Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Strul med hårddisken


Pucko

Rekommendera Poster

Jag har sedan en tid tillbaka haft strul med hårddisken. Ibland när jag försöker kopiera filer till en extern hårddisk (eller bara duplicera dem) så hänger sig allt i några minuter för att sedan visa nåt felmeddelande om att det inte går att kopiera pga "disk error".

 

Jag tror att min hårddisk skulle må bra av nån typ av reparation eller optimering... men vad använder man för program, och hur gör man?

 

Förslag?

 

:mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan mycket väl vara fel på de filer du försöker kopiera, att de är skadade på nåt vis.

 

Vad använder du för program när du kopierar över?

Reparera Skivbehörighet är alltid ett måste har jag märkt när man kör Carbon Copy Cloner...

 

Kör du Mac OS X 10.3 så optimerar den disken automatiskt om jag inte är helt snett ute...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder inga program... jag drar helt enkelt över filerna till den externa hårddisken.

 

När det inte har funkat så har jag ibland försökt med FileBuddy. Det funkar ibland, men inte alltid.

 

De gånger då jag, till slut, har lyckats kopiera filerna till ett nytt ställe funkar de hur bra som helst... tror alltså inte att det är själva filerna det är fel på. Snarare att de ligger på nåt felaktigt spår på hårddisken, eller nåt.

 

:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu testat att reparera skivtillbehörigheter utan framgång... samma fel fortfarande.

 

Kanske det här kan vara till hjälp:

"Finder kunde inte slutföra åtgärden eftersom viss information inte kunde läsas eller skrivas (Felkod-36)."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac OS X har ju många "osynliga" filer, och följer inte de med kan du få strul, nu vet jag ju inte vad det är du "drar över", men prova med fdin Systemskiva att köra skivverktyg som Marcus sa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac OS X har ju många "osynliga" filer, och följer inte de med kan du få strul, nu vet jag ju inte vad det är du "drar över", men prova med fdin Systemskiva att köra skivverktyg som Marcus sa

Det är vanliga filer... det kan alltså vara t.ex. en bildfil, en mp3 eller vilket dokument som helst.

 

Har nu testat att reparera skivan med skivverktyget... men det hjälpte inte.

 

:wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din externa disk, hur är den formatterad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din externa disk, hur är den formatterad?

Vet inte riktigt... men det är inte det som är problemet.

 

Felet måste ligga på den interna hårddisken, eftersom jag inte ens kan duplicera (kringla+D) filerna som strular.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det stora volymer du flyttar, eller enstaka små filer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Marcus: Jag tycker att det låter som om du inte har rätt rättigheter till filerna.

Nja, jag är inloggad som Admin... ska inte det räcka?

 

Pocahontas: Är det stora volymer du flyttar, eller enstaka små filer?

Det är lite olika från gång till gång. Just i det aktuella fallet handlar det om en rar-fil på ca 50 Mb. Själva kopieringen stannar alltid vid 30 Mb. I samma mapp ligger flera filer, som alla funkade att lägga över till den externa hårddisken.

 

Men det är, som sagt, olika från gång till gång... ibland handlar det om små skräpfiler och ibland om stora filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog tolka det som att den interna hårdisken håller på att bli utsliten. Se till att få säkerhetskopiering på så mycket du bara kan, innan det är försent :ph34r:

 

Rättigheterna bör det inte vara fel på, eftersom det verkar som att du lyckas ibland.

 

 

Testa att köra "Apple hardwaretest" för att se om den hittar några fel på hårdvaran

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog tolka det som att den interna hårdisken håller på att bli utsliten. Se till att få säkerhetskopiering på så mycket du bara kan, innan det är försent :ph34r:

 

Rättigheterna bör det inte vara fel på, eftersom det verkar som att du lyckas ibland.

 

 

Testa att köra "Apple hardwaretest" för att se om den hittar några fel på hårdvaran

Ja, jag har länge misstänkt att min dator sjunger på sista versen och har, med tanke på att det är min jobbdator, mer eller mindre fått klart att skaffa en ny.

