Hoppa till innehåll

Foto
- - - - -

Vill ha veckonummer i kalendern i iPhone4

• Vänligen logga in för att kunna svara
23 svar till detta ämne

#1 chillymost

chillymost
  • Medlem
  • 20 inlägg
  • Appleprylar: iPhone 4 32GB | iPod shuffle 2GB

Postad 24 januari 2011 klockan 17:19

Hej!
Jag stör mig en hel del på att det inte står vilket nummer de e på veckan i kalendern.(idag: v.4, 24/1) Går de här att lösa?
Tack
mvh
  • 0

#2 MrKillBill

MrKillBill
  • Medlem
  • 316 inlägg
  • Plats: Umeå
  • Appleprylar: iPhone 4. iPhone 5 64 GB Vit. Mac mini 2,26 2009. MacBook Pro 13" 2010. iPad 32 GB 3G 2010 (1th gen). iPad 32 GB 3G 2012 (3d gen).

Postad 24 januari 2011 klockan 17:30

Svaret på din fråga ligger indirekt i varför Appen Week Calendar ständigt legat högt på topplistan över betalappar, dvs. Apple har av någon anledning vare sig veckovy eller veckonummer (det senare troligen med att användning av vecka är en typiskt nordisk företeelse). Kan rekommendera dig att investera 15 kr på Week Calendar och du får kalendern som du vill ha den.
  • 0

#3 !-Andreas-!

!-Andreas-!
  • Medlem
  • 52 inlägg
  • Plats: Uppland
  • Appleprylar: Macbook, iPhone 3G, iPhone 4

Postad 24 januari 2011 klockan 17:33

Håller med ovanstående talare. Det är ännu mer värt att köpa appen nu när de uppdaterat en massa.
  • 0

Postad bild

#4 chillymost

chillymost
  • Medlem
  • 20 inlägg
  • Appleprylar: iPhone 4 32GB | iPod shuffle 2GB

Postad 24 januari 2011 klockan 17:37

Okej, förstår. Tack!
  • 0

#5 iBamse

iBamse
  • Medlem
  • 1 710 inlägg
  • Appleprylar: 13" Mac Book Pro, iPhone

Postad 24 januari 2011 klockan 18:06

Särskilt som Week Calendar använder samma databas som den inbyggda kalendern.
  • 0

#6 set_lo

set_lo
  • Medlem
  • 1 312 inlägg
  • Appleprylar: MacMini, MacBook Pro, iPhone, iPhone, iPad, Apple TV

Postad 24 januari 2011 klockan 18:29

Man kan också prenumerera på offentliga "vckonummer" som t.ex. erbjuds hos Google Calendar. Se t.ex. http://sites.google....calweeknumbers/ Man får då skaffa ett Googlekonto och öppna inställningarna för kalendern mot sitt Googlekonto. Finns säkert också färdiga kalendrar i ".ical"-format.
  • 0

#7 Balooba

Balooba
  • Medlem
  • 14 673 inlägg

Postad 24 januari 2011 klockan 18:34

Varför inte söka via Google?

T.ex finner du då: http://ical.oops.se/
  • 0
:tarskratt: :tarskratt: :tarskratt: :tarskratt: :tarskratt: :tarskratt: :tarskratt:

#8 Raphael

Raphael
  • Medlem
  • 8 713 inlägg
  • Appleprylar: MacBook Pro 2.4Ghz

Postad 24 januari 2011 klockan 21:10

Ja det finns kalendrar med veckonummer som man ställer in iCal på, man prenumererar på dem och får veckonummer i sin kalender.

Användning av vecka är inte en nordisk företeelse, andra länder använder också veckor. Däremot är användningen av veckonr på det sätt som vi gör här i norden, en nordisk företeelse. Det finns dessutom flera olika standarders på veckonr, och det beror på hur man börjar räkna vecka 1. Det finns framförallt två sätt att räkna på - det ena är att vecka är den vecka som innehåller nyårsafton. Då får vecka 1 även med sig datum från december.
Det andra sättet att räkna är att vecka 1 är veckan efter.
Och så finns det skillnader i om veckan börjar på söndag eller måndag.
Här är det olika i olika länder.

