Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Går ej installera OS 9.2


Eone

Rekommendera Poster

Det blir att använda ett piratprogram. Vilket vi inte förordar i forumet, om jag inte missminner mig.

Njae, inte om man själv har en annan dator, för över systemet och slutar använda "givardatorn".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att bara dra över mappen Systemmapp till hårddisken, det gjorde jag tidigare på datorer som körde Tiger och äldre. System = OS X, Systemmapp = OS 9, blanda inte ihop de mapparna. Likaså drar man bara in mappen "Program OS 9" på hårddisken (mappen som heter Program = OS X). Men allt detta kräver en GAMMAL Mac, helst G3 eller äldsta G4:orna. Sedan startar man programmet Classic i systeminställningarna för OS X och ställer in att man vill köra OS 9 Classic. Men det blir väldigt lätt problem med en hel del program och tillbehör, detta är för riktiga nördar, eller om man som jag vill läsa och konvertera gamla filer i MacWrite II eller Pro >>> Word-filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur gör jag rent praktiskt då?

 

USB-sladd från min gamla OS 9-Mac till min nyare OS X?

Kopiera systemmappen till X:an?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur gör jag rent praktiskt då?

 

USB-sladd från min gamla OS 9-Mac till min nyare OS X?

Kopiera systemmappen till X:an?

USB-minne?

Bränna en CD?

 

Annars tar du en Firewire-kabel och startar den gamla Macen i "Firewire target disk mode".

http://support.apple.com/kb/ht1661

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag har ju redan OS 9 på en CD...

Vad är skillnaden?

 

"USB"...är det bättre att plugga in ett USB i stället för en CD

vid systeminstallation?

 

Och blir verkligen OS 9 "installerat" av att jag kopierar in en systemmapp...

 

Jag hänger verkligen inte med nu....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag har ju redan OS 9 på en CD...

Vad är skillnaden?

På CDn finns en installerare som installerar filerna på en hårddisk.

På hårddisken finns de färdiginstallerade filerna. Det är dessa du ska ha tag på.

 

 

"USB"...är det bättre att plugga in ett USB i stället för en CD

vid systeminstallation?

Vad då ett USB? USB=Universal Serial Bus, en standard för en hel massa olika tillbehör.

 

 

Och blir verkligen OS 9 "installerat" av att jag kopierar in en systemmapp...

Ja, om du tar den färdiginstallerade Systemmappen från en Mac till en annan så räcker det, normalt sett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, nu har jag gjort som ni tipsat.

 

Installerat OS 9.2 på min gamla dator, kopierat filen Systemmapp till ett USB-minne, pluggat in det i nyare datorn (den med OS X) och lagt Systemmapp på hårddisken.

 

Samma nedslående resultat.

 

Klickar jag på "Start Classic" så svarar den "Classic cannot find a Mac OS 9 system folder on the startup disk to use. You may need to install Mac OS 9.1 or later (Classic Support) on your computer"

 

(har möjligen hela felet med att nyare datorn "talar" engelska medan min gamla och OS 9.2 är på svenska??

Klart den inte hittar någon "System folder"...den heter ju "Systemapp" i burken)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste först peka ut Systemmappen du vill använda. SEDAN kan du försöka starta Classic.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att lyfta ut Finder ur systemmappen (dra och släpp), stänga systemmappen och sedan lägga tillbaka Finder igen i samma systemmapp. Detta kan behöva upprepas ett par, tre gånger. Detta gör man för att systemmapen ska bli "blessed" och datorn ska känna igen systemmappen som just en systemmapp.

 

Vet du om du har OS 9-drivrutiner installerade på din dator? Jag har glömt det mesta av det här, men det är något som ska installeras redan vid formateringen/initialiseringen av hårddisken och som inte alltid sker automatiskt på nyare datorer med OS X (och säkert inte sker alls på riktigt nya datorer). Det finns säkert andra här på MW som kan fylla i här då jag, som sagt, har glömt mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, vill man köra OS 9 på en partition (vilket kan innebära hela hårddisken) måste man installera OS 9-drivrutiner vid partitionstillfället. Det gör man med Skivverktyg i Tiger.

 

Som Telly82 skriver, i Systeminställningar>Inställningspanelen Classic måste man peka på var OS 9:s Systemmapp befinner sig. Se bild nedan. Har man ingen Inställningspanel kan man inte köra Classic environment, då har nämligen inte nämnda drivrutiner ovan installerats.

 

post-28798-1282037636,73_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäller inte det enbart om det är en Mac som kan starta från OS 9? Kör du det som Classic så lär du ju inte komma åt hårddisken så att du behöver drivrutiner. ...

Det gäller min iBook G4 som inte kan boota OS 9, utan kör Classic environment. När jag gjorde installationen gjorde jag det med OS 9-installationen som följde med Mac OS X-installationsskivorna. Att bara dra in en OS 9-mapp fungerade inte. Mac OS X kopplar inte med den mappen, då jag saknade inställningspanel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gäller min iBook G4 som inte kan boota OS 9, utan kör Classic environment. När jag gjorde installationen gjorde jag det med OS 9-installationen som följde med Mac OS X-installationsskivorna. Att bara dra in en OS 9-mapp fungerade inte. Mac OS X kopplar inte med den mappen, då jag saknade inställningspanel.

Konstigt att jag lyckats att dra in en mapp med OS 9 på en Imac G4 som inte bootar i OS 9. Nemas problemas var det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt att jag lyckats att dra in en mapp med OS 9 på en Imac G4 som inte bootar i OS 9. Nemas problemas var det.

Den kan ju ha formaterats med OS 9-drivrutiner från början?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den kan ju ha formaterats med OS 9-drivrutiner från början?

Ja, det lär den väl ha gjort då kanske...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det lär den väl ha gjort då kanske...

Hmm, ja, kanske det. Inte för att peka ut dig, eller någon annan, utan lika mycket mig i så fall, så verkar vi famla en aning i mörkret när det gäller detta. Många av oss är veteraner, men den här tråden kanske visar att OS 9 mer eller mindre har förpassats till historien. Det trodde man ju aldrig i början av 2000-talet. Utvecklingen går fort! pinch.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...