MacWorld - allt om Mac & iPhone: CD-skiva fastnade i min nya Mac Book Pro - MacWorld - allt om Mac & iPhone

Hoppa till innehåll

RSS MacWorld-bloggen

RSS Guider från MacWorld.se

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

CD-skiva fastnade i min nya Mac Book Pro Betygsätt tråd: -----

#1 Medlem är utloggad   knutman 

• Grupp: Medlem

Skickat 31 juli 2010 klockan 09:08

Det är andra gången jag köper en mac. Förste gången var tio år sen och det är en annan historia som också slutade illa!!! Jag kommer bara i håg en massa problem. Nu efter 10 år med PC skal jag gå en kurs i iphone programmering och tvingades köpa en mac igen och vad händer?

En 2 dagar gammal MacBook Pro til över 10.0000 kronor. Jätte snygg och snabb men nu har jag spenderat dom sista två dagarna bara på att få ut en CD-R som fastnat!!!! Det er jo helt sjukt när man hör säga att allt bara fungerar med mac. Mitt intryck är att vissa ting inte fungerar alls.

Jag har sökt i alla kröker på internet och testat alla tips jag hittat. Hållit nere diverse tangenter och mus knappar under uppstart. Jag har även hållit datorn upp och ner under uppstart och känt mig som en fåne. Jag har även skruvad loss skyddet på datorn bara för att hitta ge upp direkt när jag såg hur tät packat allt ligger där inne.

Hur ska jag få ut CD'en? Detta er jo helt otrolig!

CD'en som är en CD-R synes inte på skrivbordet och inte i nått diskverktyg. Det värkar som datorn inte tror det finns någon CD. Men det gör det. Hur ska jag nu göra. Sist jag åkte till mac-support med min 2000 års imac sa dom att dom skulle skicka den till Holland och det skulle minst kosta 4000 bara för att kolla,- (för ett lite problem) Den gången var jag så trött på datorn att jag bara lämnade den på support kontoret och gick därifrån.

Nån som har nån ide innan jag slänger Macbooken från balkongen?

Inlägget är redigerat av knutman: 31 juli 2010 klockan 09:09

0

#2 Medlem är utloggad   Bo_H 

• Plats: Biosfären
  • Mac(ar): MacBook, iMac, iPhone 3GS, iPod Classic, iPod Nano, iPod Mini, PowerMac 7200

Skickat 31 juli 2010 klockan 09:20

Stick in ett kreditkort och lås fast CD'n innan du trycker på strömbrytaren. Den kommer att försöka spinna upp, och när det inte går så kastas den ut (du måste ta bort kreditkortet när du hör att mekanismen börjar arbeta).
Medlem i 3333-klubben
0

#3 Medlem är utloggad   mattem 

• Plats: Skåne/Sjöbo
  • Mac(ar): Macbook Pro 2.4 15", Frugans Macbook 2.4

Skickat 31 juli 2010 klockan 09:22

Tja, mac och OS X passar inte alla och framförallt måste man släppa allt om hur saker fungerar i windows, vilket för en del kan vara väldigt svårt.

Angående skivan, är den en miniCD eller en vanlig CD? MiniCD funkar inte och det står tydligt i dokumentationen till datorn att sådana inte stöds och de kommer att fastna i datorn med risk att läsaren förstör.

Är det en vanlig skiva, prova följande:
Håll nere ejectknappen, den har en fördröjning för att förhindra utmatning av misstag.
Nästa är sätt att mata ut en skiva är att hålla ner musknappen när du startar datorn. Då ska den tvångsutmata skivan
Annars prova med att skiva in drutil tray eject i terminalen, samma sak som tvångsutmatning i exemplet ovan.
0

#4 Medlem är utloggad   johnalder 

• Plats: Fjärdhundra
  • Mac(ar): MacBook Pro 13'' Unibody, MacBook White, Mac Mini, iMac Rev A (G3), iPhone 3GS, iPod Shuffle (för många prylar börjar det bli nu!)

Skickat 31 juli 2010 klockan 09:29

Felet du råkat ut för är nu förvisso inget Mac-specifikt fel. Trilskande hårdvara och mig veterligen inget som är vanligt förekommande. Bara så att vi fastslår detta innan du anklagas för att trolla... :borstatanderna:

Starta om datorn och håll inne musknappen är standardknepet. Annars hittade jag detta i en annan tråd:

Visa inläggpreat sa den 25 mars 2009 klockan 23:39:

Hittade dessa tips:
Har en CD/DVD fastnat i datorn medan Macen tror att skivan är borta och vanliga knappkombinationen ⌘-E (för eject) inte fungerar? Prova följande:

1) Genom programmet Skivverktyg / Disk Utility (ligger under Program/Verktygsprogram). Starta programmet, välj vilken drive det gäller och klicka på mata ut.

2) Genom Terminalen (ligger under Program/Verktygsprogram). Starta den och skriv drutil tray eject.

3) Skapa en eject-meny. Öppna filen System/Bibliotek/CoreServices/Menu Extras/Eject.menu så hamnar den i menyraden. Vill du sedan få bort den därifrån är det bara att hålla ner kommando medan du klickar och drar i den.
Har inte haft problemet själv så jag vet INTE hur ovan funkar..

Edit: Här är den tråden ifall du vill leta vidare: http://forum.macworl...va-som-fastnat/

Inlägget är redigerat av johnalder: 31 juli 2010 klockan 09:30

0

#5 Medlem är utloggad   Bo_H 

• Plats: Biosfären
  • Mac(ar): MacBook, iMac, iPhone 3GS, iPod Classic, iPod Nano, iPod Mini, PowerMac 7200

Skickat 31 juli 2010 klockan 09:31

Visa inläggmattem sa den 31 juli 2010 klockan 10:22:

Tja, mac och OS X passar inte alla och framförallt måste man släppa allt om hur saker fungerar i windows, vilket för en del kan vara väldigt svårt.

Ja, för någon som är väldigt inbiten Windowsanvändare (som trådskaparen verkar vara) som köper en Mac under protest för att åstadkomma något som kräver OS X kanske det är ett bättre alternativ att köra en virtualiseringsprogramvara i Windows och installera OS X Server på den för att lösa de uppgifter man måste. Mac och OS X passar inte alla. Det är ju inte annorlunda än att jag kör Windows XP i VirtualBox på min MacBook.

Inlägget är redigerat av Bo_H: 31 juli 2010 klockan 09:33

Medlem i 3333-klubben
0

#6 Medlem är utloggad   carlsson 

• Mac(ar): MacBook

Skickat 31 juli 2010 klockan 09:53

Förutom dom bra tipsen ovan känns det som att du bör ta datorn till inköpsstället och be om råd där. Det är svårt härifrån att avgöra om det är hårdvarufel eller mjukvarufel.

Tycker synd om dig som har dåliga erfarenheter av Mac, det är inte normalt.

2 dagar gammal, då har du fortfarande 363 dagars garanti kvar åtminstone...! :)

Lycka till!

Inlägget är redigerat av carlsson: 31 juli 2010 klockan 09:59

Andreas Carlsson, Borås, Sweden

Världens bästa taktiska brädspel: Advanced Squad Leader!
http://www.aslsweden.com
0

#7 Medlem är utloggad   carlsson 

Skickat 31 juli 2010 klockan 10:02

PS. Denna tycker jag är oerhört bra, och gäller i princip alla switchers som jag känner:

http://img231.imageshack.us/img231/3951/osxsatisfactionchart1qk.jpg

Inlägget är redigerat av carlsson: 31 juli 2010 klockan 10:03

0

#8 Medlem är utloggad   Stereotypen 

• Mac(ar): MBP 1,83 CD + lite till...

Skickat 31 juli 2010 klockan 10:15

Ytterligare en sak du kan testa är att hålla ner ALT INNAN uppstartsljudet.

Nu kommer du till en blå skärm som visar startbara skivor.

När muspekaren har blivit pil från att ha varit en liten klocka trycker du på ecect-knappen.