Apple har valt att inte göra en specifik nordisk lösning för detta, utan hänvisar till att man kan ladda hem eller prenumerera på lokala kalendrar som innehåller veckonummer enligt lokal använd standard.
  • 0

#9 tapper

tapper
  • Medlem
  • 40 inlägg
  • Appleprylar: MacBook Pro

Postad 25 januari 2011 klockan 08:17

Förstår att WeekCalendar använder samma databas som iPhones inbyggda.
I mitt fall har jag en del olika kalendrar som jag både läser och skriver i. Kommer denna funktion att följa med så att jag kan använda WeekCalendar fullt ut.
Eller blir jag ändå beroende av att använda standard kalendern?

Dom olika kalendrarna kör jag via Google Apps, + att jag även läser/skriver i en utan för mitt konto i Google Apps. Förvisso en standard Google Cal, men ändå.
  • 0

#10 mawam

mawam
  • Medlem
  • 223 inlägg
  • Appleprylar: Macbook

Postad 25 januari 2011 klockan 09:00

bokmärk www.vecka.nu
  • 0

#11 carlsson

carlsson
  • Medlem
  • 1 467 inlägg
  • Appleprylar: MacBook

Postad 25 januari 2011 klockan 09:14

Förstår att WeekCalendar använder samma databas som iPhones inbyggda.
I mitt fall har jag en del olika kalendrar som jag både läser och skriver i. Kommer denna funktion att följa med så att jag kan använda WeekCalendar fullt ut.
Eller blir jag ändå beroende av att använda standard kalendern?

Dom olika kalendrarna kör jag via Google Apps, + att jag även läser/skriver i en utan för mitt konto i Google Apps. Förvisso en standard Google Cal, men ändå.

Jag har inte använt iPhones originalkalenderprogram sedan den dagen jag installerade WeekCal, och jag har precis som du ett gäng kalendrar, som jag synkar med Googlecal och iCal på min Mac. Det funkar felfritt!

Weekcal är definitivt värt 15,-! Det är så det skulle varit från början.

http://www.wasabi-ap...m/weekcalendar/
  • 0
Andreas Carlsson, Borås, Sweden

Världens bästa taktiska brädspel: Advanced Squad Leader!
http://www.aslsweden.com

#12 Balooba

Balooba
  • Medlem
  • 14 673 inlägg

Postad 25 januari 2011 klockan 09:20

Då iPaden har en ytterst elegant veckomeny kan man ju hoppas på att den införs även på iPhonen.
  • 1
:tarskratt: :tarskratt: :tarskratt: :tarskratt: :tarskratt: :tarskratt: :tarskratt:

#13 Doktor B

Doktor B
  • Medlem
  • 144 inlägg
  • Plats: Lund
  • Appleprylar: MacBook Air, iMac 24, iPod Nano, iPhone 3G & 4, iPad2

Postad 28 januari 2011 klockan 00:18

...Det finns dessutom flera olika standarders på veckonr, och det beror på hur man börjar räkna vecka 1. Det finns framförallt två sätt att räkna på - det ena är att vecka är den vecka som innehåller nyårsafton. Då får vecka 1 även med sig datum från december.
Det andra sättet att räkna är att vecka 1 är veckan efter...

I Sverige börjar veckorna på måndag, och vecka 1 är alltid den första veckan som har minst fyra dagar.
  • 0

#14 greenclick

greenclick
  • Medlem
  • 630 inlägg
  • Appleprylar: iMac 24" 2.93 GHz, Mac Mini, Macbook 2.4 GHz, iPhone 4, iPad 32 Gb

Postad 28 januari 2011 klockan 00:37

1972 bestämdes som internationell standard (ISO 8601) att veckans första dag skulle vara måndag. Likaså standardiserades sättet att numrera veckorna inom ett år på så sätt att vecka 1 är den första veckan på året som innehåller minst 4 av årets dagar, eller uttryckt på ett annat sätt, att den vecka som innehåller den första torsdagen på året är vecka 1, eller också att vecka 1 är veckan där 4 januari ligger. Om vecka 52 slutar före den 28 december tillkommer extraveckan 53 som då vandrar in på det nya året. Tidigare avslutades året med vecka 53 om vecka 52 slutade före 31 december. Dock vandrade inte detta veckonummer över till nya året utan vecka 1 tog vid den 1 januari oavsett veckodag. Samma vecka fick då med andra ord 2 veckonummer. Den nya standarden (ISO 8601) startade 1 januari 1973 som då var en måndag.

