Nya ämnen
-
Igår, 22:46
Bildsynkning krachar -
Igår, 22:29
Dator utbytt på försäkring. -
Igår, 22:26
Ytbytestelefon på garanti- när tar 3GS slut? -
Igår, 22:35
Problem vid installation av Snow Leopard -
Igår, 21:41
Pc dator till salu (stationär) -
Igår, 21:38
Ny HDD ska i mbp + nuvarande i case, Hur göra för att ha kvar all info -
Igår, 21:28
nVidia 6600 GT
Senaste nytt från MacWorld
-
Igår, 15:50
iOS 4.1 sägs förbättra prestandan i iPhone 3G -
Igår, 15:29
Gårdsbutiker 2010 - fixar lokalt odlad mat -
Igår, 14:58
Apple sänker priset på "gamla" AppleTV -
Igår, 13:45
Prenumerera på Allt om iPhone -
Igår, 13:00
Twitter anpassad för iPad -
Igår, 12:00
Tekniksajter spanar in Apples nya prylar -
Igår, 10:00
iOS går om Linux på webben
MacWorld-bloggen
-
2010-maj-17, 16:28
Vi tar en bloggpaus -
2010-apr-28, 14:03
Lyxig lunchknytis -
2010-apr-27, 10:25
Pianovirtuos diggar iPad -
2010-apr-20, 14:43
En titt på framtidens Mac -
2010-apr-19, 21:26
320 tips som gör dig och Macen till bättre polare -
2010-mar-26, 13:02
Lou Reed i Tweed sprider sig -
2010-mar-24, 13:31
Ångdriven Mac
Guider från MacWorld.se
-
2010-aug-13, 13:11
Vektorisera bilder med Illustrator -
2010-jul-27, 10:26
Jobba smartare med Snow Leopards nya Tjänster -
2010-jul-14, 17:13
Så undviker du att få problem med iOS 4.0 -
2010-jul-06, 11:00
Google Docs på skrivbordet -
2010-jun-30, 09:00
Byt display i Macbook Pro -
2010-jun-29, 17:00
Fildelning på hög social nivå -
2010-jun-24, 09:54
Så får du luren synkad
Tester från MacWorld.se
-
2010-sep-01, 12:17
Tre grymma trådlösa fotoskrivare -
2010-aug-25, 11:10
Magic Trackpad - trevlig men ingen musersättare -
2010-aug-19, 16:25
Intels nya trivs bra i senaste iMac -
2010-aug-17, 09:59
Hårdtest av nya Macbook Pro -
2010-aug-16, 09:52
Dunnit - gör sysslorna roligare -
2010-aug-12, 10:19
Adobe Ideas - enkelt skissblock
Allt om iPhone
-
Igår, 15:50
iOS 4.1 sägs förbättra prestandan i iPhone 3G -
Igår, 13:00
Twitter anpassad för iPad -
Igår, 10:00
iOS går om Linux på webben -
2010-sep-01, 20:27
Se dagens event! -
2010-sep-01, 20:12
Epic Games presenterar nytt spel till iPhone -
2010-sep-01, 18:32
HDR-foto och Gamecenter inbyggt i nya iOS 4.1
Hur sorterar ni era filer?
Skickat 29 juli 2010 klockan 17:37
Nu är det så att lite mer än halva 2010 har gått och jag har inte kommit igång med mitt nyårslöfte som jag har lovat mig själv. Jag vill bli mer ordningsam. Det kunde va bra då nu när det just nu hos mig regnar och är tråkigt väder att sortera mina externa hårddiskar och även på datorn men främst det externa. Allt ligger i mappar huller om buller och man blir helt förvirrad. Jag undrar om ni har lust och tips och skriva hur ni håller ordning bland era filer och vad för mappstruktur ni har och så :) Kommer även på att mina bokmärken i safari och firefox skulle behöva en omgång också för jag har som ovana att baar spara vissa sidor man har öppet till typ "läs senare" och sen struntar i det.