 

Det är en tre år gammal Titanium G4 på 667 Mhz, så det är kanske dags i vilket fall som helst. ;)

 

Har gjort backup på det mesta, så jag bör vara rätt väl förberedd för en eventuell krasch. Men det vore ju inte fel att få ordning på de sista krånglande filerna också.

 

Var hittar jag det där hardwaretestet du nämnde?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde du fått med när du köpte datorn....HardWaretestet alltså...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde du fått med när du köpte datorn....HardWaretestet alltså...

Det fick jag säkert... men var finns det? Ligger det på hårddisken, eller ska jag använda någon av installationsskivorna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ligga på installationsskivan, eller som jag fick, en fristående till iBook.

Inte på hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en tre år gammal Titanium G4 på 667 Mhz, så det är kanske dags i vilket fall som helst.  ;)

Den är inte så omodern, om du inte ska köra tunga beräkningsprogram, eller spela spel (som Marcus sa). Eftersom det var en arbetsdator, antar jag att du inte spelar speciellt mycket spel på den ;)

 

 

Filerna som stular, hur funkar det att öppna dom? Eller försöka kopiera med något program?

 

 

 

Leta reda på installationsskivorna, och kör hardwaretest, så ser du om det är något hårdvaraufel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är inte så omodern, om du inte ska köra tunga beräkningsprogram, eller spela spel (som Marcus sa). Eftersom det var en arbetsdator, antar jag att du inte spelar speciellt mycket spel på den ;)

 

Filerna som stular, hur funkar det att öppna dom? Eller försöka kopiera med något program?

 

Leta reda på installationsskivorna, och kör hardwaretest, så ser du om det är något hårdvaraufel.

Nä, den känns faktiskt inte alls särskilt omodern trots sin, för en dator, skyhöga ålder. Men jag såg ändå det här som ett bra tillfälle att tjata till mig nåt nytt. ;)

 

Filerna som strular funkar inte att öppna... förutom de gånger som jag faktiskt HAR lyckats kopiera över dem till slut (med FileBuddy). Då har de funkat som de ska. Så jag tror inte att det är själva filerna som är paj.

 

Sitter nu med hardwaretest-skivan i handen och återkommer snart med en rapport.

 

:sorry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jahapp, nu har man testat Apple Hardware Test också... körde både snabbtestet och det utökade testet och fick meddelandet:

 

”Inga maskinvaruproblem har upptäckts.”

 

Då var man tillbaka på ruta ett igen då.

 

:pinch:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, den känns faktiskt inte alls särskilt omodern trots sin, för en dator, skyhöga ålder. Men jag såg ändå det här som ett bra tillfälle att tjata till mig nåt nytt.  ;)

ja, betalar man inte själv, är det ju ett ypperligt tillfälle att få en ny mac :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När ett av mina ram-minnen hade pajat, visade apple's hardwaretest inget fel- programmet "Rember" hittade felen direkt!

 

Om du misstänker felaktiga ramkretsar bör du testa "Rember"- finns på VersionTracker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När ett av mina ram-minnen hade pajat, visade apple's hardwaretest inget fel- programmet "Rember" hittade felen direkt!

 

Om du misstänker felaktiga ramkretsar bör du testa "Rember"- finns på VersionTracker.

 

Hör kanske inte hemma i denna tråden, men eftersom programmet kom upp här så....

 

Testade Rember och är lite konfunderad över det programmet, (eller så bör jag vara konfunderad över mina minnen (w00t) )

Klarar det inte att testa alla minnen, eller vad?

Har tre minnen i min MDD jag köpte för en månad sedan, ett på 512 MB och två stycken på vardera 256MB (ett är original) och jag

skrev in det i rutan på programmet, men den verkar inte finna mer än det på 512MB ...

 

Som ses så begärde jag 1024MB och lokaliserat är 511 MB ???

Om den här Datorn finner ju mina 3 minneskort

 

Ramtest.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När ett av mina ram-minnen hade pajat, visade apple's hardwaretest inget fel- programmet "Rember" hittade felen direkt!

 

Om du misstänker felaktiga ramkretsar bör du testa "Rember"- finns på VersionTracker.

Tack för tipset, men Rember hittade inga fel... alltid nåt.

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...