Källa: Wikipedia
  • 0
"Never argue with an idiot, they will only drag you down to their level and beat you with experience."

iMac 24" 2,93 GHz
Macbook 2,4 GHz
Mac Mini 1,83 GHz
iPhone 4
iPad 32 Gb

#15 Tigercop

Tigercop
  • Medlem
  • 952 inlägg
  • Appleprylar: MacBook, iPhone 3G & 4, iPod Nano, iPod Shuffle

Postad 28 januari 2011 klockan 06:44

Jag har inte använt iPhones originalkalenderprogram sedan den dagen jag installerade WeekCal, och jag har precis som du ett gäng kalendrar, som jag synkar med Googlecal och iCal på min Mac. Det funkar felfritt!

Har exakt samma upplevelse. WeekCal var lite sådär när det släpptes men utvecklaren är med i matchen och uppdaterar kontinuerligt. Förmodligen den bästa app jag köpt!

Jag körde Calvetica ett tag för det var så förbaskat snyggt. Men den appen får inte godkänt av mig. För mycket buggar och ologiskt. Rekommenderas inte!
  • 0
För övrigt anser jag att Radiotjänst borde läggas ner och TV-avgiften slopas

#16 friend

friend

Fredsmäklare

• Medlem
  • 23 659 inlägg
  • Plats: Eken
  • Appleprylar: MacMini 2.3 GHz i7, iPhone 5, iPad3

Postad 28 januari 2011 klockan 09:13

Nä men, rackars viket krut det var i den appen. :chockadskeptisk: :galetglad:

Tack för tipset mina vänner. :kramis:

Bara att man kan scrolla veckor i sidled är värt pengarna.
A 13 kr bargin, a friggi´n bargin I tell youse. :respekt:
  • 0
Postad bild Life's too short to be in a hurry.
Enjoy being a grape.
Soon enough you'll be a raisin

########################### Camán

Min music på MySpace
Jag finns numera på Twitter under CamanTweets.

#17 latox

latox
  • Medlem
  • 125 inlägg
  • Plats: Lomma
  • Appleprylar: Macbook Pro i7, Mac mini 2,4 GHz, iPhone5, iPad4, Apple TV, Time Capsule

Postad 28 januari 2011 klockan 10:43

Tackar för tipset, denna app verkar vara kanon, veckvyn saknade jag verkligen innan original-appen. På tal om det, hur kan man avinstallera t.ex. Apples kalender eller den värdelösa medföljande väder-appen, eller aktie-appen? Vid synkning i iTunes hittar jag ej originalapparna, dvs jag kan inte bocka av dem.
  • 0

#18 Justitia

Justitia
  • Medlem
  • 10 212 inlägg
  • Plats: Södra Spanien
  • Appleprylar: PB G4, iMac, iPhone 3Gs och 4s

Postad 28 januari 2011 klockan 20:14

Tackar för tipset, denna app verkar vara kanon, veckvyn saknade jag verkligen innan original-appen. På tal om det, hur kan man avinstallera t.ex. Apples kalender eller den värdelösa medföljande väder-appen, eller aktie-appen? Vid synkning i iTunes hittar jag ej originalapparna, dvs jag kan inte bocka av dem.

Vad jag vet kan man inte ta bort dem.
  • 0
"The Macintosh may only have 10% of the market, but it is clearly the top 10%." / Douglas Adams

#19 latox

latox
  • Medlem
  • 125 inlägg
  • Plats: Lomma
  • Appleprylar: Macbook Pro i7, Mac mini 2,4 GHz, iPhone5, iPad4, Apple TV, Time Capsule

Postad 28 januari 2011 klockan 20:39

OK,tack Justitia
Jag lägger dem i en extra hemmamapp längst bak och avaktiverar kalendrar etc.
  • 0

#20 rickard1234

rickard1234

Smörjmeister

• Validating
  • 32 229 inlägg

Postad 29 januari 2011 klockan 16:44

Bra tips, men jag måste bara veta 100% säkert att det går att synka iPhonens originalkalender med den nya innan jag skaffar den? :ermm:
  • 0

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar