Hoppa till innehåll

Foto
- - - - -

Går ej installera OS 9.2

• Vänligen logga in för att kunna svara
44 svar till detta ämne

#21 Alix

Alix
  • Medlem
  • 34 875 inlägg

Postad 8 augusti 2010 klockan 16:39

Kanske TileStack är något för dig? Eller HyperNext Studio? Kostar inget.

Redigerat av Alix, 8 augusti 2010 klockan 16:41.

• 0

#22 Telly82

Telly82
  • Medlem
  • 22 744 inlägg
  • Plats: Helsingborg
  • Appleprylar: iMac 27" i7, MBP i7, iMac 24" c2d.

Postad 8 augusti 2010 klockan 17:23

köra Mac OS 9 som ett fåtal nostalgiker använde för gamla spel.

Protest!

Släktforskningsprogrammet Gene finns inte till OS X.
  • 0
Du bör givetvis se till att alltid ha mer än en kopia av dina filer, helst lagrade på annan plats. Tänk på stöld, brand, översvämning, åska, hårdvarufel, mjukvarufel, handhavandefel...

Gör det NU. Om en timme kan det vara för sent !!!

#23 Alix

Alix
  • Medlem
  • 34 875 inlägg

Postad 8 augusti 2010 klockan 17:28

Protest!

Släktforskningsprogrammet Gene finns inte till OS X.

Eller Quark Xpress 3! Ta bara rymdmannen i QX 3 som sköt bort objektet med lasergevär när man tryckte de tre lyckliga kompisarna (också kallat pianogreppet=skift+alt+kringla) + T! Det var tider det! Programmerarna hade humor. :D
  • 0

#24 Giggs

Giggs
  • Medlem
  • 2 560 inlägg
  • Plats: Konungarnas dal - Japanese section
  • Appleprylar: Jodå, några stycken.

Postad 8 augusti 2010 klockan 19:05

Vänta lite här, han kan inte installera ett OS 9-system om han inte har rätt skiva som följde med datorn (eftersom datorn måste starta från skivan vid installation och det vill den inte om det inte är rätt skiva), däremot går det att flytta ett redan existerande OS 9 (som alltså är installerat på en annan dator) till en dator som kan köra Classic och använda detta. Så har jag själv gjort för att få OS 9 på modernare icke-OS 9-bootbara maskiner.
  • 0

#25 Alix

Alix
  • Medlem
  • 34 875 inlägg

Postad 8 augusti 2010 klockan 19:14

Vänta lite här, han kan inte installera ett OS 9-system om han inte har rätt skiva som följde med datorn (eftersom datorn måste starta från skivan vid installation och det vill den inte om det inte är rätt skiva), däremot går det att flytta ett redan existerande OS 9 (som alltså är installerat på en annan dator) till en dator som kan köra Classic och använda detta. Så har jag själv gjort för att få OS 9 på modernare icke-OS 9-bootbara maskiner.

Det blir att använda ett piratprogram. Vilket vi inte förordar i forumet, om jag inte missminner mig.
  • 0

#26 Giggs

Giggs
  • Medlem
  • 2 560 inlägg

Postad 8 augusti 2010 klockan 21:35

Det blir att använda ett piratprogram. Vilket vi inte förordar i forumet, om jag inte missminner mig.

Njae, inte om man själv har en annan dator, för över systemet och slutar använda "givardatorn".
  • 0

#27 Alix

Alix
  • Medlem
  • 34 875 inlägg

Postad 8 augusti 2010 klockan 22:12

Njae, inte om man själv har en annan dator, för över systemet och slutar använda "givardatorn".

Ja, i så fall. :)
  • 0

#28 Erling

Erling
  • Medlem
  • 53 inlägg
  • Plats: Lund
  • Appleprylar: Air 11"i5, iMac 27" i7, iMac 24" duo, G5 PPC twin-processor, 13" PB Pro G4, iPod Touch + Macmuseum med 10 macar från MacPlus och framåt

Postad 12 augusti 2010 klockan 10:32

Prova att bara dra över mappen Systemmapp till hårddisken, det gjorde jag tidigare på datorer som körde Tiger och äldre. System = OS X, Systemmapp = OS 9, blanda inte ihop de mapparna. Likaså drar man bara in mappen "Program OS 9" på hårddisken (mappen som heter Program = OS X). Men allt detta kräver en GAMMAL Mac, helst G3 eller äldsta G4:orna. Sedan startar man programmet Classic i systeminställningarna för OS X och ställer in att man vill köra OS 9 Classic. Men det blir väldigt lätt problem med en hel del program och tillbehör, detta är för riktiga nördar, eller om man som jag vill läsa och konvertera gamla filer i MacWrite II eller Pro >>> Word-filer.
  • 0

#29 Svolder

Svolder
  • Medlem
  • 15 946 inlägg

Postad 12 augusti 2010 klockan 10:44

Stämmer inte heller så länge som det är en Mac som levererades med OS 9. Den har alltid licens att använda OS 9, även om du har slarvat bort dina originalCD.
  • 0

#30 Eone

Eone
  • Medlem
  • 15 inlägg

Postad 12 augusti 2010 klockan 10:48

Men hur gör jag rent praktiskt då?

USB-sladd från min gamla OS 9-Mac till min nyare OS X?
Kopiera systemmappen till X:an?
  • 0

#31 Telly82

Telly82
  • Medlem
  • 22 744 inlägg

Postad 12 augusti 2010 klockan 10:52

USB-minne?
Bränna en CD?

Annars tar du en Firewire-kabel och startar den gamla Macen i "Firewire target disk mode".
http://support.apple.com/kb/ht1661
  • 0
Du bör givetvis se till att alltid ha mer än en kopia av dina filer, helst lagrade på annan plats. Tänk på stöld, brand, översvämning, åska, hårdvarufel, mjukvarufel, handhavandefel...

#32 Svolder

Svolder
  • Medlem
  • 15 946 inlägg

Postad 12 augusti 2010 klockan 10:52

Eller bränn ner systemmappen på en CD och kopiera in den till roten på disken på din nyare Mac (givet att den inte har Intel-processor). I Tiger kan du sedan starta Classic. Leopard kan inte köra Classic.
  • 0

#33 Eone

Eone
  • Medlem
  • 15 inlägg

Postad 12 augusti 2010 klockan 10:56

Men jag har ju redan OS 9 på en CD...
Vad är skillnaden?

"USB"...är det bättre att plugga in ett USB i stället för en CD
vid systeminstallation?

Och blir verkligen OS 9 "installerat" av att jag kopierar in en systemmapp...

Jag hänger verkligen inte med nu....
  • 0

#34 Svolder

Svolder
  • Medlem
  • 15 946 inlägg

Postad 12 augusti 2010 klockan 11:04

Ja. En systemmapp är allt som behövs. Det var en av de trevliga sakerna med det gamla klassiska Mac OS, att du hade möjligheter att hantera det helt fritt. En aktiv systemmapp är en mapp med filerna System och Finder. Vill du byta aktiv systemmapp på ett system med två systemmappar (de behöver inte heta Systemmapp, de kan heta OS9 och OS92 etc, och man kan byta namn på aktiv systemmapp under drift) kan du bara lägga Finder i en undermapp på den ena och flytta ut Finder från undermappen på den andra. Oerhört smidigt :)
  • 0

#35 Telly82

Telly82
  • Medlem
  • 22 744 inlägg

Postad 12 augusti 2010 klockan 13:15

Men jag har ju redan OS 9 på en CD...
Vad är skillnaden?

På CDn finns en installerare som installerar filerna på en hårddisk.
På hårddisken finns de färdiginstallerade filerna. Det är dessa du ska ha tag på.

"USB"...är det bättre att plugga in ett USB i stället för en CD
vid systeminstallation?

Vad då ett USB? USB=Universal Serial Bus, en standard för en hel massa olika tillbehör.

Ja, om du tar den färdiginstallerade Systemmappen från en Mac till en annan så räcker det, normalt sett.
  • 0

#36 Eone

Eone
  • Medlem
  • 15 inlägg

Postad 17 augusti 2010 klockan 00:09

Ok, nu har jag gjort som ni tipsat.

Installerat OS 9.2 på min gamla dator, kopierat filen Systemmapp till ett USB-minne, pluggat in det i nyare datorn (den med OS X) och lagt Systemmapp på hårddisken.

Samma nedslående resultat.

Klickar jag på "Start Classic" så svarar den "Classic cannot find a Mac OS 9 system folder on the startup disk to use. You may need to install Mac OS 9.1 or later (Classic Support) on your computer"

(har möjligen hela felet med att nyare datorn "talar" engelska medan min gamla och OS 9.2 är på svenska??
Klart den inte hittar någon "System folder"...den heter ju "Systemapp" i burken)
  • 0

#37 Telly82

Telly82
  • Medlem
  • 22 744 inlägg

Postad 17 augusti 2010 klockan 06:56

Du måste först peka ut Systemmappen du vill använda. SEDAN kan du försöka starta Classic.
  • 0

#38 Giggs

Giggs
  • Medlem
  • 2 560 inlägg

Postad 17 augusti 2010 klockan 09:41

Prova att lyfta ut Finder ur systemmappen (dra och släpp), stänga systemmappen och sedan lägga tillbaka Finder igen i samma systemmapp. Detta kan behöva upprepas ett par, tre gånger. Detta gör man för att systemmapen ska bli "blessed" och datorn ska känna igen systemmappen som just en systemmapp.

Vet du om du har OS 9-drivrutiner installerade på din dator? Jag har glömt det mesta av det här, men det är något som ska installeras redan vid formateringen/initialiseringen av hårddisken och som inte alltid sker automatiskt på nyare datorer med OS X (och säkert inte sker alls på riktigt nya datorer). Det finns säkert andra här på MW som kan fylla i här då jag, som sagt, har glömt mycket.
  • 0

#39 Alix

Alix
  • Medlem
  • 34 875 inlägg

Postad 17 augusti 2010 klockan 10:34

Jo, vill man köra OS 9 på en partition (vilket kan innebära hela hårddisken) måste man installera OS 9-drivrutiner vid partitionstillfället. Det gör man med Skivverktyg i Tiger.

Som Telly82 skriver, i Systeminställningar>Inställningspanelen Classic måste man peka på var OS 9:s Systemmapp befinner sig. Se bild nedan. Har man ingen Inställningspanel kan man inte köra Classic environment, då har nämligen inte nämnda drivrutiner ovan installerats.

Bifogad fil  Bild 1.png   69,43K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av Alix, 17 augusti 2010 klockan 10:34.

• 0

#40 Svolder

Svolder
  • Medlem
  • 15 946 inlägg

Postad 17 augusti 2010 klockan 10:47

Jo, vill man köra OS 9 på en partition (vilket kan innebära hela hårddisken) måste man installera OS 9-drivrutiner vid partitionstillfället. Det gör man med Skivverktyg i Tiger.

Som Telly82 skriver, i Systeminställningar>Inställningspanelen Classic måste man peka på var OS 9:s Systemmapp befinner sig. Se bild nedan. Har man ingen Inställningspanel kan man inte köra Classic environment, då har nämligen inte nämnda drivrutiner ovan installerats.

Bifogad fil  Bild 1.png   69,43K   1 Antal nerladdningar

Gäller inte det enbart om det är en Mac som kan starta från OS 9? Kör du det som Classic så lär du ju inte komma åt hårddisken så att du behöver drivrutiner.

Jag skall tillägga att jag haft PPC som kunnat starta från OS 9, och därefter Intel, som inte kunnat köra OS 9 över huvud taget - men aldrig någon som enbart kunnat köra Classic utan att ha OS 9 startbart...

Redigerat av Bo_H, 17 augusti 2010 klockan 10:48.

• 0

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar