Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fuktskadad iPhone 4, trög hemknapp


Oscardoo

Rekommendera Poster

Tjaa!=)

 

Tappade min iphone 4 utanför bilen häromdagen. Ja trodde den låg någonstans inne så ja brydde mig inte om den. Sen på morgonen när jag gick ut för att kolla om den låg i bilen såg ja den. Den var helt isig ja tog in den och provade den, det var inget fel på den just då. Men nu efter ca en vecka har "home-knappen" slutat funka(man måste trycka hårt för något ska hända). Tror ni det forfarande kan va fukt i den? Ja lade den i en påse med torrt ris när ja fått in den. Är det värt att skicka in den på reparation eller ska man försöka laga de själv? Kan fukten ha orsakat felet på knappen?

 

ONT: Fukt sakerna har inte blivit utlösta vad ja kan se =)

 

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ha hamnat vatten i utrymmet runt fjädern bakom hemknappen, men det ska inte vara något större problem. Jag tror du har klarat dig fint :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En utbytesenhet går väl på några tusen, man reparerar alltså inte telefonen utan byter ut hela. Fuktskador är just trickiga på det sättet att de kan skada enheten under en lång period efter själva incidenten.

 

Så risken är väl att snart pajjar mer saker än hemknappen, men så länge du kan leva med det skulle jag vänta med att lägga flera tusen på en ny enhet - det lär varken bli billigare eller dyrare för att du väntar några månader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man se om fuktutlösarna har blivigt berörda? Hur isf? Kan vara värt att veta!

Kika i botten på hörlursuttaget, om den vita lappen där har blivit röd/rosa så har där varit fukt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPhoneReservdelar.se

Den som är mest trolig att lösa ut är den som sitter på dockkontakten.

Tyvärr så kan man inte sen den förän man har plockat isär telefonen och avlägsnat logikkortet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
nilsbelsibub

Min hemknapp blev fördjävligt trög efter ett tag. Jag insåg att det var korrossionsproblem med mekaniken hos apple.

Helt vanliga problem inom alla andra teknikområden. Jag gjorde så här: Tog en sprayburk 5-56 universalolja från CRC. Finns på varenda mack.

Den driver ut fukt, smörjer och ger ren kontaktyta utan att skada elektroniken. Men vräk inte på i onödan. Om det gäller bara homeknappen

gör så här: Slå av telefonen helt. Spraya ut i en tesked ungefär halva bara. placera telefonen med displayen uppåt. Du bör se till att den lutar mycket lite nedåt genom att lägga en tandpetare eller nåt upptill undertill. Droppa lite 5-56 på hemknappen och tryck många gånger så att droppen försvinner ner mellan knappen och springan. Låt den ligga 15 minuter så. Vänd sen på telefonen så att baksidan kommer upp. Vinkla upp telefonen lite så att du kommer åt att hälla resten av 5-56 från teskeden in i kontaktöppningen. Lägg ned telefonen plant men även nu med en tandpetare upptill, så att den lutar väldigt lite ner mot knappen, bara för att inte sprayen skall rinna in i telefonen och kladda ned displayen. Nu ligger sprayen på rätt plats (runt knappen) och får arbete av sig själv i ytterligare 15 min. OBS Använd inte sprayröret som medföljer flaskan, det är lätt att dosera för hårt. Om du tillhör den vanligaste felgruppen så funkar hemknappen nu!

Lycka till

Mvh nilsbelsibub

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag prövade nilsbelsibub´s förlag och det funkade till 100 %... Så nu är min hemknapp felfri. Tack som fan för tipset..

 

Min hemknapp blev fördjävligt trög efter ett tag. Jag insåg att det var korrossionsproblem med mekaniken hos apple.

Helt vanliga problem inom alla andra teknikområden. Jag gjorde så här: Tog en sprayburk 5-56 universalolja från CRC. Finns på varenda mack.

Den driver ut fukt, smörjer och ger ren kontaktyta utan att skada elektroniken. Men vräk inte på i onödan. Om det gäller bara homeknappen

gör så här: Slå av telefonen helt. Spraya ut i en tesked ungefär halva bara. placera telefonen med displayen uppåt. Du bör se till att den lutar mycket lite nedåt genom att lägga en tandpetare eller nåt upptill undertill. Droppa lite 5-56 på hemknappen och tryck många gånger så att droppen försvinner ner mellan knappen och springan. Låt den ligga 15 minuter så. Vänd sen på telefonen så att baksidan kommer upp. Vinkla upp telefonen lite så att du kommer åt att hälla resten av 5-56 från teskeden in i kontaktöppningen. Lägg ned telefonen plant men även nu med en tandpetare upptill, så att den lutar väldigt lite ner mot knappen, bara för att inte sprayen skall rinna in i telefonen och kladda ned displayen. Nu ligger sprayen på rätt plats (runt knappen) och får arbete av sig själv i ytterligare 15 min. OBS Använd inte sprayröret som medföljer flaskan, det är lätt att dosera för hårt. Om du tillhör den vanligaste felgruppen så funkar hemknappen nu!

Lycka till

Mvh nilsbelsibub

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Jag måste varna lite för nilsbelsibub's tips, jag provade det och lyckades sabba skärmen en hel del. Troligtvis då jag inte var tillräckligt försiktig så att 5-56 rann ner mellan skärmen och glaset. Dock så fungerar hemknappen mycket bättre efter operationen. Så det man ska tänka på är att prova med ytterst lite 5-56 och luta telefonen mer än som rekomenderas här och sen låta den ligga lutande längre än som rekomenderas för att driva ut 5-56 vätskan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...