Nu skall den optiska enheten mata ut skivan.

Hoppas det ordnar sig för dig.
http://forum.macworld.se/public/style_emoticons/default/crossfingers.gif
Har du en defekt Apple-dator?

Hör av dig så köper jag den av dig!
0

#9 Medlem är utloggad   sebbe 

Skickat 31 juli 2010 klockan 10:22

- ring supporten

- har du en appleaffär i närheten? gå i så fall dit
0

#10 Medlem är utloggad   Axelman 

• Grupp: Moderator
  • Plats: FALUN
  • Mac(ar): iBook G3 300, PM G4 1,25, iMac G5 20" och en iMac Intel 21"!

Skickat 31 juli 2010 klockan 11:03

Redigerade rubriken så den blir begriplig och sökbar.

Axelman moderator

Inlägget är redigerat av Axelman: 31 juli 2010 klockan 11:03

Om man vill hitta det ingen hittat
Måste man titta där ingen har tittat

Axelman den Vise,
min okända tvillingbror
0

#11 Medlem är utloggad   knutman 

Skickat 31 juli 2010 klockan 12:44

Takk for alla svar. Det er i alla fall ett bra community för mac.

Jag är ingen windowstillhängare egentligen och har nu både Linux, Windows och Mac på mina datorer till olika ändemål. Blev även jätteglade när jag lyckades installera Windows 7 med Bootcamp på min Mac Book och Linux som virtuell PC. Så om jag nu får dette fungera har jag allt i en maskin. Alla opperativsystem jag tränger i en läcker, snygg dator. Supert.

Det konstiga är att detta problem verkar vara väldigt vanlig. Det förstår man om man söker på Google efter "macbook pro eject CD". Varför byter i såfall Apple inte ut sin hardware?

Trots att jag provat det meste av era tips (även kreditkortstrikset! ) så sitter CD'en fortfarande fast. Nu går jag till Macbutiken här i Malmö eftersom Macen är köpt på Applestore på internet.

Håppas jag slipper sända den iväg. Vill jo hälst sitta och installera och ha roligt :-)
Tack i alla fall.

mvh knut
0

#12 Medlem är utloggad   Miss_Me 

• Mac(ar): MacBook Pro 15,4

Skickat 1 augusti 2010 klockan 11:56

Tänkte tillägga att skivan OFTA fastnar för mig och mac:en krånglar mkt i allmänhet, så lite besviken är man ju på utrycket " köp en mac för den krånglar aldrig som en PC" :/ men på nå vis tycker ja om den ändå är väl designen.
0

#13 Medlem är utloggad   Pocahontas 

• Grupp: Moderator
  • Mac(ar): Mac Mini 1,66 GHz Intel Core Duo

Skickat 1 augusti 2010 klockan 12:04

Sticker ut hakan lite..
I de flesta fall är det inte datorn det är fel på, utan användaren som beter sig felaktigt. ;)
................................._____Humorn är flytvästen på livets flod_____..............................

När allting lägger av och du får datorstopp så tänk på att datorn är här för att stanna
0

#14 Medlem är utloggad   mattem 

Skickat 1 augusti 2010 klockan 13:04

Visa inläggMiss_Me sa den 1 augusti 2010 klockan 12:56:

Tänkte tillägga att skivan OFTA fastnar för mig och mac:en krånglar mkt i allmänhet, så lite besviken är man ju på utrycket " köp en mac för den krånglar aldrig som en PC" :/ men på nå vis tycker ja om den ändå är väl designen.

Tyvär finns måndagsexemplar även från Apple. Men tar du inte upp det med apple så kan de aldrig åtgärda problemen. De har en utmärkt support man kan ringa.... utnyttja det....
0

#15 Medlem är utloggad   knutman 

Skickat 1 augusti 2010 klockan 20:56

Jag är i alla fall rätt besviken. Måndagsexemplar eller inte. Fascineras dock stadig av OSX och känslan i MacBooken. Jag har just hittat "Spaces" som är jätte smidigt. Jag kan även ha min Windows 7 gående på den ene Spaces sidan. Hur smidigt som helst.

