Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Prisvärd extern hårdisk för backup, tips?


helenaf

Rekommendera Poster

Behöver köpa en extern hårdisk för lagring/backup av mestadels kort till min macbook.

Behöver lite tips och råd i djungeln.

 

Den behöver inte vara allt för stor, men ska givetvis inte vara allt för liten heller.

Vill helst inte betala mer än 1 000 kr.

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här har du en liten nätt sak

 

http://store.apple.com/se/product/TX039VC/A?fnode=MTY1NDA0Nw&mco=MTMwOTAxMjE&s=priceLH

samt snabbare leverans på denna

http://store.apple.com/se/product/TX407ZM/A?fnode=MTY1NDA0Nw&mco=MTUxOTU3NTk&s=priceLH

 

Finns massor att välja på hos Applestore

 

Sedan finns det "ute på stan" Mediamarkt, Siba osv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du hittar lätt hårddiskar omkring 700 - 800 kr hos Siba, Mediamarkt, Teknikmagasinet m fl. Iomega, Samsung, m fl. USB.

Men, om du ska ha en extern hårddisk för att lagra kort på - då är frågan, vad gör du när (observera "när" inte "om") hårddisken kraschar? Hårddiskar har begränsad livslängd.

 

Ultimat så behöver du alltså köpa två hårddiskar. En för att lagra korten på, en annan som är en säkerhetskopia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför lagrar man på sin vanliga hårddisk och har en extern som backup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför lagrar man på sin vanliga hårddisk och har en extern som backup.

Jag har FYRA backupdiskar som jag kör enligt roterande schema. Så fort jag tagit en ny backup så åker disken ut ur huset och den äldsta åker tillbaka så jag kan ta en ny backup litet senare.

Och jag kör ett riktigt backupprogram (Retrospect) som till skillnad från de vanligare diskdupliceringsprogrammen sparar alla generationer av filerna från alla gånger jag tagit backup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...