Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vill ha veckonummer i kalendern i iPhone4


chillymost

Rekommendera Poster

Hej!

Jag stör mig en hel del på att det inte står vilket nummer de e på veckan i kalendern.(idag: v.4, 24/1) Går de här att lösa?

Tack

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svaret på din fråga ligger indirekt i varför Appen Week Calendar ständigt legat högt på topplistan över betalappar, dvs. Apple har av någon anledning vare sig veckovy eller veckonummer (det senare troligen med att användning av vecka är en typiskt nordisk företeelse). Kan rekommendera dig att investera 15 kr på Week Calendar och du får kalendern som du vill ha den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med ovanstående talare. Det är ännu mer värt att köpa appen nu när de uppdaterat en massa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan också prenumerera på offentliga "vckonummer" som t.ex. erbjuds hos Google Calendar. Se t.ex. http://sites.google.com/site/gcalweeknumbers/ Man får då skaffa ett Googlekonto och öppna inställningarna för kalendern mot sitt Googlekonto. Finns säkert också färdiga kalendrar i ".ical"-format.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det finns kalendrar med veckonummer som man ställer in iCal på, man prenumererar på dem och får veckonummer i sin kalender.

 

Användning av vecka är inte en nordisk företeelse, andra länder använder också veckor. Däremot är användningen av veckonr på det sätt som vi gör här i norden, en nordisk företeelse. Det finns dessutom flera olika standarders på veckonr, och det beror på hur man börjar räkna vecka 1. Det finns framförallt två sätt att räkna på - det ena är att vecka är den vecka som innehåller nyårsafton. Då får vecka 1 även med sig datum från december.

Det andra sättet att räkna är att vecka 1 är veckan efter.

Och så finns det skillnader i om veckan börjar på söndag eller måndag.

Här är det olika i olika länder.

 

Apple har valt att inte göra en specifik nordisk lösning för detta, utan hänvisar till att man kan ladda hem eller prenumerera på lokala kalendrar som innehåller veckonummer enligt lokal använd standard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår att WeekCalendar använder samma databas som iPhones inbyggda.

I mitt fall har jag en del olika kalendrar som jag både läser och skriver i. Kommer denna funktion att följa med så att jag kan använda WeekCalendar fullt ut.

Eller blir jag ändå beroende av att använda standard kalendern?

 

Dom olika kalendrarna kör jag via Google Apps, + att jag även läser/skriver i en utan för mitt konto i Google Apps. Förvisso en standard Google Cal, men ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår att WeekCalendar använder samma databas som iPhones inbyggda.

I mitt fall har jag en del olika kalendrar som jag både läser och skriver i. Kommer denna funktion att följa med så att jag kan använda WeekCalendar fullt ut.

Eller blir jag ändå beroende av att använda standard kalendern?

 

Dom olika kalendrarna kör jag via Google Apps, + att jag även läser/skriver i en utan för mitt konto i Google Apps. Förvisso en standard Google Cal, men ändå.

 

Jag har inte använt iPhones originalkalenderprogram sedan den dagen jag installerade WeekCal, och jag har precis som du ett gäng kalendrar, som jag synkar med Googlecal och iCal på min Mac. Det funkar felfritt!

 

Weekcal är definitivt värt 15,-! Det är så det skulle varit från början.

 

http://www.wasabi-apps.com/weekcalendar/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...Det finns dessutom flera olika standarders på veckonr, och det beror på hur man börjar räkna vecka 1. Det finns framförallt två sätt att räkna på - det ena är att vecka är den vecka som innehåller nyårsafton. Då får vecka 1 även med sig datum från december.

Det andra sättet att räkna är att vecka 1 är veckan efter...

I Sverige börjar veckorna på måndag, och vecka 1 är alltid den första veckan som har minst fyra dagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1972 bestämdes som internationell standard (ISO 8601) att veckans första dag skulle vara måndag. Likaså standardiserades sättet att numrera veckorna inom ett år på så sätt att vecka 1 är den första veckan på året som innehåller minst 4 av årets dagar, eller uttryckt på ett annat sätt, att den vecka som innehåller den första torsdagen på året är vecka 1, eller också att vecka 1 är veckan där 4 januari ligger. Om vecka 52 slutar före den 28 december tillkommer extraveckan 53 som då vandrar in på det nya året. Tidigare avslutades året med vecka 53 om vecka 52 slutade före 31 december. Dock vandrade inte detta veckonummer över till nya året utan vecka 1 tog vid den 1 januari oavsett veckodag. Samma vecka fick då med andra ord 2 veckonummer. Den nya standarden (ISO 8601) startade 1 januari 1973 som då var en måndag.

 

Källa: Wikipedia

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte använt iPhones originalkalenderprogram sedan den dagen jag installerade WeekCal, och jag har precis som du ett gäng kalendrar, som jag synkar med Googlecal och iCal på min Mac. Det funkar felfritt!

 

Weekcal är definitivt värt 15,-! Det är så det skulle varit från början.

 

http://www.wasabi-ap...m/weekcalendar/

 

Har exakt samma upplevelse. WeekCal var lite sådär när det släpptes men utvecklaren är med i matchen och uppdaterar kontinuerligt. Förmodligen den bästa app jag köpt!

 

Jag körde Calvetica ett tag för det var så förbaskat snyggt. Men den appen får inte godkänt av mig. För mycket buggar och ologiskt. Rekommenderas inte!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä men, rackars viket krut det var i den appen. :chockadskeptisk::galetglad:

 

Tack för tipset mina vänner. :kramis:

 

Bara att man kan scrolla veckor i sidled är värt pengarna.

A 13 kr bargin, a friggi´n bargin I tell youse. :respekt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för tipset, denna app verkar vara kanon, veckvyn saknade jag verkligen innan original-appen. På tal om det, hur kan man avinstallera t.ex. Apples kalender eller den värdelösa medföljande väder-appen, eller aktie-appen? Vid synkning i iTunes hittar jag ej originalapparna, dvs jag kan inte bocka av dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för tipset, denna app verkar vara kanon, veckvyn saknade jag verkligen innan original-appen. På tal om det, hur kan man avinstallera t.ex. Apples kalender eller den värdelösa medföljande väder-appen, eller aktie-appen? Vid synkning i iTunes hittar jag ej originalapparna, dvs jag kan inte bocka av dem.

Vad jag vet kan man inte ta bort dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK,tack Justitia

Jag lägger dem i en extra hemmamapp längst bak och avaktiverar kalendrar etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte använt iPhones originalkalenderprogram sedan den dagen jag installerade WeekCal, och jag har precis som du ett gäng kalendrar, som jag synkar med Googlecal och iCal på min Mac. Det funkar felfritt!

 

Weekcal är definitivt värt 15,-! Det är så det skulle varit från början.

 

http://www.wasabi-apps.com/weekcalendar/

Bra tips, men jag måste bara veta 100% säkert att det går att synka iPhonens originalkalender med den nya innan jag skaffar den? :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra tips, men jag måste bara veta 100% säkert att det går att synka iPhonens originalkalender med den nya innan jag skaffar den? :ermm:

 

Ja! Dom använder samma databas. Du kan köpa med 100% trygghet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1972 bestämdes som internationell standard (ISO 8601)...

 

Och? Kanada och USA använder ändå ett annat system där söndagen är första dagen i veckan.

I de flesta länderna i mellanöstern kör man också ett eget system med lördag som första dagen i veckan.

Sen kör inte alla den gregorianska kalendern heller. Den hebreiska kalendern är exempelvis annorlunda. Och arabländerna har sitt eget och kineserna sitt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...