Hoppa till innehåll

Foto
- - - - -

Batteriskötsel

• Vänligen logga in för att kunna svara
51 svar till detta ämne

#21 Ingemar Ragnemalm

Ingemar Ragnemalm
  • Medlem
  • 1 111 inlägg

Postad 25 augusti 2005 klockan 20:56

Överväg att ta ur batteriet ur datorn när man har datorn kopplad till nätström.
Värmen och onödig fulladdning förstör batteriet.

Visa inlägg

Jag håller inte med om det. Min Lombard på jobbet håller inte med menar jag. Med ett batteri som är nära nyskick efter över fem år, har inte laddats ur så ofta men har för det mesta suttit i nätansluten dator, så är min slutsats att nätansluten dator är en mycket bra förvaringsplats.

Med en Lombard eller Pismo :wub: är det i alla fall möjligt att ur batteriet och stoppa in utfyllnadslådan, om man har ett pålitligt kragg, men på knädatorer utan utfyllnadslåda tycker jag inte alls det låter kul att köra utan batteri. Vem vet vad som kan krypa in?
  • 0

#22 matber

matber
  • Medlem
  • 719 inlägg
  • Appleprylar: MBP 13" 2,53 GHz (PB G4 12" / PB G4 15")

Postad 3 mars 2006 klockan 11:28

Överväg inte det om du köper en macBook Pro med magnetsladd. :P
  • 0

#23 Cygni

Cygni
  • Medlem
  • 17 inlägg
  • Appleprylar: iMac G5

Postad 17 april 2006 klockan 18:56

Tar jag ur batteriet på mitt dasslock så ramlar den baklänges. Skärmen är så tung iförhålande med tangentbordet att man behöver bateriet som motvikt. :)
  • 0

#24 anders.kohler

anders.kohler
  • Medlem
  • 107 inlägg
  • Plats: göteborg (så klart)
  • Appleprylar: Macbook Core2Duo

Postad 27 juni 2006 klockan 17:25

Man kan ju investera i ett av detta om man vill.

http://www.truepower....com/index8.php

/AK
  • 0

#25 Pocahontas

Pocahontas
  • Moderator
  • 73 990 inlägg
  • Appleprylar: iMac 21,5" 3,06 GHz i3, iPad.

Postad 27 juni 2006 klockan 17:43

Bra länk :ThumbsUp:

Billigare än
http://www.welovemacs.com/apbaad.html
  • 0

................................._____Humorn är flytvästen på livets flod_____..............................

När allting lägger av och du får datorstopp så tänk på att datorn är här för att stanna

Om man inte vet att ett problem finns - så kan man heller aldrig lösa det.

#26 CapnViktor

CapnViktor
  • Medlem
  • 314 inlägg
  • Plats: Stockholm
  • Appleprylar: iMac 20" 2,66GHz Dual Core, Mac Mini 1,25GHz PPC och iBook G3 Clamshell /// iPhone 8GB 1.1.4 Jailbreakad, iPod Shuffle, iPod Mini och en vit iPhone 3Gs 16GB

Postad 6 november 2006 klockan 22:05

Hallå! Fina tips! :)

Min flickvän har en Macbook 13.3" som hon använder som sin huvuddator. Hennes batteri har sabbats och är under hälften av den ursprungliga prestandan. Men problemet med att ta ut batteriet är det att Macbook har s.k. "mag-safe" så sladden åker ut mega-superlätt.
Någon som vet något lösning? Kanske en Fire-wire-laddare? Jag vet inte.

Tackar på förhand, Viktor.
  • 0
"Windows has no users, it has hostages!"

#27 macwitty

macwitty
  • Medlem
  • 1 164 inlägg

Postad 6 november 2006 klockan 22:51

http://mac.feber.se/feber/
visar man en lite pryl som gör att sladden sitter i bättre
  • 0

#28 A_bite_of_the_apple

A_bite_of_the_apple
  • Medlem
  • 10 406 inlägg
  • Plats: Göteborg
  • Appleprylar: MacBook Pro

Postad 8 november 2006 klockan 12:17

...lite svårt o undvika bärbara datorer...

Visa inlägg

Det stod i bärbara dator, alltså man ska ta ut batteriet ur datorn om man ofta sitter vid ett skrivnbord eller liknande med strömsladden i :kaffe:

Tyckte också det stod bärbara datorer först hehe....hm tänkte jag då :skondans:
  • 0
Glöm inte att byta batteri i din brandvarnare!