Skickat 29 juli 2010 klockan 20:21
Skickat 29 juli 2010 klockan 20:30
iAlbun sa den 29 juli 2010 klockan 17:37:
Nu är det så att lite mer än halva 2010 har gått och jag har inte kommit igång med mitt nyårslöfte som jag har lovat mig själv. Jag vill bli mer ordningsam. Det kunde va bra då nu när det just nu hos mig regnar och är tråkigt väder att sortera mina externa hårddiskar och även på datorn men främst det externa. Allt ligger i mappar huller om buller och man blir helt förvirrad. Jag undrar om ni har lust och tips och skriva hur ni håller ordning bland era filer och vad för mappstruktur ni har och så :) Kommer även på att mina bokmärken i safari och firefox skulle behöva en omgång också för jag har som ovana att baar spara vissa sidor man har öppet till typ "läs senare" och sen struntar i det.
Man ska bygga en struktur som känns bra för en själv. Mycket beror på egna intressen.
Exempel:
BildArkiv > 2010.04.05 Bagarmossen med klassen
2010.05.16 Hundpromenad i Mälarparken
2010.06.25 Midsommar
Dokument > EnUndermapp
AnnanUnderMapp
AnnanUnderMapp2
AnnanUnderMapp3
Du fattar nog nu ... :-)
Skickat 30 juli 2010 klockan 09:40
gorancarlsen sa den 29 juli 2010 klockan 20:30:
Exempel:
BildArkiv > 2010.04.05 Bagarmossen med klassen
2010.05.16 Hundpromenad i Mälarparken
2010.06.25 Midsommar
Dokument > EnUndermapp
AnnanUnderMapp
AnnanUnderMapp2
AnnanUnderMapp3
Du fattar nog nu ... :-)
Jag har svårt att få till nåt som jag tycker verkar bra och som är någolunda lätt att sortera och hitta i. Tycker tyvärr det känns för mycket Windows att hålla på med mappar men man har ju inget val när man ska sortera externa.
Skickat 30 juli 2010 klockan 10:15
iAlbun sa den 30 juli 2010 klockan 09:40:
Haha.. lite som att tycka att pärmar är onödigt, bättre att lägga alla papper i den "stora" högen eller att förvara all ren tvätt i en stor hög på golvet för man tycker att galgar är så 1900-tal http://forum.macworld.se/public/style_emoticons/default/ermm.gif
Ditt val är ju att antingen inte spara mer än ett fåtal saker så att det inte blir ett problem eller sortera ner det i mappar. Men för enkelhetens skull så låt iPhoto ta hand om dina bilder och iTunes din musik.
Förstår att det är jobbigt, men du har ett engångsjobb att sortera ut allt, sen är det bara att fortsätta i det uppbyggda systemet när väl allt är gjort.
Sen finns det inget magiskt system för att sortera och katalogisera filer oavsett operativsystem, så varför mappar och windows skulle vara så synonymt förstår jag inte http://forum.macworld.se/public/style_emoticons/default/propellerbaver.gif
Skickat 30 juli 2010 klockan 11:25
Det är ett logiskt sätt för hjärnan att tänka, och att sortera in saker.
Själv sparar jag (naturligtvis) allt i min hemmapp > Dokument.
Där ser det ut så här:
Administrativt
Logotyper
Hemsidan
Dottern
Föreningen
Hemmet
Hustrun
Rollspel
Sonen
Övrigt
I respektive mapp finns oftast ännu fler undermappar (t ex har sonen en mapp som heter "Skola") och så vidare.
Skrivbordet använder jag enbart för temporär lagring. Den mappen har jag dessutom tagit bort från Time Machine, man vill ju inte ha backup på massa skit!
För mig är sortering av mina filer A och O. Spotlight är bra, men för min inre ro kräver jag sortering även i min digitala värld!
(Och nej, mappar är inte speciellt "Windows" - snarare tvärtom om nån frågar mig)
Världens bästa taktiska brädspel: Advanced Squad Leader!
http://www.aslsweden.com
Skickat 30 juli 2010 klockan 13:46
carlsson sa den 30 juli 2010 klockan 11:25:
Det är ett logiskt sätt för hjärnan att tänka, och att sortera in saker.
Själv sparar jag (naturligtvis) allt i min hemmapp > Dokument.
Där ser det ut så här:
Administrativt
Logotyper
Hemsidan
Dottern
Föreningen
Hemmet
Hustrun
Rollspel
Sonen
Övrigt
I respektive mapp finns oftast ännu fler undermappar (t ex har sonen en mapp som heter "Skola") och så vidare.
Skrivbordet använder jag enbart för temporär lagring. Den mappen har jag dessutom tagit bort från Time Machine, man vill ju inte ha backup på massa skit!
För mig är sortering av mina filer A och O. Spotlight är bra, men för min inre ro kräver jag sortering även i min digitala värld!
(Och nej, mappar är inte speciellt "Windows" - snarare tvärtom om nån frågar mig)
Hur tycker du att mappar inte är Windows?
fan känns jag inte får till det jag vill :/
Skickat 30 juli 2010 klockan 16:20
iAlbun sa den 30 juli 2010 klockan 13:46:
När jag började med Mac, 1987, så visste inte Windows vad en mapp var. Min erfarenhet är att Mac-människor sorterar sina saker i mappar betdyligt mer frekvent än Windows-människor. Men som sagt, det är om du frågar mig. Sen ska man ju inte dra alla över en kam... ;)
Hoppas du får till det. Tänk dig hur du skulle vilja ha det i verkligheten, med rum, arkivskåp, lådor etc! :)
Skickat 31 juli 2010 klockan 00:44
iAlbun sa den 30 juli 2010 klockan 10:49:
Spotlight kan ju även söka efter innehåll i filer och externa diskar har ett eget spotlight-index så att de söks när de är inkopplade.
GIvetvis har jag lite mappordning, men inte mycket. Musik åker in i iTunes, som ligger i "Musik", övriga saker på ljudtemat (väldigt lite) hamnar osorterat i "Musik" (borde heta ljud), leka-med-garageband-filer osv hamnar i egna mappar. Samma sak med "Bilder", foton ligger i iPhoto, övriga bilder ligger utanför. Dokument är en jävla röra, en handfull mappar med lite olika kategorier (jobb, ölproduktion osv) i övrigt osorterat.
När jag lekte med windows på stenåldern så var det mycket mer sorterat av mig, nu låter jag OS X sköta det..
Skickat 31 juli 2010 klockan 09:12
Angående Windows så blir det inte segt av att man bara har en partion, det underlättar dock att ha en egen partion för systemet vid eventuell ominstallation så man inte behövde fundera på att lägga tillbaka sina dokument, sparfiler till spel osv.... Men med windows uppbyggnad kring registret så var det en nackdel att ha t ex program och spel på en annan partion än systempartionen och oavsett var det låg fick allt alltid installeras om för att fungera korrekt igen, något som inte behövs i OS X till 99% av fallen.
Skickat 31 juli 2010 klockan 09:58
mattem sa den 31 juli 2010 klockan 09:12:
Angående Windows så blir det inte segt av att man bara har en partion, det underlättar dock att ha en egen partion för systemet vid eventuell ominstallation så man inte behövde fundera på att lägga tillbaka sina dokument, sparfiler till spel osv.... Men med windows uppbyggnad kring registret så var det en nackdel att ha t ex program och spel på en annan partion än systempartionen och oavsett var det låg fick allt alltid installeras om för att fungera korrekt igen, något som inte behövs i OS X till 99% av fallen.
Då gäller det isf att jag får till en struktur på mapparna som jag tycker om då. Jag tycker själv det gick en aning snabbare när jag hade windows i partioner det var dock lite krångligt att få till det. Att defragmentera och rensa registret osv gick snabbare med många partioner än en enda stor. Jag har fattat så man inte ska behöva det i OS X för det inte är lika lätt att bli segt som windows.
Skickat 31 juli 2010 klockan 10:01
Skickat 1 augusti 2010 klockan 21:53
Skickat 1 augusti 2010 klockan 21:59
När mitt hårddiskutrymme tar slut köper jag en större intern HD.
iPhoto och iTunes har sina egna mappar och dom rör jag inte - Dom håller operativet så bra koll på åt mig (däremot editerar jag mina ID3-taggar så att informationen är riktig och lagras på korrekt sätt).
Sån är jag.
Skickat 1 augusti 2010 klockan 22:16

Logga in
Bli medlem
Hjälp
Vi fyller år idag
Forum-meny

Multicitera