Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Flygplansläge dränerar mitt batteri


PhotoJoe

Rekommendera Poster

En grej med att använda flygplansläge nattetid är ju att batteriet inte ska ta slut när man inte har laddaren i närheten men vill använda väckarklockan.Men nåt är ju galet med den här funktionen! Jag lägger mig vid 23.00 och har 86% kvar, vid 08.00 har jag 23% kvar. Hur är detta möjligt i flygplansläge???Inte ens en hel dag dränerar telefonen med 63% för mig, om jag inte surfar och använder GPS:en onödigt mycket. Måste man stänga av telefonen för att den inte ska dra ur batteriet?Någon annan som upplever samma eller liknande fenomen? Ska testa en natt utan att sätta den i flygplansläge och se om det blir mer eller mindre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför har du inte den inkopplad när du sover? Det är det bästa tillfället att ladda telefonen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om du har flygplansläget på försöker väl applikationer som använder sig av push att få kontakt med nätet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo förvisso körs en del i bakgrunden, men min telefon idle under natten förlorar max mellan 1-3%, så något är uppenbart galet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en iPhone 4. Inte jailbreakad, kör 4.0.2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför har du inte den inkopplad när du sover? Det är det bästa tillfället att ladda telefonen

Hur vore det om man kanske skulle ta och läsa all text INNAN man svarar, OK? Kan vi alla för en gångs skull komma överens om att det vore en toppenidé! Tack!

Jag skrev följande: "En grej med att använda flygplansläge nattetid är ju att batteriet inte ska ta slut när man inte har laddaren i närheten men vill använda väckarklockan."

 

Telefonen har nu 96 procents laddning, alla processer avslutade (förutom de som inte går att stänga av) och i natt tänkte jag bara ha den i viloläge, EJ flygplansläge alltså. Så återkommer jag i morgon med resultatet. I morgon natt tänkte jag göra samma sak fast med flygplansläge. Så får vi se om det blir nån skillnad. Blir det stor skillnad ska jag testa att slå av "notiser". Har aldrig riktigt förstått vad Notiser ska vara bra för. Det är bara PingChat!, Facebook och AngryBirds (av de program jag har installerade) som använder det. Vad är förresten en Bricka??? Jag har slagit av ljud på Facebooknotiser. Var irriterande att ha samma signal som för sms.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I standbyläge har den nu kommit ner till 90% under natten, alltså sex procents minskning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dubbelpost! Dåligt, jag vet! Litet tangentbord är orsaken...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag är boven på spåren. Multitasking är problemet. Alla appar som ligger i bakgrunden och som inte är "dödade" fortsätter att suga batteri. Varför finns det inte en "kill all apps"-funktion? Dåligt Apple! I natt ska jag ladda upp telefonen och sen köra flygplansläge med alla appar "dödade".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var som jag trodde. En procents minskning med flygplansläge när alla appar är dödade. Case closed!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KristerBlomberg

Hur ser man vilka applikationer som är i gång i bakgrunden, och hur stänger man av dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser man vilka applikationer som är i gång i bakgrunden, och hur stänger man av dem?

 

dubbelklicka home knappen så får du upp menyn för multitasking. håll fingret över en symbol tills de börjar hoppa så kan du ta bort dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser man vilka applikationer som är i gång i bakgrunden, och hur stänger man av dem?

 

Du dubbelklickar på hemknappen, längst ned kommer alla appar upp. För att stänga av den håller du t.ex. in en med fingret så dem börjar "skaka". Sedan längst upp till vänster på de röda minustecknet trycker du för att avsluta dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har stängt av Apples multitasking och kör enbart med backgrounder, endast spotify, telefonen och mail tillåts multitaska utan att jag ber om det. Snabbstartslistan finns kvar men apparna körs inte i bakgrunden och jag har inga batteriproblem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dubbelklicka home knappen så får du upp menyn för multitasking. håll fingret över en symbol tills de börjar hoppa så kan du ta bort dem.

Problemet är att man inte ser vilka appar som faktiskt är igång, till skillnad från de som körts nyligen men inte kör multitasking.

 

Sen ska ju appar som körs i bakgrunden i princip bara ligga tillgängliga och inte belasta processor, minne eller batteri. Men det är väl antagligen programmakarnas fel att det inte funkar som det ska.

 

Jag tycker Apple har löst multitasking på ett riktigt snyggt sätt, men det finns vissa förbättringsmöjligheter!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har stängt av Apples multitasking och kör enbart med backgrounder, endast spotify, telefonen och mail tillåts multitaska utan att jag ber om det. Snabbstartslistan finns kvar men apparna körs inte i bakgrunden och jag har inga batteriproblem.

Hur har du gjort då?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste jailbreaka och tanka hem backgounder. Där finns det en funktion som heter global override där du kan stänga av multitasking för alla appar. Sen lägger du bara till undantag för t ex mail, tfn o spotify. Du kan ställa in så att du fortfarande kan multitaska andra program om du håller ner homeknappen i appen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag får öppna mitt case igen, det var visst inte så enkelt som att döda alla appar och tro att med telefonen i flygplansläge sparar batteri under natten.

Nu tror jag att iOS 4.1 har ställt till det. Se följande tråd på apples diskussionsforum: http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=2574558

Här senast så lämnade jag min telefon omstartad i flygplansläge med 52% batteri kvar, i morse var den död. Fick stoppa i laddaren och den vaknade sakta till liv igen, helt sjukt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...

Jag får öppna mitt case igen, det var visst inte så enkelt som att döda alla appar och tro att med telefonen i flygplansläge sparar batteri under natten.

Nu tror jag att iOS 4.1 har ställt till det. Se följande tråd på apples diskussionsforum: http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=2574558

Här senast så lämnade jag min telefon omstartad i flygplansläge med 52% batteri kvar, i morse var den död. Fick stoppa i laddaren och den vaknade sakta till liv igen, helt sjukt!

Mitt batteri har fungerat klockrent i nästan 2 år utan att jag behövt fimpa några appar. På natten laddar jag med flygplansläge och väckarklocksapp.

På senare tid har jag börjat lyssna på en kurs på natten ... då måste jag ta bort flygplansläge. När jag vaknar till igen sätter jag på flygplansläge igen. Normalt är telefonen fulltankad och fungerar väl hela dagen. Brukar hamna på ca 20-40 % beroende på aktivitet under dagen.

På senare tid har jag börjat ta med laddaren till köket och ladda extra där på eftermiddagen om jag vet att jag ska bort senare. Då har jag märkt att laddaren blir riktigt varm i just den kontakten. Men jag har inte använt den så länge, bara tills telefonen blivit laddad. Igår, samma visa. Batteriet hade laddats fullt. Ett par timmar senare, utan att jag gjort mer än att ta EN bild, var batteriet tillbaka på typ 25 %! Lägger mig, sätter i laddaren, vaknar mitt i natten - batteri på 100 %. Sätter på min kurs, lyssnar med laddaren i. Sätter på flygplansläge igen, men då drar jag ur laddaren eftersom telefonen är fulltankad (har gjort så många gånger förr!) och när jag vaknar 3 timmar senare är batteriet på 28 %.

Varför?? Är det för att jag snart betalat telefonen klart och de vill att jag ska köpa en ny? Eller har det med vägguttaget i köket att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...