppgraderas än på ett tag.

 

Men som vanligt gäller att man ska köpa dator när man behöver den, eftersom det alltid kommer nyare modeller.

Bärbart suger overhuvudtaget när det gäller spel. vill man spela så är de bättre att lägga ut pengarna på en singel G5:a än på en bärbar Powerbook.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bärbart suger overhuvudtaget när det gäller spel. vill man spela så är de bättre att lägga ut pengarna på en singel G5:a än på en bärbar Powerbook.

Kan inte annat än hålla med. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bärbart suger overhuvudtaget när det gäller spel. vill man spela så är de bättre att lägga ut pengarna på en singel G5:a än på en bärbar Powerbook.

Man köper väl inte en Mac för att i huvudsak spela? Eller?

 

/M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bärbart suger overhuvudtaget när det gäller spel. vill man spela så är de bättre att lägga ut pengarna på en singel G5:a än på en bärbar Powerbook.

Jag tänkte mer OM man ville spela också, utöver det man främst gör med datorn.

 

(jag spelar warcraft på min powerbook, och tycker det funkar ganska bra) ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Warcraft funkar skitbra, likaså simcity4, railroad tycoon 3. men james bond eller halo får man avstå ifrån. gör inte så mycket :P

men nog är det bättre att spela på en stationär mac än en bärbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men nog är det bättre att spela på en stationär mac än en bärbar.

Jämför jag med min imac G3, är det mycket sämre :vissla:

 

Men visst, det måste vara bättre att köra spel på en stationär mac, än en bärbar. En windowsdator är nog nästan bättre tillockmed, men då måste man ha windows. Det vill inte jag ;)

Jag har spelat warcraft på min grannes dator (en windowsmaskin), och det flöt på lite bättre, men inte jättemycket. Nyare spel, bör gå trögt på bärbara macar, speciellt halo, som väl ska vara väldigt grafikkrävande?

 

Spelkonsoller finns ju för spel, om man vill ha en spelmaskin också ^_^

 

 

Nilo, vad ska du använda datorn till i första hand? Det, och ekonomin bestämmer helt vilken modell som passar dig bäst

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn är tänkt att vara min huvuddator, kommer alltså inte att ha någon desktop utöver den. Den kommer att kopplas ot min externa skärm. Uppgifter som kommer att göras på den är Internet, bildbehandling, mp3, samt lite musikskapande osv.

 

 

Med detta i åtanke räcker det med en ibook eller måste jag lägga de extra tusenlapparna på powerbooken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att iBooken endast speglar din skärm och att den är lite liten så kanske det inte är helt lyckat med en iBook ( om du inte vågar prova hacket som tar bort begränsningen ........) Om du blir sittande vid ditt skrivbord för det mesta så duger ju en PB 12" i och med att du kan köra den externa skärmen på riktigt... Ska du vara mycket mobil så blir det nog anstängande med en 12" skärm i längden............ Testa. Gå till en ÅF och testa hur det känns.... Det skiljer ju rejält med pengar mellan dem och man får mycket tillbehör om man sänker kraven.....

iBook från ca 10.000:- PowerBook från ca 17.000:-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antagligen en fråga som diskuterats många gånger tidigare...

 

Är det här ibook hacket svårt att genomföra. Hur pass säkert är det? Går datorn att återställa? Granatin försvinner den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hacket är ett script som du installerar på några sekunder, om det blir något fel på datorn för att du kört scriptet så gäller inte garantin, all annan garanti gäller fortfarande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte även på det här med spegling av skärmen, vad innbär det rent konkret. Kan jag ha datorn ihopfälld och få upp skärmbilden på min externa skärm?

 

Vilken upplösning klara ibooken mot en extern skärm? Och är det någon skillnad om man har "hackat" grafikkortet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iBooken klarar bara att spegla skärmen d.v.s. visa samma bild med samma upplösning på den externa skärmen som den interna. Du kan inte ha iBookens skärm stängd när du gör detta.

Med scriptet installerat så kan du förutom att ha iBooken stängd när du använder en extern skärm även använda högre upplösningar.

 

Mer info

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte köra med stängt lock, eftersom en del av kylningen går genom tangentbordet. Man riskerar alltså att grilla sin skärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev en ibook 14". Någon som har erfarenheter och kanske en enkel vägledning till det beryktade grafikkortshacket till nämnda dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...