Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Gratis Flash-redigerare (eller Html5 för den delen)


andreasc

Rekommendera Poster

Tänkte bygga en ganska enkel animation till mitt lags hemsida, och har då funderat på att göra det i Flash eller Html5, men eftersom jag tidigare har jobbat med Flash så tror jag att det är det bästa valet.

 

Någon som har något tips på gratisprogram som man kan använda för att bygga Flash- (eller Html5-)animationer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det finns det du eftersöker. Nätet är stort och jag är liten. Men här kommer en kort kommentar ändå. Man får betänka att HTML5 är relativt nytt, och standarder brukar ha en tendens att ligga lite före själva implementationerna. Detta är dock inte helt sant. Ibland är det tvärtom. Men i fallet med "gratis", så ligger sådana verktyg för det mesta på eftersläpning.

 

Det som gör animationer är bl.a. det idag lite äldre standarden SVG. Kör man JavaScript ihop med detta så går det att få till animationer. Ev. går det att nyttja standarden SMIL för det också. Trots att allt dettta har funnits ett bra tag nu så är det lite av "redigerare" för detta. Statisk SVG finns en del för som t.ex. InkScape. Men så fort man blandar animering med statisk måste det till någon form av parsning fram och tillbaka mellan källa och kompilat. Detta är inte lätt att sätta ihop på stubben, vilket kan vara en av orsakerna till varför det nog är mycket svårt att hitta ett sådant efterfrågat instrument ...

 

Om du behärskar ActionScript så finns fria kompilatorer att köra. Det finns en del sporadiska "redigerare" för Flash, med kompilering. En sådan jag såg för ett antal år sedan var några turkiska universitetsstuderande som satt ihop. Men sådana projekt har en tendens att mest demonstrera möjligheter, snarare än produktionsklara verktyg. Så, summa: du får nog pula för hand ett tag tills det dyker upp ... om någonsin det kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska inte använda HTML5 enbart då det lär dröja några år innan alla kan använda detta. Annars HTML5 med fallback mot Flash. Annars får du göra något i stil med vad set_lo skriver.

 

Men jag bjuder på en motfråga: Varför måste du ha en rörlig animation? :)

 

Lycka till! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag bjuder på en motfråga: Varför måste du ha en rörlig animation? :)

 

Lycka till! :)

 

Som Mattiasgbg antyder så tenderar animationer att bli ganska tråkiga (och framförallt upphör att vara animationer) om de är rörliga ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också jobbat en del med Flash och såvitt jag vet finns det ingen gratisredigerare. Det är helt enkelt Adobe Flash som gäller.

Därav Steve Jobbs diss av att Flash skulle vara öppet ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Mattiasgbg antyder så tenderar animationer att bli ganska tråkiga (och framförallt upphör att vara animationer) om de är rörliga ;)

 

Om man nu ska vara besserwisser så ska man nog göra det rätt. Orörliga ska det naturligtvis stå :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...