Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Indexering i Mac OS 9...


bjoernowitsch

Rekommendera Poster

bjoernowitsch

I går ungefär så här dags satte jag i gång med indexering av en extern FireWire-hårddisk i min gamla G4 som just nu har Mac OS 9.2.2 installerat. Ända sedan i natt har den beräknade tidsåtgången stått stilla på 101 timmar. Hårddisken som den indexerar är totalt 160 GB stor och har cirka 24 GB ledigt utrymme. Är det normalt att det tar så här lång tid? Jag vill inte avbryta indexeringen, för då blir jag uppmanad att göra om den varje gång jag startar om G4:an. Innan jag startade indexeringen, hade systemet indexerat den interna hårddisken, där alla programmen ligger, och det kanske tog ett par timmar, jag minns inte så noga, men nu verkar det som om den här Macapären får jobba dygnet runt hela veckan. Jag vill gärna ha indexeringen slutförd, eftersom det var när jag sökte i Sherlock (föregångaren till Spotlight), och vill gärna använda den så smidigt som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bjoernowitsch

Det kanske kvittar om någon svarar på mitt inlägg eller inte. Indexeringen blev färdig vid 19-tiden i onsdags kväll. Efter det försökte jag använda min gamla G4 till allt möjligt, men när jag försökte spela in video med min webbkamera och skicka filen med File Central, fungerade sidan inte som den skulle. Därför gav jag Mac OS 9 på båten och släppte in min Tiger i G4:an i stället. Nu kan den morra igen! :rockapa:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag struntade alltid i indexeringen på OS 9-tiden och avbröt det när det satte igång (och stängde av funktionen helt och hållet också kanske... Kunde man det?). Onödigt att ha, det räckte med att man sortera sina filer ordentligt mha färgade mappar och ämnes- och kronologi- och typkategoriseringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tänka mig att det är rimligt att det tar så lång tid att indexera. Du ska tänka på att för det första så är både datorn och OS 9 gammalt och när det lanserades så var en disk på 10 GB ofantligt stor, nu vill du indexera en disk på 160 GB varav ca 140 GB är filer, vilket är en faktor som nästan är 100 ggr större än vad som var "normalt" vid tiden då OS 9 släpptes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Att Spotlight-Indexeringen tar onormal lång tid är det typiska symptomet på att det är problem med filkatalogen på hårddisken som indexeras. Så in i Skivverktyg och Skivkontroll och kontrollera hårddisken.

 

Mår filkatalogen fint så kan fördröjningen tyda på att det finns många skadade och korrupta filer som Spotlight inte kan läsa och indexera ordentligt. Detta kan i sin tur bero på att hårddisken börjar fallera och har skadade block.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bjoernowitsch

Att Spotlight-Indexeringen tar onormal lång tid är det typiska symptomet på att det är problem med filkatalogen på hårddisken som indexeras. Så in i Skivverktyg och Skivkontroll och kontrollera hårddisken.

 

Mår filkatalogen fint så kan fördröjningen tyda på att det finns många skadade och korrupta filer som Spotlight inte kan läsa och indexera ordentligt. Detta kan i sin tur bero på att hårddisken börjar fallera och har skadade block.

 

Thomas, det hette inte Spotlight i Mac OS 9, utan Sherlock. Spotlight dök inte upp förrän i OS 10.4, Tiger alltså. Jag har nyss gjort skivkontroll både av den interna disken i min gamla G4 och min externa LaCie mini FireWire-disk. Båda är över 4 år gamla nu. LaCie-disken klarade sig galant, men den interna Maxtor-disken hade små skavanker som kunde repareras. Än är jag inte orolig för dess framtid, men den här indexeringen i Mac OS 9 gjordes av LaCie-disken, och det var den som tog så lång tid, över 2 dygn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bjoernowitsch

Jag struntade alltid i indexeringen på OS 9-tiden och avbröt det när det satte igång (och stängde av funktionen helt och hållet också kanske... Kunde man det?). Onödigt att ha, det räckte med att man sortera sina filer ordentligt mha färgade mappar och ämnes- och kronologi- och typkategoriseringar.

 

Indexeringen var oundviklig om man ville söka med Sherlock som var föregångaren till Spotlight i OS 10.4 och senare. Sökningen känns viktig för mig när man har sparat någon fil och inte vet exakt var den har hamnat. Men jag gav upp användandet av Mac OS 9, för det dök upp en massa andra problem som inte hade med indexeringen att göra och som bara lade sig som bråte på vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...