Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Avinstallera iTunes


ogglodg

Rekommendera Poster

Kan man slänga iTunes utan att det påverkar andra program eller OS X på något sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man slänga iTunes utan att det påverkar andra program eller OS X på något sätt?

 

Hej!

 

iTunes är bara ett program, så det är inga problem att slänga det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska inte slänga installerade Appleprogram, då får du div problem.

 

Av vilken anledning vill du avinstallera iTunes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avinstallera inte iTunes!! Då kan du få många olika medieproblem. Lyssna inte på Carlbo. Jobbar lite på Apple så jag vet :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska inte slänga installerade Appleprogram, då får du div problem.

 

Av vilken anledning vill du avinstallera iTunes

 

Näe jag aldrig gillat iTunes, tycker det är rörigt och spar filer hit och dit, albumlistor, omslag, vill du att iTunes ska göra si eller så mm.

Nä jag öppnar hellre musik i Quicktime.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avinstallera inte iTunes!! Då kan du få många olika medieproblem. Lyssna inte på Carlbo. Jobbar lite på Apple så jag vet :)

Ok, tack för svaret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iTunes är helt oK om man tar sig tid att lära sig hur det fungerar.

Senaste numret av MacWorld gav en del tips

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avinstallera inte iTunes!! Då kan du få många olika medieproblem. Lyssna inte på Carlbo. Jobbar lite på Apple så jag vet :)

 

Hej!

 

Systemet som sådant kan det väl inte påverka, eftersom det är

ett program som alla de övriga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Systemet som sådant kan det väl inte påverka, eftersom det är

ett program som alla de övriga?

Jo, det påverkar systemet. Inte om han har haft det en kortare tid, men om det finns en massa sparade .itdb filer mm så kan det orsaka kraschningar av systemet. Det klokaste är att inte radera det. Jobbar inte med OS X-utveckling så vet inte säkert vad alla filer heter. Jobbar med hårdvaruutveckling här i Kalifornien :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

iTunes är helt oK om man tar sig tid att lära sig hur det fungerar.

Senaste numret av MacWorld gav en del tips

 

Typiskt idiotsvar från macfrälst. Om programmet vore bra skulle man inte behöva en massa tid för att lära sig det. Och ännu mer typiskt Mac att datorn ska börja krångla för att man ska rensa bort ett förinstallerat program. För en jäkla musikspelare!! :bla:

 

Har redan hunnit ångra tusen gånger att jag bytte till Mac. Jag trodde inte det var möjligt att åstadkomma sämre program än Microsoft gör men ack vad jag bedrog mig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iTunes var en gång i tiden en musikspelare integrerad tillsammans med iPod. Sen har iTunes utvecklats och lastats på med mer delar, allt ifrån app-affär till synkroniseringstjänst för iEnheter. iTunes är en mångsysslare men i det hela inte riktigt bra på något av det.

 

Så jag håller med om att iTunes inte är "det bästa" är man ute efter en bra musikspelare får man hitta andra, betydligt bättre alternativ. iTunes är en databas, en katalog som hanterar dina media, film, musik, böcker. Försöker man använda det som något annat kommer man att bli grymt besviken.

 

Att avinstallera iTunes är lika omöjligt som att avinstallera Internet Explorer på Windows. Det är en integrerad del av systemet. Acceptera det och låt bli att använda det. Dra bort genvägen från dockan och använd det enbart när du måste. Hitta andra bättre verktyg som passar bättre för det du vill göra.

 

Men det finns två sidor av ett mynt, i sin komplexitet är också iTunes väldigt enkelt att använda, precis som det mesta kring en Mac, men det kräver att man tänker och lär om, släpp Windows, släpp filhantering. Låt "systemet" ta hand om allt.