#29 John Stalberg

John Stalberg
  • Medlem
  • 78 inlägg
  • Appleprylar: MacBook 2 GHz och PowerMac G4 733 MHz

Postad 24 november 2006 klockan 14:53

Min flickvän har en Macbook 13.3" som hon använder som sin huvuddator. Hennes batteri har sabbats och är under hälften av den ursprungliga prestandan. Men problemet med att ta ut batteriet är det att Macbook har s.k. "mag-safe" så sladden åker ut mega-superlätt.

Visa inlägg

Jg tror inte att min Mag Safe åkt ut av misstag en enda gång och då ligger jag med MacBooken på magen ofta (perfekt för den late och bekväme) och har ett vikt täcke som värmesköld i mellan. Du är säker på att er Mag Safe är som den ska? Jag kan dra ganska hårt i den utan att den släpper.
  • 0

#30 Pocahontas

Pocahontas
  • Moderator
  • 73 990 inlägg

Postad 24 november 2006 klockan 15:34

Det är många som är missnöjda med MagSafe-kontakterna.

http://www.macfixit....061122005540600

Kortsluten kontakt

Apple har också en artikel om kontakter, dock inte MagSafe
http://docs.info.app...l?artnum=302461
  • 0

................................._____Humorn är flytvästen på livets flod_____..............................

När allting lägger av och du får datorstopp så tänk på att datorn är här för att stanna

#31 Ingemar Ragnemalm

Ingemar Ragnemalm
  • Medlem
  • 1 111 inlägg

Postad 7 december 2006 klockan 11:24

Jag gillar Magsafe. Förra veckan gled min kompis G4 ner från en säng, ett fall på under en halvmeter, men den stukade strömkontakten rejält. En Magsafe hade klarat sig. Nog ramlar den ur av misstag någon gång ibland, men hellre det än trasig. Man får förstås kolla så den inte ligger i vila utan nätström under lång tid, det är ett säkert sätt att paja ett batteri.
  • 0

#32 mikaellq

mikaellq
  • Medlem
  • 21 716 inlägg
  • Plats: Falköping
  • Appleprylar: Macbook pro 13”, Mac mini, PowerMac G3 beige, PowerMac 7100

Postad 23 december 2006 klockan 12:54

Knycker lite jag läst i vår medlemstidning från Got-a Mac

Undvik att ofta ladda ur batteriet fullt.
Det är bättre att ladda ur lite till hälften än att göra en full urladdning.

Ladda ur batteriet helt och sedan ladda fullt var trettionde laddning för att kalibrera batterimätaren.

Håll batteriet kallt. Undvik varma ställen (bilar på sommaren, fönsterbleck, i bärbara datorer)

Långtidsförvara batterier på 40% laddning i kylskåp

Köp aldrig ett extra batteri om man inte ska använda det direkt.
Batterier blir sämre om de inte används.

Ovanstånde är hämtat från en som heter Isidor Buchman och är VD för företaget CADEX som bygger batteriladdare.
Han har 20 års erfarenhet från branchen....

På denna sajten kan ni läsa mer:
http://www.batteryuniversity.com/

PS

Undrar ni vad Got-a Mac är får ni skylla er själva om ni inte bor på Bästkusten  ;)

http://www.got-a-mac.org/

Visa inlägg

Det som används är Litium-jon (förkortas ofta Li-Ion) batterier, som i mobiltelefoner, som dör en förfärlig död om de laddas ur helt, men det är inget att oroa sig över då apparater som använder dessa för närvarande bästa batterierna har mekanismer för att skydda mot detta och ovetande användare.

Man bör istället tänka på temperaturen då framförallt överdriven värme, allt över normal rumstemperatur, kan förkorta batteriets livslängd.

Mer om detta hos Wiki, och vart forskningen är på väg. (häftigt! :nerd: )
  • 0
"Nurani" är indonesiska och betyder samvete.
Det är också mitt lilla Safaritillägg som analyserar som ett sorts samvete, gott eller ont, tillåt eller blockera.
Resultatet blir betydligt renare sidor och mycket snabbare surfande.
mikaellq.se
Stolt medlem i 12,345-klubben! 😄

#33 backe

backe
  • Medlem
  • 549 inlägg
  • Plats: Hong Kong
  • Appleprylar: ibook, MacBook Air, iPhone 3, iPhone 4,iPad 2, ATV2

Postad 23 december 2006 klockan 14:08

Visa inlägg

Efter jag använt min ibook i ett år så hade batterikapaciteten sjunkit med 3%. Då hade aldrig tagit ur batteriet från datorn. Jag tänkte ganska mycket på att jag skötte batteriet väl dvs. Jag använde batteriet ganska flitigt. I alla fall ett par gånger i veckan. :pompoms:

Däremot det senaste året så har batteriet tappat lite effekt. Efter två år har jag tappat 40%. Dvs. Batteriet har 60% kvar.