I lördags var jag i Apple butiken i Malmö och dom kunde inte gör nått så i morgon åker min Mac på två veckors "reparation" hos ett apple verkstad bara för att få ut en CD. Jag tycker det verkar ganska löjligt och pinsamt för en dator till 11.000 kronor. Kommer sakna MacBooken som jag just börjat gilla :-(

knut

0

#16 Medlem är utloggad   carlsson 

Skickat 2 augusti 2010 klockan 09:08

Visa inläggknutman sa den 1 augusti 2010 klockan 21:56:

I lördags var jag i Apple butiken i Malmö och dom kunde inte gör nått så i morgon åker min Mac på två veckors "reparation" hos ett apple verkstad bara för att få ut en CD. Jag tycker det verkar ganska löjligt och pinsamt för en dator till 11.000 kronor.

Om du vill veta, så håller jag med.

Hårdvara som glider igenom kvalitetstestern finns dock överallt, från bilar till TV-apparater.

Lider dock med dig, hatar när sånt här händer. Har precis köpt hus och renoverat för en del, och inser att mer än 50% av allt man köper inte håller kvalitén. Allt ifrån målare till microvågsugnar... :totaltgalen:

0

#17 Medlem är utloggad   mattem 

Skickat 2 augusti 2010 klockan 17:20

Visa inläggknutman sa den 1 augusti 2010 klockan 21:56:

Jag är i alla fall rätt besviken. Måndagsexemplar eller inte. Fascineras dock stadig av OSX och känslan i MacBooken. Jag har just hittat "Spaces" som är jätte smidigt. Jag kan även ha min Windows 7 gående på den ene Spaces sidan. Hur smidigt som helst.

I lördags var jag i Apple butiken i Malmö och dom kunde inte gör nått så i morgon åker min Mac på två veckors "reparation" hos ett apple verkstad bara för att få ut en CD. Jag tycker det verkar ganska löjligt och pinsamt för en dator till 11.000 kronor. Kommer sakna MacBooken som jag just börjat gilla :-(

knut

Får man fråga vilken butik du anlitat? Jag har aldrig haft problem att diagnostisera ett fel och sedan boka in en servicetid då man ska lämna in datorn och hämta den samma dag när jag har anlitat Kullander i Malmö
0

#18 Medlem är utloggad   knutman 

Skickat 3 augusti 2010 klockan 11:25

Hej Mattem.

I lördags var jag i Apple butiken mitt i centrum av Malmö, men i dag var jag hos Kullander som du tipsade om och det var jättepositivt :-)

Dom tittade på MacBooken direkt och efter en timme ringde killen mig och berättade at vist fungerar inte superdriven. Han har beställd en ny som kommer i morgon. Jättebra service på Kullander! Man får även ett servicenummer så man kan fölge ärendet på nätet.

knut

Inlägget är redigerat av knutman: 3 augusti 2010 klockan 11:31

0

#19 Medlem är utloggad   mattem 

Skickat 3 augusti 2010 klockan 11:38

Visa inläggknutman sa den 3 augusti 2010 klockan 12:25:

Hej Mattem.

I lördags var jag i Apple butiken mitt i centrum av Malmö, men i dag var jag hos Kullander som du tipsade om och det var jättepositivt :-)

Dom tittade på MacBooken direkt och efter en timme ringde killen mig och berättade at vist fungerar inte superdriven. Han har beställd en ny som kommer i morgon. Jättebra service på Kullander! Man får även ett servicenummer så man kan fölge ärendet på nätet.

knut

Vad kul http://forum.macworld.se/public/style_emoticons/default/Tummeupp.gif, det är skillnad på service och service http://forum.macworld.se/public/style_emoticons/default/info%20(31).gif Man får dessutom uppdatering av status via SMS, vilket är positivt.

Lycka till med din snars förhoppningsvis felfria macbook http://forum.macworld.se/public/style_emoticons/default/kramis.gif
0

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

1 medlem(mar) läser just nu detta ämne
0 medlem(mar), 1 gäst(er) och 0 anonym(a) användare