Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Få bort .html ändelse på webbsidan?


mrEmilK

Rekommendera Poster

Jag har nu äntligen fått upp en webbsida och det mesta verkar rulla på bra.

Perfektionist som jag är finns det bara en sak jag stör mig på just nu och det är just .html ändelsen som tillkommer på varje undersida på hemsidan. T.ex. domän.se/start.html, domän.se/kontakt.html.

Jag har gjort sidan i iWeb men jag gissar att man inte kan ändra det just där? Finns det något annat sätt jag kan få bort .html?

Inte ett problem egentligen, det skulle bara se snyggare ut med http://domän.se/kontakt liksom..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du gjort sidan i iWeb kan du inte göra något åt det tyvärr. Blir ganska bökigt om du skulle försöka med det.

 

Däremot om du hade gjort hemsidan själv, d.v.s. skriva egen html o.s.v. så hade du kunnat bestämma strukturen på hemsidan själv.

 

När man på en hemsida vill ha som du säger; domän.se/kontakt istället för domän.se/kontakt.html så funkar det på det sättet att man skapar en ny mapp på webbservern som heter kontakt och placerar filen kontakt.html i kontakt mappen. Man döper då även om filen kontakt.html till index.html så att webbläsaren ska hitta den automatiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dumt o inte lämna lösningen på en gång ^_^

Skapa en fil som heter .htaccess i samma mapp där index.html filen ligger och skriv in detta

 

RewriteEngine on
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME}\.html -f
RewriteRule ^(.*)$ $1.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hm, går det inte redigera i det här forumet längre?

Iaf. Om du redan har en .htaccess fil så redigerar du den och lägger till ovanstående på ny rad längst ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade att skapa en .htaccess fil i RTF format i textredigeraren och sedan ta bort RTF ändelsen i FTP-klienten men när jag testar att öppna sidan får jag bara "server error" på sidan. Jag hade ingen .htaccess fil från början.

 

Jag har undersidornas HTML-sidor i server-mappen och kan ta bort .html därifrån och sedan ändra navigeringen i länkarna på sidan till de nya adresserna utan .html.

 

Då är det enda problemet hur jag får startsidan att bli domän.se/start och inte domän/start.html. Måste jag inte ändra i index.html filen för det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade att skapa en .htaccess fil i RTF format i textredigeraren och sedan ta bort RTF ändelsen i FTP-klienten men när jag testar att öppna sidan får jag bara "server error" på sidan. Jag hade ingen .htaccess fil från början.

RTF lägger till info som inte syns i filen. Gör som du gjort, men med .txt istället (cmd + shift + T i textredigeraren så byter du).

Så här kan det se ut i filen annars, det jag skrev var kort och gott "testrad":

{\rtf1\ansi\ansicpg1252\cocoartf1038\cocoasubrtf320
{\fonttbl\f0\fswiss\fcharset0 Helvetica;}
{\colortbl;\red255\green255\blue255;}
\paperw11900\paperh16840\margl1440\margr1440\vieww9000\viewh8400\viewkind0
\pard\tx566\tx1133\tx1700\tx2267\tx2834\tx3401\tx3968\tx4535\tx5102\tx5669\tx6236\tx6803\ql\qnatural\pardirnatural

\f0\fs24 \cf0 testrad}

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, nu blev det inget server-error men inget hände med URL-ändelsen. superirriterad.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är mod_rewrite aktiverad i httpd.conf som default?

Har aldrig lattjat med webservern i MacOS..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det sätts på av - RewriteEngine on - enligt supporten.

Är jag tvungen att ta bort .html-ändelsen på alla html-filer i sidan också?

Nu sparar jag filen som UTF-8 är detta rätt format?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm. Det borde fungera då. Nej du behöver inte ta bort .html ändelserna. Du kan testa med denna kod i .htaccess istället

RewriteEngine on
RewriteCond %{SCRIPT_FILENAME} !-d
RewriteRule ^([^\.]+)$ $1.html [NC,L]

UTF-8 brukar vara det vanligaste alternativet. Spara i UTF-8 om <meta> taggarna säger teckenkodning UTF-8

 

Men nu kom jag på varför du kanske upplever som att det inte fungerar. Länkarna är ju förmodligen fortfarande länkade till .html adresser. Ändra alla länkar så det länkar till /sida istället för /sida.html .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska testa det imorgon när jag får tillgång till den rätta datorn.

 

Tack för hjälpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ouch, det går inte att ändra länkningen i navigeringen i iWeb. Nu struntar jag i det här lilla problemet tills vidare.

 

Tack för svaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Eftersom du gjort sidan i iWeb kan du inte göra något åt det tyvärr. Blir ganska bökigt om du skulle försöka med det.

 

Däremot om du hade gjort hemsidan själv, d.v.s. skriva egen html o.s.v. så hade du kunnat bestämma strukturen på hemsidan själv.

 

När man på en hemsida vill ha som du säger; domän.se/kontakt istället för domän.se/kontakt.html så funkar det på det sättet att man skapar en ny mapp på webbservern som heter kontakt och placerar filen kontakt.html i kontakt mappen. Man döper då även om filen kontakt.html till index.html så att webbläsaren ska hitta den automatiskt.

 

det där är en utdaterad metod och just nu skulle jag säga att man skapar en .htaccess fil och "skriver om" URLen så att när användaren skriver www.minsida.se/hem så förstår servern det som www.minsida.se/minsida.html :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det där är en utdaterad metod och just nu skulle jag säga att man skapar en .htaccess fil och "skriver om" URLen så att när användaren skriver www.minsida.se/hem så förstår servern det som www.minsida.se/minsida.html :whistling:

 

Ok, bra att veta. Jag är tyvärr inte så bekant och sysslar inte med webbservrar och .htaccess och dyl. så jag skrev bara det sättet som jag visste att funkar. Varje dag lär man sig något nytt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...