Jag märkte att batteriet tappade som mest effekt när jag inte använde det så mkt. Jag använde det bara varannan vecka i ungefär ett halvår.

Jag förstår dock inte hur din flickväns datorbatteri har halverats... Så gammal kan den inte vara ju.

Min poäng är i alla fall att man inte alls behöver ta ut batteriet för att det ska må bra. Det funkar ganska bra ändå och man bibehåller den bärbara och enkla känslan. (Naturligtvis ifrågasätter jag inte att det ska vara bättre att ta ut batteriet.) :ThumbsUp:
  • 0

#34 backe

backe
  • Medlem
  • 549 inlägg
  • Plats: Hong Kong
  • Appleprylar: ibook, MacBook Air, iPhone 3, iPhone 4,iPad 2, ATV2

Postad 23 december 2006 klockan 14:12

http://www.windracin...er/batteri.tiff
  • 0

#35 FarmerBoY

FarmerBoY
  • Medlem
  • 382 inlägg
  • Plats: Ekerö, Sthlm, Sweden
  • Appleprylar: MacBook 13.3", iPhone 16 Gb.

Postad 23 december 2006 klockan 22:38

Jag körde en kalibrering och fick upp min batterikapacitet med 8%! :skondans:
  • 0
MacBook 13".
Bloggare.
iChat: jockehagg@mac.com

#36 Pocahontas

Pocahontas
  • Moderator
  • 73 990 inlägg

Postad 23 december 2006 klockan 22:48

Ladda ner Coconutbattery så får ni reda på hur många laddninngscykler mm ni gjort
  • 0

#37 Hummel

Hummel
  • Medlem
  • 2 711 inlägg

Postad 24 december 2006 klockan 10:28

Ladda ner Coconutbattery så får ni reda på hur många laddninngscykler mm ni gjort

Visa inlägg

Coconutbattery fungerar bra, men funktionen med laddcykler finns även i Systeminformation, kolla under Masakinvara/Ström/Batteriinformation
  • 0

#38 grinder

grinder
  • Medlem
  • 255 inlägg
  • Plats: Intihuasi

Postad 4 januari 2007 klockan 11:19

Tar jag ur batteriet på mitt dasslock så ramlar den baklänges.  Skärmen är så tung iförhålande med tangentbordet att man behöver bateriet som motvikt.  :)

Visa inlägg

ja, och dessutom så nollställs den. det finns ju inget backupbatteri till dasslocket... :deppig: :deppig:
  • 0

#39 grinder

grinder
  • Medlem
  • 255 inlägg
  • Plats: Intihuasi

Postad 4 januari 2007 klockan 11:24

Det som används är Litium-jon (förkortas ofta Li-Ion) batterier, som i mobiltelefoner, som dör en förfärlig död om de laddas ur helt, men det är inget att oroa sig över då apparater som använder dessa för närvarande bästa batterierna har mekanismer för att skydda mot detta och ovetande användare.

men i instruktionsboken till min elektriska tandborste står det att jag skall ladda ur ordentligt för att sedan fulladda för att få maximal levnadstid på batteriet... har hört att det gäller för mobiler också.... :fundersam: :cry: :deppig: :fundersam: :fundersam:
  • 0

#40 Balooba

Balooba
  • Medlem
  • 14 673 inlägg

Postad 4 januari 2007 klockan 11:58

men i instruktionsboken till min elektriska tandborste står det att jag skall ladda ur ordentligt för att sedan fulladda för att få maximal levnadstid på batteriet... har hört att det gäller för mobiler också.... :fundersam:  :cry:  :deppig:  :fundersam:  :fundersam:

Visa inlägg

Nickelcadmiumbatterier skall urladdas med jämna mellanrum, dessa har en minnesfunktion som gör att det utan urladdning tror sig ha tappat i kapacitet! NiCd-batterier är miljöfarliga, har kort livslängd och användes knappast längre på nya produkter.

Nickelmetallhydrifbatterier är tåligare, högre kapacitet, har inte samma minnesproblem och behöver därför inte urladdas. NiMh batterier är alltså bra till det mesta.

Litiumjonbatterier, de som vi har i våra moderna Macar och många mobiler har ingen minneseffekt och ytterst liten självurladdning. Behöver inte laddas ur och klarar sig utan underhåll.

Troligen har du NiCd i din tandborste och därför denna instruktion!
Men för alla typer av batterier gäller att dessa skall laddas fullt innan första användning, samt att det krävs några sådana uppladdningar innan batteriet når sin fulla kapacitet!
  • 0
:tarskratt: :tarskratt: :tarskratt: :tarskratt: :tarskratt: :tarskratt: :tarskratt:

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar