Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hårddisk med 10 000 varv per minut


Björn Nordström

Rekommendera Poster

Björn Nordström

InWarehouse säljer en Western Digital Raptor hårddisk på 74 Gb som roterar med 10 000 rpm jämfört med 7 200 som är brukligt för stationära hårddiskar. Prestandamässigt borde det betyda än höjning på ca 40 procent med allt som har med läsning/skrivning av disken att göra, inte fy skam.

 

Är det någon som provat en 10000-varvare? Har den några nackdelar i form av mer oljud, värme eller kortare livslängd? InWarehouse pris är för närvarande 1983:- inkl moms, men en sökning hos Pricerunner ger ett bästa pris på 1790:- inkl moms.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon som provat en 10000-varvare? Har den några nackdelar i form av mer oljud, värme eller kortare livslängd?

Använder dubbla 10.000-varvare (scsi) på jobbet och de är inte helt tysta om man säger så. Men det beror nog även på att datorn i helhet är ganska varm så den fläktar rätt bra (=buller). Vad beträffar livslängd så är det förmodligen ingen större skillnad, min dator har stått på dygnet runt i flera år. Men i ärlighetens namn vet jag inte om diskarna slutar snurra ibland, däremot har datorn inget viloläge, bara skärmsläckare. Datorn är en Hewlett-Packard Workstation 3700 med operativsystemet HP-UX (en unix-dialekt) och risc-processor på 750 MHz. Före den datorn hade jag en lite "slöare" 3600 som också hade 10.000-varvare som levde i flera år utan uppehåll.

 

Behöver jag säga att den läser oerhört snabbt från diskarna? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

InWarehouse säljer en Western Digital Raptor hårddisk på 74 Gb som roterar med 10 000 rpm jämfört med 7 200 som är brukligt för stationära hårddiskar. Prestandamässigt borde det betyda än höjning på ca 40 procent med allt som har med läsning/skrivning av disken att göra, inte fy skam.

 

Är det någon som provat en 10000-varvare? Har den några nackdelar i form av mer oljud, värme eller kortare livslängd? InWarehouse pris är för närvarande 1983:- inkl moms, men en sökning hos Pricerunner ger ett bästa pris på 1790:- inkl moms.

Min kollega Arvid kör Raptor 10k i sin G5 och säger att den känns mycket rappare än originaldisken. Överhuvudtaget tycker jag att dom flesta prestandaproblem är diskrelaterade nuförtiden förutsatt att man har mycket RAM.

 

Jag kör HP:s 15.000rpm Ultra320 SCSI diskar i RAID-5 på mina servrar och dom är s.n.a.b.b.a. måste jag erkänna, något liknande har jag inte sett på IDE/SATA ännu.

 

Om du måste ha både prestanda och säkerhet finns det externa FW800-chassin med 5st diskplatser som klarar RAID 0/1/5 där en disk kan gå sönder utan att du tappar data.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag glömde en obligatorisk smilie: :nerd:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har beställt en till min nya Dual 2.5...återkommer med info

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

Min tanke var att (när jag nån' gång tjackar en G5:a, kanske snart?) att stoppa in en 10 000-varvare och installera systemet och alla program på den. 160 GB-disken som kommer med datorn skulle rymma hem-mappen med allt övrigt.

 

Trevligt att se Björnström här förresten. Känns lite som att få fint folk på besök. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle definitivt rekommendera Raptor. Om du har råd kan du köpa två stycken och köra RAID-0, då får du mycket fart för pengarna!

 

Gör så här:

 

- Dra ut din gamla 160GB disk och stoppa den i ett extern SATA-chassi, kostar typ 500 spänn.

 

- Installera 2st Raptor i din dator.

 

- Boota ifrån en extern hårddisk med Mac OS X. Använd skivverktyget för att skapa en RAID-0 volym. Två 74GB ger dig en volym på 148GB.

 

- Boota ifrån dina Mac OS X CD-skivor och installera systemet. Du kan inte skapa RAID-volymer med skivverkyget som ingår i installationen (gissa om jag fick lägga lite tid för att upptäcka det).

 

Sen har du en mycket snabbare dator, förutsatt att du har minst 1GB RAM såklart. Vi kör exakt likadant fast med RAID-1 (spegling) på vår G5:a som driver 99an. Där har vi 4GB RAM och en fet PHP-cache som gör att det mesta ligger i RAM hela tiden (därav söktid 0.3 sekunder trots 350.000 inlägg och 500 inloggade).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevligt att se Björnström här förresten. Känns lite som att få fint folk på besök.  :lol:

Haha, så var det inte förr i tiden. Då vågade jag inte komma hit för alla mobbade mig :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevligt att se Björnström här förresten. Känns lite som att få fint folk på besök.  :lol:

Haha, så var det inte förr i tiden. Då vågade jag inte komma hit för alla mobbade mig :(

Usch vilka typer det finns! :pinch:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, så var det inte förr i tiden. Då vågade jag inte komma hit för alla mobbade mig  :(

Åjo, inte alla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä - jag överdrivde lite grann. Hursomhelst tycker jag att du ska köpa en Raptor (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan har ju en PM G4 1,25. Har du koll på hur mycket ett SATA-kort och dylik HD skulle göra i prestandaökning?

Skulle RAID-0 löna sig i den gamla burken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knepigt att avgöra, vad har du för konfiguration nu? Du kör Mac OS X 10.3?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10.2.7 men har Panther men inte hunnit/vågat.............. :blush:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...
InWarehouse säljer en Western Digital Raptor hårddisk på 74 Gb som roterar med 10 000 rpm jämfört med 7 200 som är brukligt för stationära hårddiskar. Prestandamässigt borde det betyda än höjning på ca 40 procent med allt som har med läsning/skrivning av disken att göra, inte fy skam.

 

Är det någon som provat en 10000-varvare? Har den några nackdelar i form av mer oljud, värme eller kortare livslängd? InWarehouse pris är för närvarande 1983:- inkl moms, men en sökning hos Pricerunner ger ett bästa pris på 1790:- inkl moms.

85709[/snapback]

 

OFF-TOPIC:

Fick se att du har 895 inlägg! Fira då ditt 900:ade! :P

:w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...