Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad behöver Saab för att bli bäst?


Douglas

Rekommendera Poster

Jag har haft två 99:or. Den första en bajsbrun LE från -74 med elektronisk insprutning. Runt -87 var detta. En tempgivare var kass så att systemet trodde att motorn alltid var varm. Kopplade in en reostat på kretsen i stället. Elektronisk choke! :P Kamkedjan rasslade så illa att motorn fick heta skallerormen. I styrväxeln var glappet så stort att den bytte fil på motorvägen alldeles själv! Samtliga skärmkanter runtom lagade jag med packtejp som jag lackade. Inredningen bestod av en enda stor brun teddybjörnsfäll. Ja, det var härliga tider. :lol:

 

Jag hade också en sådan, men jag tror min var från 76 - den blev transporterad till skroten i Smedjebacken eftersom något pucko försökte stjäla den, kom på att avgassystemet var sönder och lät den stå. Trasig växelspak och lite annat som blev pajjat, så lönade det sig inte att reparera den. Ingen kunde göra bajsbruna bilar som SAAB :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 452
  • Created
  • Senaste svar

Superbegie, totaltmossgrön och blindorange var populärt på den gamla goda tiden. Den begia var så begie så klockorna stannade. Den mossgröna måste ha varit målad med öveskottsfärg från militären.... och blindorange var så orange så det stack i ögonen i fullt solsken! :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En av många detaljer kring SAAB var att den SAAB-ar som tillverkades i Finland på Valmets anläggning rostade hemskt. De svenska klarade sig galant.... så det gällde att kolla serienumret!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Ingen kunde göra bajsbruna bilar som SAAB :D

Superbegie, totaltmossgrön och blindorange var populärt på den gamla goda tiden. Den begia var så begie så klockorna stannade. Den mossgröna måste ha varit målad med öveskottsfärg från militären.... och blindorange var så orange så det stack i ögonen i fullt solsken! :totaltgalen:

Min andra Saab hade samma färg som den ökända 80-talsläsken Vira Blåtira. Briljantblått, E133. Läsken som färgade folks tungor blå.

 

vira.jpg

 

 

Edit: Av någon bisarr anledning har den börjat tillverkas igen från 2010.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft två 99:or. Den första en bajsbrun LE från -74 med elektronisk insprutning. Runt -87 var detta. En tempgivare var kass så att systemet trodde att motorn alltid var varm. Kopplade in en reostat på kretsen i stället. Elektronisk choke! :P Kamkedjan rasslade så illa att motorn fick heta skallerormen. I styrväxeln var glappet så stort att den bytte fil på motorvägen alldeles själv! Samtliga skärmkanter runtom lagade jag med packtejp som jag lackade. Inredningen bestod av en enda stor brun teddybjörnsfäll. Ja, det var härliga tider. :lol:

Det var tur den hade elektronisk insprutning... känns som det var det som höll ihop hela bilen, lite kasta pärlor åt bilen... :)

OT: Men jag har haft en skitbrun opel rekord eller vad det var, med en gång när den var ny orangegulbeige inredning, sedermera spädbarnsbajsbrun, och rostiga bromsok, när jag till slut inte orka se dess extremt otilltalande yttre gav jag bort den till bättre behövande och den var i liv två besiktningsperioder om inte mer därefter. Så det fanns väl en sorts slumrande inneboende kvalitet under all fulhet ändå vad man kan förstå, men sådan husse sådan bil eller vad det heter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min andra Saab hade samma färg som den ökända 80-talsläsken Vira Blåtira. Briljantblått, E133.

 

Edit: Av någon bisarr anledning har den börjat tillverkas igen från 2010.

Din andra Saab? Så Saab är igång igen? Vilken förhandsinformation sitter du på? :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din andra Saab? Så Saab är igång igen? Vilken förhandsinformation sitter du på? :P

Min andra Saab var en -81. Jag minns inget från den tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rubriker lyder

Vad behöver Saab för att bli bäst? Förutom nya modeller...

 

Alix säger

Min andra Saab var en -81. Jag minns inget från den tiden.

 

"dyslektikern"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rubriker lyder

Vad behöver Saab för att bli bäst? Förutom nya modeller...

 

Alix säger

Min andra Saab var en -81. Jag minns inget från den tiden.

 

"dyslektikern"

Tråkmåns. :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kompis som var halvtokig redan som ung köpte en blindorange SAAB V4 innan han ens hade körkort och snajdade till den i väntan. Med en hyfsad stereo dunkande kunde han sitta och gasa lite utanför på gården tills han hade gasat ihjäl en av sin faders vackra buskar som han var mycket rädd om........ hittade inte rätt bild men en som är 95% lik. Den är jättefin!! :pompoms: Med den åkte vi fem ungdomar på sommarsemester till tornedalen. Trångt? Intedå!! :whistling:

post-363-073905800 1303539179_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SAAB-bildspel! Klicka på Older så kommer det massor av SAAB-ar av alla de slag och även koncept och experimentbilar. Klicka på Newer kommer det Volvo. Fortsätter man och klickar förbi SAAB eller Volvo kommer det en massa andra bilar. Jag har inte hittat slutet än åt något håll! Kul! :ThumbsUp: SAAB-bilderna kommer bevisligen i stort sett från SAAB-museet....

 

http://www.flickr.com/photos/lucre101/3604866914/lightbox/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske spinna vidare på den här tråden...... SAAB-balett :travolta:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Samtidigt kommer nya SAAB 9-4 X som enligt Robert Collin på AB spöar Volvo, Audi och kör jämt med BMW.

 

Hur gick det till? Jo, Trollhättans tekniker fick för första gången under tiden med General Motors bestämma själva. De fick konstruera chassit själva och göra bilen till en riktig Saab.

 

http://www.aftonbladet.se/bil/article13014023.ab

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar om Viktor Muller är rätt man att leda Saab? Är det därför Jan Åke Jonsson inte vill vara med längre. Var inte Muller med i F1 cirkusen ett liten tid förlorade pengar.Här krävs nog handlingens ägare inte bara yvigt pratande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Volvo Saab skulle fått gå ihop då när de ville men inte fick för EU, då hade vi haft en stor livskraftig biltillverkare, eller lastbils...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gällde lastbilstillverkningen och den är frånskild personbilstillverkningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min andra Saab hade samma färg som den ökända 80-talsläsken Vira Blåtira. Briljantblått, E133. Läsken som färgade folks tungor blå.

 

vira.jpg

 

 

Edit: Av någon bisarr anledning har den börjat tillverkas igen från 2010.

Vad härligt med alla allergiframkallande syntetiska färgämnen som Tartrazin, Patentblått mfl. Stort tack till EU

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så illa?

Regeringen vill utplåna SAAB

Faller väl på sin egen orimlighet, nedlagt Saab är väl liksom inte till Alliansen fördel vid nästa val, bara tvärtom, det får de kompensera duktig om vi ska glömma ett ev nedlagt Saab.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så illa?

Regeringen vill utplåna SAAB

Frågan uppstår direkt om han är lämplig att hjälpa SAAB när han inte kan hålla truten i känsliga frågor......... dessutom anser jag att det är befängt att regeringen skulle vilja kvadda SAAB. Dels kommer de inte att hjälpa SAAB och dels kommer de inte att stjälpa SAAB utan de måste överleva på egen kraft enligt marknadsregler som reglerar all fri marknad. Sen om man inte gillar den fria marknaden är en annan sak...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...