Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Val av Mac


nuclear

Rekommendera Poster

Min dator har blivit stulen och jag sitter nu och väntar på försäkringspengar, oavsett hur mycket det blir så har jag tänkt mig att köpa en ny dator.

Tidigare hade jag PC men nu hade jag tänkt att pröva Mac istället och är då inne på Antingen Ibook eller Imac alternativt Powermac G5, har dock lite frågor om ibooken som jag just nu är mest sugen på.

 

1.Jag har en Logitech Mx900 Bluetooth mus, kommer jag kunna använda den tillsammans med Ibookens bluetooth eller använda den med orginalmottagern överhuvud taget?

 

2. Jag har min gamla 19" pc skärm kvar kan man koppla in den till ibooken ??

 

3.Jag bränner rätt mycket dvd men jag vill helst ha 12" versionen och då kan man ju inte få superdrive så finns det någon USB eller Firewire brännare till ett vettigt pris.

 

4.Jag vill även kunna köra sourondljud från datorn (5.1) och undrar om det finns nått smidigt ljudkort till en ibook med typ usb eller firewire som har 5.1, jag såg att dom sålde hercules DJ console på applestore men den kostade typ 120000 och det verkar enligt mig som en felskrivning då den kostar 1500 till pc....finns det nått bra alternativ?

 

5. Den sista frågan handlar om Powermac G5 och jag undrar om man kan köpa ett vanligt schysst grafikort typ 9800pro och sätt in i den eller om det inte går att byta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
1.Jag har en Logitech Mx900 Bluetooth mus, kommer jag kunna använda den tillsammans med Ibookens bluetooth eller använda den med orginalmottagern överhuvud taget?

Originalstationen sägs inte funka, utan man MÅSTE ha till exempel en USB-adapter. Jag antar att en interna också godkänns, men är inte helt säker.

 

2. Jag har min gamla 19" pc skärm kvar kan man koppla in den till ibooken ??

 

Det beror på vilken kontakttyp det är. iBooken har bara VGA/Composite/S-video via Mini-VGA, så DVI-skärmar funkar inte. Powerbooken har dock både DVI (-I tror jag) och S-video.

 

5. Den sista frågan handlar om Powermac G5 och jag undrar om man kan köpa ett vanligt schysst grafikort typ 9800pro och sätt in i den eller om det inte går att byta.

 

Det måste vara ett Mac-kort kompatibelt med AGP 8x, men sen kan du sätta i vilket kort du vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1.Jag har en Logitech Mx900 Bluetooth mus, kommer jag kunna använda den tillsammans med Ibookens bluetooth eller använda den med orginalmottagern överhuvud taget?

 

Svar:

Den medföljande kombinerade laddaren/Bluetooth hubben fungerar inte med Mac!

Du behöver alltså inbyggd Bluetooth eller en separat Bluetooth adapter (från tex DLink) för att kunna koppla MX900 till din Mac.

Den kopplas till din Mac precis som en Apple Wireless mus.

 

Alla knappar fungerar inte i Mac OS X!

De knappar som inte fungerar är:

- Sidoknapparna (vid tummen, 2st)

- Programbytarknappan ovanpå

 

De knappar som fungerar:

(helt utan drivrutiner i MacOS X 10.3)

- Vänsterknapp

- Högerknapp

- Scrollhjulet

- Page Up och Page Down knapparna

 

2. Jag har min gamla 19" pc skärm kvar kan man koppla in den till ibooken ??

 

Svar:

Du kan koppla in skärmen, iBooken har en vga-kontakt och är "låst" till att endast spegla skärmen men det går att ta bort spärren med ett applescript:

 

http://www.rutemoeller.com/mp/ibook/ibook_e.html

 

(Macworld i USA testade detta ett tag sedan men har tyvärr tagit bort det)

 

3.Jag bränner rätt mycket dvd men jag vill helst ha 12" versionen och då kan man ju inte få superdrive så finns det någon USB eller Firewire brännare till ett vettigt pris.

 

Svar:

Brännare extern DVD-brännare kostar runt 1500-2000 :- Tyvärr är det lite si o så med kompatibiliteten med iDVD

 

4.Jag vill även kunna köra sourondljud från datorn (5.1) och undrar om det finns nått smidigt ljudkort till en ibook med typ usb eller firewire som har 5.1, jag såg att dom sålde hercules DJ console på applestore men den kostade typ 120000 och det verkar enligt mig som en felskrivning då den kostar 1500 till pc....finns det nått bra alternativ?

 

Svar :

M-Audio Sonica Theater 7.1 Surround ljudkort (USB) 875 :- på Macoteket

 

5. Den sista frågan handlar om Powermac G5 och jag undrar om man kan köpa ett vanligt schysst grafikort typ 9800pro och sätt in i den eller om det inte går att byta.

 

Svar:Ska inte vara något problem utan att de ska vara Mac-varianten. kostar runt 4000:-

 

Hoppas detta hjälper dig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...