Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trafiktråden


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Är det så att förbud har ett viktigt symbolvärde; att allmän tillfredsställelse därigenom uppnås, oavsett om det påverkar trafiksäkerheten eller ej? fundersam.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det sak som borde vara relativt enkel att göra är att fixa en bluetoothprofil som förutom att sköta tal och ge möjlighet att svara/ringa med rattknapp även gjorde så att luren vid inkommande samtal/meddelande först "frågar" bilen om trafikläget och inte börjar plinga/blinka innan bilen anser att trafiksituationen tillåter det. Gärna också med presentation i bilens instrumentpanel. För min del hade en sådan funktion antagligen hindrat en plåtskada, körde i ösregn i en korsning som såg ut som en cirkulationsplats men inte var det, den där bilen ska ju släppa fram mig, telefonen börjar väsnas så jag tappar koncentrationen, svara hann jag inte tänka på innan det small. Inga stora skador, bara trasiga lyktor osv, men onödigt.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det sak som borde vara relativt enkel att göra är att fixa en bluetoothprofil som förutom att sköta tal och ge möjlighet att svara/ringa med rattknapp även gjorde så att luren vid inkommande samtal/meddelande först "frågar" bilen om trafikläget och inte börjar plinga/blinka innan bilen anser att trafiksituationen tillåter det. Gärna också med presentation i bilens instrumentpanel. För min del hade en sådan funktion antagligen hindrat en plåtskada, körde i ösregn i en korsning som såg ut som en cirkulationsplats men inte var det, den där bilen ska ju släppa fram mig, telefonen börjar väsnas så jag tappar koncentrationen, svara hann jag inte tänka på innan det small. Inga stora skador, bara trasiga lyktor osv, men onödigt.

+ 1 :ThumbsUp:

 

Via GPS kanske man hos operatörerna kan "släcka ned" allt utom 112 på vissa farliga vägsträckor, till exempel om där är extremt dåligt väglag, olyckor, vägarbete, exempelvis. Kopplar man in GPS:n vet man att man inte störs när det krävs som mest uppmärksamhet.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men VTI har ju kollat hur beteendena påverkats i länder med förbud, och de kom fram till att efter en initial nedgång så återgick folk i sitt vanliga beteende. Snarare är det så att de flesta inte messar bakom ratten till att börja med, och att de som trots allt gör det fortsätter efter ett tag, inte längre brydda av förbud. Något fick dem att börja med beteendet, och de anledningarna har ju inte försvunnit bara för att en lag tillkom.

Men då måste det till mer information och kontroll, kombinerat med förbud. Vi håller (någorlunda) hastighetsbegränsningarna trots att vingade fri fart för länge sedan. De flesta använder bilbälte trots att det inte var ett krav tidigare. Jag vet att dessa exempel inte är purfärska, men det visar på att en kombi av regler, kontroll och information ger resultat. Men det tar tid förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del ungdomar har jag läst trott att de piller de beställer på internet är ofarliga eftersom de antar att om de vore farliga skulle de ju va förbjudna och inte gå att beställa... :stjarnsmall:

Så klart är det inte förbjudet att SMS:a under bilkörning kommer ju många tycka att det inte kan va så farligt. Trots all information. Symbolvärdet är icke att förakta. Om detta nu inte gäller i andra länder kanske det beror på att i de länderna är att inte följa lagen mer kutym än här där vi faktiskt ofta följer lagen. Skulle vi göra det lagligt att köra utan bilbälte skulle - lovar jag - användandet av bilbälte sjunka långsamt men säkert.

 

Däremot är jag inte säker på att förbjuda snacka i telefon är lika bra, det gör man ju ibland och inte upplever jag det försiktigt använt va så himla farligt, inte värre än prata med medpassagerare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många olyckor beror på mobilen,ingen erkänner att dom har använt den.För mig är det obegripligt att detta får fortgå. Men det är väll inte märkligare än att inte använda blinkers,när dom svänger.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är mycket som inte uttryckligen är förbjudet att göra bakom ratten. Okej, säger vi då, inte SMS:a. Ajabaja. Får man läsa sms? I så fall, hur långa får de vara? Får man skicka epost med sin smartphone? Får man äta korv med bröd? Ställa in radiokanaler? Klippa naglarna? Begå origami? Vilka av dessa ska uttryckligen förbjudas och vad ska vara tillåtet? Skämt åsido inser väl ni att det finns mycket som inte kommer att vara uttryckligen förbjudet men som ändå är värre än att SMS:a? Men visst, vill populus ha ett förbud för att stilla sitt sinne, vassego! Klubba förbudet, och allt är frid och fröjd! Eller inte. :mellow:

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är vart fall inte helt enkelt detta.

