Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Svullet batteri - reklamationsrätt?


lillalosan

Rekommendera Poster

Jag har en Macbook från våren -08 vars lucka undertill för ett bra tag sen började sticka ut, men inget som påverkade datorn. Eftersom det är min första mac har jag inte vågat mig in i den och pilla. Nu däremot fungerar inte touchpaden och musknappen som det ska, det markeras grejer och trycks hej vilt utan att jag är i närheten av touchpaden (det räcker att jag t.ex. rör vid datorns vänsterkant), och musknappen verkar ha fastnat på något sätt. Har jag macen stående plant på mitt skrivbord så vill sig touchpaden knappt alls. Nu står den på ett högt underlägg och det är då den trycker rundor själv.

 

Jag besökte två stycken apple support-ställen idag. Det ena var MacSupport (numera Mstore) och LAN-Master här i Malmö. Mstore vill ha in datorn i runt en vecka för att kunna ge mig ett kostnadsförslag och det skulle kosta runt 600-700 kr bara att få ett kostnadsförslag vare sig jag sedan ville laga datorn eller ej. LAN-Master konstaterade att min mac har ett svullet batteri, vilket då trycker på touchpaden och därmed orsakar mitt problem. 1100 inkl. moms kostar ett nytt batteri hos dem. Tydligen så är detta nästan självklart att batteriet ska svälla när man kommer upp vid 300 laddningscykler? Så kollade snubben hur många cykler jag var uppe i och jag hade 'bara' 232 st, men ja.. batteriet behöver ju fortfarande bytas.

 

Batterier är förbrukningsvara - det vet jag - men det jag tycker är konstigt är att jag har lika bra batterikapacitet som från början, efter laddning med strömkabel kommer den upp i 100%, och jag har som sagt inte kommit upp i 300 cykler på batteriet. Någon som har koll på om man kan få ett nytt batteri med hjälp av sin reklamationsrätt eller om jag helt enkelt får punga ut med 1100 spänn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united

Ring till Apple.

Ett batteri ska inte svälla det finns ju risk att skiten börjar brinna.

 

Apple har haft problem med svällande batterier så prata snällt med dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade också en MacBook för ett par år sedan som hade samma problem.

 

Ta ur batteriet och kolla serienumret.

Mitt omfattades i ett garantiprogram, och jag fick det utbytt direkt.

 

Som sagt, ring Apple så skickar dom dig ett nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rickard1234

Mitt batteri i min förra MacBook svullnade, men eftersom det hade gått ~13 månader sen inköpsdatum så nekade MacForum mig ett nytt. De sa bara att det inte innefattades av garantiprogrammet. :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt batteri i min förra MacBook svullnade, men eftersom det hade gått ~13 månader sen inköpsdatum så nekade MacForum mig ett nytt. De sa bara att det inte innefattades av garantiprogrammet. :armskeptisk:

 

Du skulle ha vänt dig till KO.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt batteri i min förra MacBook svullnade, men eftersom det hade gått ~13 månader sen inköpsdatum så nekade MacForum mig ett nytt. De sa bara att det inte innefattades av garantiprogrammet. :armskeptisk:

Hm :fundersam:

Min var typ 2,5 år gammal och jag fick ett nytt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knas om det har med de olika modellerna att göra, bevisligen är batterierna fortfarande kassa eftersom de fortfarande sväller. Men jag får väl ta och ringa dem först, nekar de mig ett nytt batteri där så blir det KO, I guess.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Har samma problem, på en Macbook med 13-tumsskärm inköpt i september 2007; batteriet har svullnat upp och pressat på musen underifrån. Har faktiskt noterat problemet med musen för länge sen men det dröjde länge innan jag kopplade att det var batteriet som orsakade det. Ringde i alla fall Apple häromdagen och förklarade problemet. De sa glatt att det var helt normalt och att svällandet av batteriet är ett smart alternativ till att det exploderar. Efter ett visst antal "cykler" ska batteriet alltså vara dött. Detta är inget som täcks av garantier eller så, såvida inte datorn tagit uppenbar skada av fenomenet. Då det kostar typ 700:- i avgift om man lämnar in datorn för något som garantin ej täcker känns det som en lite väl fet gamble att göra detta. De förklarade också för mig att batterier ju är en förbrukningsvara och att det därför är normalt. Jag skulle för övrigt ta ut batteriet illa kvickt eftersom det kan skada datorn etc om det sväller. Mitt problem är inte att jag inte fattar att batterier blir dåliga och laddas ur snabbt efter några år. Däremot är det väldigt störande att jag nu måste vara konstant rädd för att råka dra ur sladden till datorn - det är den funktionen batteriet mest har fyllt för mig då jag nästan alltid har strömkabeln i. Känns också lite weird att arbeta vid en dator som saknar lucka i botten. Nån som skickat anmälan till KO, och i så fall hur gick det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...