 

Men vill du ha manuell kontroll på allt så är det helt riktigt, då får du själv katalogisera, skapa spellistor mm och använda en annan uppspelare, t ex QT som du själv nämner. Men det är ju en filmspelare som klarar av musikfiler, så det är ju inte heller en musikspelare ur det perspektivet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hoppas jag kan haka på med följande relaterade fråga:

 

Är det alltså helt säkert att det inte går att ta bort iTunes ens från en färsk Mountain Lion-installation? Jag har nämligen ett starkt behov av att installera iTunes 10.4.1 på min MacPro, p g a vissa funktioner som togs bort med 10.5. Om jag prövar att ta bort den nuvarande iTunes-versionen och det inte funkar att "downgrade":a till 10.4.1 -- kan jag isåfall ominstallera senaste iTunes eller har jag förstört OS:et oåterkalleligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Näe jag aldrig gillat iTunes, tycker det är rörigt och spar filer hit och dit, albumlistor, omslag, vill du att iTunes ska göra si eller så mm.

Nä jag öppnar hellre musik i Quicktime.

Då är det väl bara att öppna musiken i QuickTime, eller hur?

 

Du behöver inte alls avinstallera iTunes för att göra det.

 

Vill du ändra vilket program som öppnas när du dubbelklickar på filer så "Visa Info" på den typen av fil, välj program och klicka på knappen "Ändra alla...".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Typiskt idiotsvar från macfrälst. Om programmet vore bra skulle man inte behöva en massa tid för att lära sig det. Och ännu mer typiskt Mac att datorn ska börja krångla för att man ska rensa bort ett förinstallerat program. För en jäkla musikspelare!!

 

Itunes är inte bara en musikspelare, det är en mediahanterare som är central för Apples innehållstjänster. I iTunes loggar du in på iTunes store / App store, tar hand om ditt konto och auktoriserar datorer med mera.

Man behöver bara lägga tid på att lära sig det om man är väldigt fast i hur Microsoft gör saker och ting, då behöver man tid att släppa Microsoft tänket och göra på ett annat sätt. Mac utgår från andra idéer. Gör man som man har gjort i Windows i en Mac så blir det ett annat resultat än man vill. ITunes kan man styra på olika sätt, men utgår man från Windows när man hanterar det så blir det hur mycket knas som helst. ITunes fungerar i grunden på samma sätt som iPhoto, Aperture med flera program. Det är samma grundidé där du har ett bibliotek med flera sorteringsmöjligheter, och där mappar och listor är sorteringar och inga egentliga fysiska mappar. Det är ett databasprogram för mediainnehåll.

 

Har redan hunnit ångra tusen gånger att jag bytte till Mac. Jag trodde inte det var möjligt att åstadkomma sämre program än Microsoft gör men ack vad jag bedrog mig...

 

Mac fungerar som sagt på ett annat sätt än Windows och programmen följer annan design och annan hantering. Jag tycker the Mac way passar mig bättre, är mer logiskt, konsekvent och stabilt. Men Mac är inte för de som vill pilla direkt i systemet, utan Mac är för de som använder och vill ha ett konsekvent arbetssätt mellan programmen. Dvs, har man lärt sig ett Mac program så kan man de andra också - om de följer de rekommenderade riktlinjerna för program och inte är dåliga konverteringar från Windows eller Linux.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag måste hålla med att iTunes är det bättre alternativet om du är mån om din skivsamling och vill ha allt taggat och struktuerat rätt. Jag tycker det är synd att så många klassiska inställningar försvann i iTunes 11, t.ex detaljerade listvyn så försvann albumomslaget och man kan inte längre gruppera i album-vyn på samma sätt att man ser vart den skiljer av mellan olika artister (om man gjort spellista)

 

Däremot finns det nackdelar med iTUnes, den är så oerhört tung! Sitter man på en äldre dator så äter den RAM-minne! Tycker det borde separeras, de borde flyttat iTunes Store till App Store istället och gjorde en Apple Store av allt istället. Man kan väl ladda över låtarna till iTunes själv?!

 

Jag tycker såhär, de som inte bryr sig om sin skivsamling borde fortsätta använda andra spelare, och för guds skull koppla inte ihop din spelare med Last.fm för då blir det feltaggade låtar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...