Politik är ofta att fatta riktiga beslut, det vill säga sådant som vinner stöd, men som kanske rent objektivt inte är de rätta besluten. Det är lätt att se att ett antal olyckor som har orsakats av mobiltelefoni och messande har fått politiker att fatta beslut om att förbjuda det, relativt nya företeelser som de är. Egentligen har vi alltid haft för oss konstigheter bakom ratten, vilket vi alltid har vetat, och därför finns det vårdslöshet i trafik som brott. Frågan är hur samhällsutvecklingen ska påverka lagstiftningen, och i en del fall, om den ska det. VTI visar att andra vägar (hehe) är bättre än lagstiftning. Man kan lita på det och därför fatta det rätta beslutet, men om folks åsikter inte hänger med, då kanske politikerna tvingas fatta det riktiga beslutet. Distinktionen mellan riktig och rätt har jag snott från Björn Elmbrant, som hyllar kompromissen som politiskt verktyg i en borgerlig demokrati.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ett misslyckat försök till humor från min sida...

 

Ok, nu tror jag att jag fattar vad du menar... Sorry! :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag hört så orsakas nästan inga olyckor av att folk somnar bakom ratten. Undrar om det beror på att det är förbjudet att köra när man är trött?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är förbjudet att köra full också. Jag vet inte i vad mån det avhåller folk från att köra fulla, eller krocka fulla. Tror det är vanligare än att folk krockar för att de begår origami medan de kör.

Lättare att mäta fylla än trötthet.

Hur många tror du tar bussen, som tar längre tid, istället för bilen till jobbet bara för att de väcktes mitt i natten av sjukt barn? Eller låter bilen stå kvar på jobbet eftersom man är så jävla trött efter en lång dag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är mycket som inte uttryckligen är förbjudet att göra bakom ratten. Okej, säger vi då, inte SMS:a. Ajabaja. Får man läsa sms? I så fall, hur långa får de vara? Får man skicka epost med sin smartphone? Får man äta korv med bröd? Ställa in radiokanaler? Klippa naglarna? Begå origami? Vilka av dessa ska uttryckligen förbjudas och vad ska vara tillåtet? Skämt åsido inser väl ni att det finns mycket som inte kommer att vara uttryckligen förbjudet men som ändå är värre än att SMS:a? Men visst, vill populus ha ett förbud för att stilla sitt sinne, vassego! Klubba förbudet, och allt är frid och fröjd! Eller inte. :mellow:

Fast med den logiken borde man väl ta bort bilbältestvånget annars blir det väl helt ologiskt, den har ju dessutom inget med andras säkerhet att göra och ta självmord får man väl göra än så länge i detta avlånga land? Har faktiskt lite svårt att se logiken i att man får sitta å pilla med SMS:ande i knät utan att titta framåt när man kör men man får inte sitta och köra uppmärksamt å redigt och högst trafiksäkert utan bilbältet påspänt, det förstnämnda är ju eoner mycket farligare för alla men inte det andra och det är det andra som är olagligt... :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast med den logiken borde man väl ta bort bilbältestvånget annars blir det väl helt ologiskt, den har ju dessutom inget med andras säkerhet att göra och ta självmord får man väl göra än så länge i detta avlånga land? Har faktiskt lite svårt att se logiken i att man får sitta å pilla med SMS:ande i knät utan att titta framåt när man kör men man får inte sitta och köra uppmärksamt å redigt och högst trafiksäkert utan bilbältet påspänt, det förstnämnda är ju eoner mycket farligare för alla men inte det andra och det är det andra som är olagligt... :totaltgalen:

 

Fast vem säger att det är lagligt att sms:a och köra samtidigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast med den logiken borde man väl ta bort bilbältestvånget annars blir det väl helt ologiskt, den har ju dessutom inget med andras säkerhet att göra och ta självmord får man väl göra än så länge i detta avlånga land? Har faktiskt lite svårt att se logiken i att man får sitta å pilla med SMS:ande i knät utan att titta framåt när man kör men man får inte sitta och köra uppmärksamt å redigt och högst trafiksäkert utan bilbältet påspänt, det förstnämnda är ju eoner mycket farligare för alla men inte det andra och det är det andra som är olagligt... :totaltgalen:

Bilbältesfastspänd är just ingenting som man sitter och gör bakom ratten, tycker du det? Om det nu vore så, man gör ju själva rörelserna några sekunder, så kan man snarare säga att det lag på att man ska göra något bakom ratten, nämligen sätta på sig bilbältet. Och det är ju en helt annan sak, nämligen det omvända; påbud! :D

 

Fast vem säger att det är lagligt att sms:a och köra samtidigt?

Man kan säga att vad man än gör så kan det leda till att man fälls för vårdslöshet i trafik (särskilt hur man snurrar på ratten och trycker på gaspedalen). Dock har jag läst några rättsfall, ett där fepplande med solskydd inte ansågs vara vårdslöshet i trafik, ej heller att stoppa nappen i ett skrikande barns mun. Man resonerade som så att det hör till livets villkor, i skilda skeden av det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilbältesfastspänd är just ingenting som man sitter och gör bakom ratten, tycker du det? Om det nu vore så, man gör ju själva rörelserna några sekunder, så kan man snarare säga att det lag på att man ska göra något bakom ratten, nämligen sätta på sig bilbältet. Och det är ju en helt annan sak, nämligen det omvända; påbud! :D

Men det är ju det jag säger! Att ha eller inte ha bilbältet är ju ingenting man sitter å gör bakom ratten det har ingenting att göra med framförandet eller trafiksäkerheten för omgivningen, däremot sitta och aktivt göra nåt som har ingenting med att köra bil och som t o m motarbetar säkerheten det borde ju om nåt finnas nåt påbud om, inte om det där triviala med fegsnöret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast vem säger att det är lagligt att sms:a och köra samtidigt?

Men det var ju det som var hela grejen, de vill inte förbjuda det! De vill informera istället och be till våra bättre sidor. Good luck. :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är ju det jag säger! Att ha eller inte ha bilbältet är ju ingenting man sitter å gör bakom ratten det har ingenting att göra med framförandet eller trafiksäkerheten för omgivningen, däremot sitta och aktivt göra nåt som har ingenting med att köra bil och som t o m motarbetar säkerheten det borde ju om nåt finnas nåt påbud om, inte om det där triviala med fegsnöret.

Du pekar på att det är helt skilda saker, men diskuterar ändå som om de har med varandra att göra på något sätt, bara för att det handlar om lagstiftning. Det är mycket märkligt. fundersam.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... De vill informera istället och be till våra bättre sidor. ...

Du brydde dig uppenbarligen inte om att ta del av VTI:s betänkande... "Jag har bestämt mig!" :D

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du pekar på att det är helt skilda saker, men diskuterar ändå som om de har med varandra att göra på något sätt, bara för att det handlar om lagstiftning. Det är mycket märkligt. fundersam.gif

Men det är ju det, lagstiftning och lagar måste ju upplevas rättvisa och logiska, hade vi börjat ge livstid för snatteri och gjort mord lagligt så hade ju vår tilltro till lagen sjunkit som en sten, det måste va logik i grejerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du brydde dig uppenbarligen inte om att ta del av VTI:s betänkande... "Jag har bestämt mig!" :D

Läste bara artikeln och det du skrev om det... :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är ju det, lagstiftning och lagar måste ju upplevas rättvisa och logiska, hade vi börjat ge livstid för snatteri och gjort mord lagligt så hade ju vår tilltro till lagen sjunkit som en sten, det måste va logik i grejerna.

Fast, du, tänk så här, följande dialog:

 

- Du får fortsätta sms:a bakom ratten!

- Det var det djävligaste, och jag måste ha bilbälte också!

 

Jag ser inte riktigt konflikten IRL... ;)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...