Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Musen hugger/fryser (USB och BT)


Rickyryden

Rekommendera Poster

Jag fick ett knepigt problem igår med min iMac (8 månader gammal). Min muspekare hugger till (stannar upp alltså) ungefär varannan sekund och ibland hoppar den iväg på skärmen (men bara när jag rör på den).

 

Jag använder min Magic Mouse (blåtand), men har även provat med min USB Logitech och det är samma problem.

 

Eftersom min dator igår gick in i Front Row helt utan anledning så fick jag känslan av att en granne har köpt en Mac eller något liknande med en remote, så jag har provat att avaktivera blåtand och allt möjligt för att se till så att ingenting stör ut min mus. Men ingen skillnad.

 

Jag har provat att köra hårdvaru-test med installationsskivan, reparerat skivan med installationsskivan, drog ur strömsladden och höll inne power-knappen i 5 sekunder (läste någonstans att det nollställde något), men den beter sig fortfarande konstigt.

 

Jag har Magic Prefs installerat men har provat att ta bort det. Jag har ändrat acceleration, hastighet, m.m. i musinställningar men ingen skillnad.

 

Jag har inte installerat något dom senaste veckorna så jag kan inte komma på någon uppdatering som har sabbat något. Det enda jag har gjort senaste månaden är att jag har kopplat in en extern hårddisk och aktiverat Time Machine. Jag har provat att koppla ur hårddisken och stannat TIme Machine men musen är ändå konstig.

 

Är det någon som har några idéer? Blir galen på detta...

 

Mvh,

Ricky

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pinsamt nog så har jag nu löst problemet, MEN jag förstår det inte. Jag hade provat att dra ur alla USB-sladdar men det hjälpte inte. Av en slump så provade jag att dra ur HDMI-kabeln som går till TVn, och då slutade musen bete sig konstigt. Hur är detta möjligt? Jag har HDMI-kabeln (via minidisplay-porten eller vad den heter) ikopplad hela tiden och har haft det i ett halvår utan problem, men nu så har det börjat påverka musen? Mycket skumt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara störningar som kommer från HDMI-kabeln. Den avger ju ett fält, och detta stör blåtandskopplingen. Kan ha varit något som kanske gått sönder i kabeln, en skärmning har släppt eller något sådant, så den avger mer störningar än annars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara störningar som kommer från HDMI-kabeln. Den avger ju ett fält, och detta stör blåtandskopplingen. Kan ha varit något som kanske gått sönder i kabeln, en skärmning har släppt eller något sådant, så den avger mer störningar än annars.

 

 

Det där låter ju inte helt otroligt, men (alltid ett men :) ) USB-musen fungerade ju inte heller (då hade jag avaktiverat blåtand).

 

 

När jag skulle sätta i minidisplay-kabeln igen så gnistrade det till när det stötte emot iMacens chassi, ska det göra så? För övrigt så var det ju samma fel när jag satte i HDMI igen. Men när jag bytte kanal på tv:n till hdmi som datorn är kopplad till, och sedan bytte tillbaka till boxern, då fungerar musen som den ska igen... Helskumt det här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I HDMI standarden finns inbyggd möjlighet att styra saker vi HDMI. Exempelvis så kan fjärrkontrollen till TV:n även (via HDMI kabeln) styra din DVD-spelare eller andra enheter som är anslutna. Jag vet inte om Mac stödjer detta dock eller om det på något sätt stört ut något i din dator.

 

Att det gnistrar känns lite konstigt. Har inte inträffat när jag anslutit kablar - har dock aldrig anslutit HDMI. Men det känns lite konstigt att det skall gnistra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Att det gnistrar/blixtrar om kontakterna tyder på att du har problem med antennjord från exempelvis kabelteveanslutningen. Detta är vanligt och kan ge underliga problem med allt från jordbrum till att du skadar utrustning. Finns en tråd om detta här.

 

Det förekommer också rapporter liknande detta där hdmi-adaptrar slår ut trådlöst nätverk och det kan givetvis vara något sådant här också. Inte omöjligt att det säljs dåliga hdmi-adaptrar som inte svarar mot myndigheters krav på radiostörningar.

 

Apple använder inte CEC-funktionerna hos hdmi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lärt mig lite under åren och undvek att köpa den billigaste HDMI-kabeln, men den är uppenbarligen inte bra nog då. :-) Är det farligt att ha ha den kabeln i, eller är det bara när man drar i/ur den som det kan skada utrustning när det gnistrar till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Problemet ligger inte i hdmi-kabeln på något sätt såvida du lyckats göra en Macguyver, lindat kabeln på rätt sätt och får en oväntat kraftig förstärkning på 2,4 GHz-bandet :propellerbaver:

 

Gnistor beror på antennjorden. Testa själv ifall du gnistor igen. Dra sedan ut antennsladden ur väggen och se ifall gnistorna slutar. Då vet du att det är antennjorden (som det brukar vara) och du behöver en jordavskiljare. Du märker också ifall frysningarna upphör och du har svaret där.

 

Frysningarna orsakas troligtvis av hdmi-adaptern. Slutar de när du använder en annan adapter behöver du reklamera den du har köpt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, nu är jag med. Antennkabeln till tvn givetvis. =)

 

Frysningarna slutade när jag bytte kanal på tvn till hdmi, och sedan tillbaka till scart (tv-boxen). Så nu vet jag hur jag löser det om det händer igen. Eftersom det bara har hänt en gång på 6 månader så vet jag inte hur jag kan "tvinga fram" det beteendet, och därför blir det svårt att prova en annan adapter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Då är det inte någon störning utan en tillfällig låsning som sker därför att grafikkortet synkar om mot teven. Alltså ingenting ovanligt eller konstigt. Jag fick intrycket av att du hade konstant problem med mus och blutooth så länge du var ansluten mot teven. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet gällde musen både via blåtand och när jag hade en annan mus via USB, men det var bara musen som hackade. Höll jag inne en tangent på tangentbordet (blåtand) så var det inga frysningar. Riktigt skumt problem =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag har också det här problemet. Har en MacBook Pro 13" och den är kopplad til tv:n via mini-DVI. Jag har haft problemet länge att muspekaren hackar fram över skärmen och även göra stora hopp. Har en Logitech-mus ansluten via USB direkt i datorn, hade den först i hubben eftersom att jag trodde att det var problemet. Det märkliga är att problemet finns där även när jag använder musplattan. Vad beror det på och hur löser jag det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med mini-DVI urkopplad märker jag en stor skillnad i muspekarens respons. Kanske får ha den urkopplad när den inte används då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Jag upplever också båda problemen. Min Logitech Bluetooth-mus fryser och det gnistrar i mitt USB-uttag. Detta sedan jag skaffade en ny USB 3.0-hub med extern strömförsörjning. Vad är problemet? Hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...