Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ansluta Airport Express till befintligt nätverk


Gustaven250
 Share

Rekommendera Poster

Att du inte kommer ut på nätet beror antagligen på att du inte ställt AE i "bryggläge".

 

För att slippa ha fyra olika nätverk skapar du en s.k. "Roaming nätverk".

 

Citerar ett tidigare inlägg:

 

 

Vill du däremot att den ska förlänga och förbättra det trådlösa nätet i huset så ska du ställa in att den ska skapa ett nytt nätverk med samma namn, kryptering och lösenord som ditt befintliga nät, så har jag det inställt, bryggläge och nytt nätverk för att förlänga räckvidden av det trådlösa nätet i huset med kabel (homeplug) mellan enheterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just det, det är konstigt att det ska var inställt på "skapa nytt nätverk" och inte "utöka befintligt nätverk" när det är utöka ett befintligt man vill.

Detta fick mig att slita mitt hår en stund, och med tanke på åldern finns det inte så mycket att slita i.

Jag har som sagt min Express inställd på "skapa nytt nätverk" bryggläge och då naturligtvis samma nätverksnamn med samma lösenord som huvudnätverket.

 

Inte Logiskt Apple!

 

Ska tilläggas att det är den senaste modellen jag har.

Redigerad av Gojlos
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just det, det är konstigt att det ska var inställt på "skapa nytt nätverk" och inte "utöka befintligt nätverk" när det är utöka ett befintligt man vill.

Detta fick mig att slita mitt hår en stund, och med tanke på åldern finns det inte så mycket att slita i.

Jag har som sagt min Express inställd på "skapa nytt nätverk" bryggläge och då naturligtvis samma nätverksnamn med samma lösenord som huvudnätverket.

 

Inte Logiskt Apple!

 

Ska tilläggas att det är den senaste modellen jag har.

 

 

Att du inte kommer ut på nätet beror antagligen på att du inte ställt AE i "bryggläge".

 

För att slippa ha fyra olika nätverk skapar du en s.k. "Roaming nätverk".

 

Citerar ett tidigare inlägg:

 

 

Vill du däremot att den ska förlänga och förbättra det trådlösa nätet i huset så ska du ställa in att den ska skapa ett nytt nätverk med samma namn, kryptering och lösenord som ditt befintliga nät, så har jag det inställt, bryggläge och nytt nätverk för att förlänga räckvidden av det trådlösa nätet i huset med kabel (homeplug) mellan enheterna.

 

Jag har gjort precis så, och har den i bryggläge. Det som är lite märkligt är att jag på några av datorerna som inte kör 10.8 så ser jag fyra nätverk, medan den som kör 10.8 bara ser två...

Exempelvis så har jag en iMac och en MBP som kör 10.8, de ser bara 2 nätverk.

Har en annan iMac (10.7) och en MBP (10.6) som ser tre eller fyra nätverk (alltså 2 vanliga och en 5 GHz)

Skumt det där...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, har time capsule och redan en AE installerad, försöker nu installera en till för att bättra på trådlös täckning i huset. Nya AE'n hittas i airportmenyn men då jag försöker konfigurera den så kommer hela tiden texten fram "oväntat fel inträffade, försök igen". Tycker att jag testat både att reseta TC'n och AE'n utan resultat. Någon barmhärtig själ som har något tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hade samma problem, löste det genom att konfigurera Expressen med iPhonen under Inställningar, Wi-Fi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Hej, jag väcker liv i denna tråd. Jag har ett ComHem modem som är bryggat och inkopplad i min Air Port Time Capsule. Allt fungerar klockrent, inga problem alls där. Men nu har jag även skaffat en Air Port Express för jag vill förlänga mitt nuvarande nätverk. Hur gör jag på bästa sätt för att få det att fungera klockrent? Vill helst ha en Ethernet kabel från Capsule till Express för bästa resultat om det går, fungerar det ej får det bli wi-fi förlängning istället. Läst igenom tråden lite lätt. Men såg att sista post va 2013, därför jag postar nu ifall det är något annat som skall göras nu. Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Lampan blinkar gul även när den hittar nätverket men inte kan ansluta till det.

