Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Strulande Samsung-TV - vad göra?


johnalder

Rekommendera Poster

(lägger tråden i papperskorgen även om det finns en TV-avdelning. Men denna fråga har liksom inget med Mac att göra. Mod får gärna flytta ifall det passar bättre)

 

Vi har en Samsung LCD-TV inköpt december 2007. Som nu börjar strula. När man ska sätta på TV:n så står den och tickar länge och väl innan den äntligen kommer igång. Kan ta 5-10 minuter och jag har en känsla av att problemet nog inte kommer minska med tiden. En sökning på nätet visar att detta verkar vara ett återkommande problem med Samsung-apparater och att det beror på dåliga kondensatorer. Finns bilder och instruktioner på hur man själv kan fixa problemet.

 

Nu känns det som jag har tre alternativ:

 

1. Åka in med klumpen till Onoff och hävda reklamationsrätt inom tre år. Och riskera att få betala felsökningsavgiften om jag inte går med på att betala reparation (om de hävdar att det inte är giltigt reklamationsskäl). Serviceverkstaden jag pratade med ville såklart inte ge mig något pris per telefon, men jag förstod att det nog kommer hamna på runt två tusen. Två till tre veckor tar förmodligen reparationen och vi har ingen reserv-TV, inte ens en iMac att glo på under tiden.

 

2. Skruva upp bakstycket och själv byta kondensatorerna. Då ryker ju all eventuell garanti helt åt fanders.

 

3. Köpa ny burk. Hittade en 40-tums Sony för 6500:-, känns som ett bra pris. Jag har ju ingen lust att lägga upp de tio lock som TV:n kostade för knappt tre år sedan.

 

 

Själv är jag inne på nummer 2 med 3:an som utväg om min reparation skiter sig...

 

Men är det någon som har erfarenhet av Onoff:s hantering av liknande frågor? Det skulle ju vara det bästa alternativet, även om fraktandet till och från butiken inte är helt smärtfritt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt dig själv och alternativ två så har du garanti kvar. Då har du ju löst problemet. Även alternativ 1 och konsumentköplagen bör fungera bra, det är inget fel som du som användare kunnat orsaka. Skriv ut och ta med dig papper på att andra också har samma fel.

 

Jag hade tagit ett snack med samsung och helt struntat i OnOff, dessa kedjor brukar inte gilla när man klagar på "deras" produkter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt dig själv och alternativ två så har du garanti kvar. Då har du ju löst problemet. Även alternativ 1 och konsumentköplagen bör fungera bra, det är inget fel som du som användare kunnat orsaka. Skriv ut och ta med dig papper på att andra också har samma fel.

 

Jag hade tagit ett snack med samsung och helt struntat i OnOff, dessa kedjor brukar inte gilla när man klagar på "deras" produkter.

Fick mailsvar från Samsung att jag skulle ta kontakt med serviceställe eller butiken. Eftersom jag hade hoppats på att servicestället skulle vara bättre på att hantera reklamationen ringde jag dit, men de hänvisade mig till Onoff...

 

Nu blir det en kombination av alternativ 3 och 2 (ev 1). Dustin säljer en 42-tums LG för 4990:- som jag köper. Sen lagar jag TV:n själv alternativt får Onoff att fixa det och så säljer jag den sedan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...