Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Går ej installera OS 9.2


Eone

Rekommendera Poster

Hej

 

jag har en Powerbook G4 med "Classic" installerad, men inget operativsystem 9 i datorn.

 

Har lyckats övertala Macademic (motsv) att bränna och sälja mig en skiva av OS 9.2.

 

Men när jag ska installera den så får jag felmeddelande "classic doesn't have translated versions of the files it needs to updatee in Systemmapp on Mac OS 9.2.1".

Jag kan inte ens starta OS 9.2.1 från skivan jag köpte, det blir hårddiskens OS X som slutligen drar igång datorn trots nedhållen C-tangent.

Tips mottages tacksamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Säker på att det är en Powerbook G4 som är gammal nog för att starta med OS 9? Du måste tillbaka till Titan-modellerna för att finna en PBG4 som starta med OS 9. Då är det också specifika OS 9-versioner för dessa modeller, så en 9.2.1-skiva kan mycket väl vara för en äldre sorts modell ifall du nu sitter med en Titan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vet jag om det är en "Titan"...?

 

Detta är min dator:

 

Maskinens namn: PowerBook G4 15"

 

Datormodell: PowerBook5,2

 

Typ av CPU: PowerPC G4 (1.1)

 

CPU-antal: 1

 

CPU-hastighet: 1.25 GHz

 

L2-cache (per CPU): 512 K

 

Minne: 2 GB

 

Busshastighet: 167 MHz

 

Boot ROM-version: 4.7.1f1

 

<br class="Apple-interchange-newline">

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aber nein...!

 

Varför finns Classic installerat då, med "9":an och som ikon i menyn där uppe...?

Classic är inte samma sak som Mac OS 9.

Classic är ett sätt att köra program skrivna för Mac OS 9 under Mac OS X.

 

Classic installeras från den grå systemskivan du ska ha fått med Macen när du köpte den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok

 

Classic är ju redan installerat.

 

Men när jag klickar på ikonen svarar datorn: "Classic cannot find a Mac OS 9 folder on the startup disk to use".

 

You may need to install Mac OS 9.1 or later (Classic support) on your computer"

 

Och det är ju precis det jag försöker, jag har min OS 9.2-skiva men den går inte ens att starta från (se inlägg #1 ovan)

 

/Rådlös

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok

 

Classic är ju redan installerat.

 

Men när jag klickar på ikonen svarar datorn: "Classic cannot find a Mac OS 9 folder on the startup disk to use".

 

You may need to install Mac OS 9.1 or later (Classic support) on your computer"

 

Och det är ju precis det jag försöker, jag har min OS 9.2-skiva men den går inte ens att starta från (se inlägg #1 ovan)

 

/Rådlös

Som du kanske ser om du läser noga så ska du använda skivor som följde med din dator. Köpa en likadan som följde med datorn från Apple kan du glömma, kanske hitta på eBay. Men om du har kvar datorns specifika Mac OS X-skiva kanske du kan installera därifrån, som artikeln säger:

 

"If you are installing from the Mac OS X installation discs, insert the 'Additional Software & Apple Hardware Test' disc that came with your computer. Double-click 'Install Additional Software.'"

 

 

PS. Du kan inte starta din dator via en OS 9-skiva. Datorn stöder inte OS 9 som boot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är nog inte i din liga riktigt, hänger inte med.

 

Och tyvärr har jag inga originalskivor, jag köpte den här Macen för ett år sedan av en

kille utanför Uppsala (annons). Skivorna glömde jag fråga efter är jag rädd. Och killen har flyttat hem till Tyskland igen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är nog inte i din liga riktigt, hänger inte med.

 

Och tyvärr har jag inga originalskivor, jag köpte den här Macen för ett år sedan av en

kille utanför Uppsala (annons). Skivorna glömde jag fråga efter är jag rädd. Och killen har flyttat hem till Tyskland igen...

Okej, nybörjarkurs: Du måste ha originalskivorna som följde med datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

menar du att jag måste ominstallera Classic igen?

 

Classic ser ju ut att finnas installerad redan...

Du kan inte använda de skivor du har. Det spelar ingen roll om du har installerat eller inte. Classic environment kräver systemspecifika skivor och du har inte dem. Sorry. Det kommer aldrig att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

menar du att jag måste ominstallera Classic igen?

 

Classic ser ju ut att finnas installerad redan...

Som jag fattar det kör Classic OS 9 i "bakgrunden", huvud-OS är fortfarande OS X. För att fungera behöver Classic ett OS 9 installerat, vilket inte verkar finnas. Den skivan du har verkar vara för att installera OS 9 såsom operativ på hela burken, inte för att användas av Classic. (Rätta mig om jag missuppfattat.)

 

Edit: stavfel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... (Rätta mig om jag missuppfattat.)

Nej, det är riktigt. Att installera Classic Environment är inte detsamma som att installera Classic 9.2.2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den unge killen på Humac/Macademic som brände OS9.2-skivan (och visste vad jag skulle ha den till) sa att jag skulle ringa om det uppstod prblem eller frågor. Kan dom (auktoriserade och allt) fixa det som fattas tro? Verkar ju absurt annars. Att specifika CD-skivor måste finnas annars är det bara att slänga datorn typ...?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den unge killen på Humac/Macademic som brände OS9.2-skivan (och visste vad jag skulle ha den till) sa att jag skulle ringa om det uppstod prblem eller frågor. Kan dom (auktoriserade och allt) fixa det som fattas tro? Verkar ju absurt annars. Att specifika CD-skivor måste finnas annars är det bara att slänga datorn typ...?

Det kan vi på forumet rimligtvis inte svara på. Hör av dig till honom så kanske han kan ordna det. Lycka till! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är vad du ska ha Mac OS 9.2 till?

 

Datornn är ju inte värdelös bara för att du inte kan köra Mac OS 9 som ett fåtal nostalgiker använde för gamla spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

köra Mac OS 9 som ett fåtal nostalgiker använde för gamla spel.

Protest!

 

Släktforskningsprogrammet Gene finns inte till OS X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Protest!

 

Släktforskningsprogrammet Gene finns inte till OS X.

Eller Quark Xpress 3! Ta bara rymdmannen i QX 3 som sköt bort objektet med lasergevär när man tryckte de tre lyckliga kompisarna (också kallat pianogreppet=skift+alt+kringla) + T! Det var tider det! Programmerarna hade humor. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänta lite här, han kan inte installera ett OS 9-system om han inte har rätt skiva som följde med datorn (eftersom datorn måste starta från skivan vid installation och det vill den inte om det inte är rätt skiva), däremot går det att flytta ett redan existerande OS 9 (som alltså är installerat på en annan dator) till en dator som kan köra Classic och använda detta. Så har jag själv gjort för att få OS 9 på modernare icke-OS 9-bootbara maskiner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänta lite här, han kan inte installera ett OS 9-system om han inte har rätt skiva som följde med datorn (eftersom datorn måste starta från skivan vid installation och det vill den inte om det inte är rätt skiva), däremot går det att flytta ett redan existerande OS 9 (som alltså är installerat på en annan dator) till en dator som kan köra Classic och använda detta. Så har jag själv gjort för att få OS 9 på modernare icke-OS 9-bootbara maskiner.

Det blir att använda ett piratprogram. Vilket vi inte förordar i forumet, om jag inte missminner mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...