MacWorld - allt om Mac & iPhone: MacBook Pro -> Plasma = Vitt brus vid 60 hz - MacWorld - allt om Mac & iPhone

Hoppa till innehåll

RSS MacWorld-bloggen

RSS Guider från MacWorld.se

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

MacBook Pro -> Plasma = Vitt brus vid 60 hz Betygsätt tråd: -----

#1 Medlem är utloggad   Krisse111 

• Grupp: Medlem
  • Mac(ar): MacBook Pro

Skickat 30 juli 2010 klockan 21:52

Har kopplat min MacBook Pro unibody till LG Plasma, 60PK550N . Funkar perfekt förutom vid upplösningen 1080p samt 50 eller 60 hz då jag får vitt brus / flimmer. Inte jättemycket men tillräckligt för att vara irriterande. Vid 24 eller 30 (som är de enda andra alternativen) är bilden perfekt men vem vill köra på detta?

Väljer jag 1080i eller lägre upplösning är det inget brus alls oavsett hz.

Kör med minidvi -> HDMI konverter och sedan ljudet analogt. Har även provat att köra bilden via Hemmabioförstärkaren och sedan vidare till TV´n med samma resultat.

Kan Problemet vara grafikkortet? Har testat med båda inbyggda men samma sak.

Har läst lite i andra trådar som tipsar om att stänga av overscan och sänka kontrasten på TV´n men inget av detta funkar för mig.

Macen borde väl klara att köra full HD utan problem vid 60 hz?

Inlägget är redigerat av Krisse111: 30 juli 2010 klockan 21:53

0

#2 Medlem är utloggad   apple4ever 

• Plats: Borås
  • Mac(ar): Mjaaa... lite här och där ligger dom.

Skickat 30 juli 2010 klockan 22:07

Har du provat med en annan kabel? Hur lång är kabeln du använder? Jag tycker det låter lite som om det vore störningar i signalen. Om du kan, så prova gärna med en kortare kabel ifall du har en. Det kan hända att den HDMI-kabel du använder inte klarar av bandbredden riktigt, isf kan det vara läge att köpa en av högre kvalitet.
"There is an apple in every one of us, you just have to realize it to believe it."
0

#3 Medlem är utloggad   Thomas Ytterberg 

• MacWorlds veterantestare
  • Grupp: Moderator
  • Mac(ar): MBPro 2009 2,8 GHz, PM G5 2x2,0 och PowerBook G4/800

Skickat 31 juli 2010 klockan 08:15

Brusar det i vita delar eller är det vitt brus där det inte ska vara något vitt alls?

Det första kan handla om inställningarna i teven och "bruset" man ser är den fullt normala halvtonsmönstret från pulsviddmoduleringen. Döp för övrigt om ingången du använder till "PC" så stänger du av ett onödig led av bildbehandling.

Det andra sortens brus är som apple4ever skriver bitfel i överföringen vilket ger en slags snöeffekten över hela bilden. Kan vara kabeln men också adaptern.
Thomas Ytterberg - frilansare - skribent - testare - fotograf - pinotpimplare
0

#4 Medlem är utloggad   Krisse111 

• Mac(ar): MacBook Pro

Skickat 31 juli 2010 klockan 10:00

Hur kunde jag missat en sån enkel grej? Bytte sladden till en kortare, från 3 meter till 1 meter och då funkade det perfekt direkt!

Tack för all hjälp!
0

#5 Medlem är utloggad   apple4ever 

• Plats: Borås
  • Mac(ar): Mjaaa... lite här och där ligger dom.

Skickat 31 juli 2010 klockan 17:17

Visa inläggKrisse111 sa den 31 juli 2010 klockan 10:00:

Hur kunde jag missat en sån enkel grej? Bytte sladden till en kortare, från 3 meter till 1 meter och då funkade det perfekt direkt!

Tack för all hjälp!

Det är väl inte så att man i första hand ska förvänta sig att en modern standard ska vara såpass känslig, men man slutar ju inte förvånas. ;) 3 meter låter ju inte som en vidare lång kabel, men antagligen var det ingen vidare kvalitet på den kabeln, dock kan du ju spara den som reserv ifall du vill köra ut 720p ifrån någon apparat i framtiden.

Ha så kul med TV:n nu! :P
"There is an apple in every one of us, you just have to realize it to believe it."
0

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

1 medlem(mar) läser just nu detta ämne
0 medlem(mar), 1 gäst(er) och 0 anonym(a) användare