Utgångsläget för Airport Express är att vara router, alltså huvudstation. Då kan den inte ansluta till ett existerande nätverk. Det är så den är inställd från fabrik. Det är alltså helt normalt att den inte går att ansluta till ett existerande nätverk med en gång, för den är konfigurerad så.

 

För att ändra denna inställning behöver du gå in i Airport verktyg, här kan du ställa in Airport Express till att ansluta till befintligt nätverk - alltså användas för att utöka ett existerande nätverk.

 

Det är just Airport verktyg som behövs i datorn för att konfigurera Airport Express.

Läste om i Apples support att man ska ladda ner Airport verktyg innan man installera Express.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...
2012-08-18 16:41, Raphael säger:

 

Vad är problemet här?

I AirportVerktyg finns en flik som heter "Trådlöst" och här finns "Nätverksläge". I "Nätverksläge" finns alternativen "Skapa..", "Anslut..", "Utöka.." och "Av".

Skapa = Du skapar nytt nätverk där din Airport Express är kärnan, modern.

Anslut = Du ansluter din AE till ett existerande nätverk.

Utöka = Du utökar ditt existerande nätverk med AE, AE:n blir en "slav" till modern. 

 

 


I vår villa finns sedan många år två AirPort Express i drift. Inte för utökning av nätverket utan enbart så som anslutna (för att kunna spela streamad musik i musikanläggningar som saknar wifi/bluetooth-anslutningsmöjligheter).

 

Jag bytte nyligen SSID i villan. Samma hårdvaror som tidigare.
Nu blinkar de båda AP Express gult och i AirPort-verktyget på iMacen så har de gul varnings/utropsteckenssymbol, d v s de båda enheterna hittas ej.

Är det Reset och ny setup från grunden som gäller? Å då med Anslut-alternativet, antar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

57 minuter sedan, TommyS säger:

Är det Reset och ny setup från grunden som gäller? Å då med Anslut-alternativet, antar jag.

Ja.

Som det är nu letar ju dina Expresser efter gamla SSID:t och kopplar inte upp på det ”nya” nätverket.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-02-21 12:07, KMN säger:

Ja.

Som det är nu letar ju dina Expresser efter gamla SSID:t och kopplar inte upp på det ”nya” nätverket.

Hård nollställning då, antar jag?

 

För det blinkar "redan" gult (och i AirPort-verktyget så är det alltså Enheten hittades ej, just nu).

image.png.af76f55f7a375cde9ba488c9a583c62c.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, KMN säger:

Tror egentligen att det funkar med vilket som. Du får testa.

Det blir väl så, ja. 


Jag har taskiga erfarenheter av att administrera AE.

Minns att jag slitit mitt hår historiskt, med många försök i de fall det varit nödvändigt med adm/nollställningar. Kabelanslutning, etc - där jag slutligen fått det att funka (efter att ha gjort samma sak flera ggr, vill jag minnas.)

Därav att jag ställde den frågan. 

Samt att det som sagt redan är "gul blink" nu, vilket ju är det man skall uppnå vid Mjuk nollställning (1-sekunderstryck på reset-knappen) - men som inte ger det förväntade resultatet (att man kan adm i AP-verktyget) hos mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, TommyS säger:

…men som inte ger det förväntade resultatet (att man kan adm i AP-verktyget) hos mig.

Du måste hitta Expressen först, antingen under Wifi-symbolen eller via ”andra wifi-enheter” i AP-verktyget.

Men allt det där står ju i instruktionerna du bifogade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
2022-02-27 12:18, TommyS säger:

Det blir väl så, ja. 


Jag har taskiga erfarenheter av att administrera AE.

Minns att jag slitit mitt hår historiskt, med många försök i de fall det varit nödvändigt med adm/nollställningar. Kabelanslutning, etc - där jag slutligen fått det att funka (efter att ha gjort samma sak flera ggr, vill jag minnas.)

Därav att jag ställde den frågan. 

 

Fixat. 
Krävde Ethernet-anslutning och för den ena AE lite mer tålamod men nu är båda up ´n running igen. 👌 (Hård nollställning.)

Redigerad av TommyS
  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...