Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

1 minut sedan, Telly82 säger:

Utan möjlighet att få ta bilder? (Det brukar vara förbjudet.)

Utan möjlighet att banda intervjuer? (Det brukar också vara förbjudet.)

Utan möjlighet att få tala med artisterna? (Det brukar vara omöjligt för en vanlig besökare.)

 

Skulle väl inte tro det.

Så är det. Har man en gång satt sig i knät så... :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, modEric säger:

Ja, onekligen en ny variant. ^_^ Men så som de utryckte sig själva, så som Barometern presenterade det - så var ju kravet varken att styra innehållet, och hur det skall skrivas. Bara om det skulle betalväggas eller inte:

 

“Ämnar ni lägga era recensioner från festivalen bakom en betalvägg eller kommer de vara tillgängliga för alla? För det som ligger bakom en betalvägg är inte av intresse för oss och än mindre för våra besökare.”

 

Var bara det - ingenting annat.

Jo, de skulle styra innehållet. Det fick inte vara bakom en betalvägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, modEric säger:

Ja, onekligen en ny variant. ^_^ Men så som de utryckte sig själva, så som Barometern presenterade det - så var ju kravet varken att styra innehållet, och hur det skall skrivas. Bara om det skulle betalväggas eller inte:

 

“Ämnar ni lägga era recensioner från festivalen bakom en betalvägg eller kommer de vara tillgängliga för alla? För det som ligger bakom en betalvägg är inte av intresse för oss och än mindre för våra besökare.”

 

Var bara det - ingenting annat.

Mycket nog för annat. Det är en fråga om konsekvenser. Jag förklarade det i mitt inlägg, men de delarna citerade du inte. 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Telly82 säger:

Jo, de skulle styra innehållet. Det fick inte vara bakom en betalvägg.

Det är inte att styra innehållet. “Ni måste skriva xtra mycket om artisten XYZ”. Det är att styra innehållet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, modEric säger:

Ja, onekligen en ny variant. ^_^ Men så som de utryckte sig själva, så som Barometern presenterade det - så var ju kravet varken att styra innehållet, och hur det skall skrivas. Bara om det skulle betalväggas eller inte:

 

“Ämnar ni lägga era recensioner från festivalen bakom en betalvägg eller kommer de vara tillgängliga för alla? För det som ligger bakom en betalvägg är inte av intresse för oss och än mindre för våra besökare.”

 

Var bara det - ingenting annat.

De ville styra hur artikeln distribuerades.

Nästa steg blir att en politiker bestämmer att artikeln inte får distribueras till dennes meningsmotståndare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Telly82 säger:

De ville styra hur artikeln distribuerades.

Nästa steg blir att en politiker bestämmer att artikeln inte får distribueras till dennes meningsmotståndare.

Ja, om kravet hade varit begränsande, att inte distribuera till alla, då kanske man skulle kunna tala om att styra (bort) innehållet - men det var ju exakt det det handlade om här - att se till att det inte begränsas/betalväggas.

 

Edit: Och det finns väl t o m regler/lagstiftning om just politiker och ev inblandning.

Redigerad av modEric
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-07-28 på 19:47, Alix säger:

  Men det är väl bäst att jag skyndar mig att tillägga att alla romerskt katolskt döpta blir män. :lol: 

What!? :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Telly82 säger:

Utan möjlighet att få ta bilder? (Det brukar vara förbjudet att filma/fotografera.)

Utan möjlighet att banda intervjuer? (Det brukar också vara förbjudet att göra ljudupptagningar.)

Utan möjlighet att få tala med artisterna? (Det brukar vara omöjligt för en vanlig besökare.)

 

Skulle väl inte tro det.

Visst, man riskerar väl att avvisas om man fotograferar,  men det gör ju alla åndå. Annars kan man göra en Janne Josefsson.

15 minuter sedan, Alix säger:

Javisst! Men det är typiskt nöje/kultur och sport att låta sig mut... host host... eeh... ”särbehandlas”... 

Misstänkte att det fanns någon synonym till "ackreditering".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, Alix säger:

Mycket nog för annat. Det är en fråga om konsekvenser. Jag förklarade det i mitt inlägg, men de delarna citerade du inte. 

 

1 timme sedan, Alix säger:

Det vore helt ogörligt att de som ska bevakas ska bestämma vad en tidning får ta betalt för och inte. Då har vi ingen journalistik alls. Bara en utökad marknadsföring för respektive part. Hur ska Barometern kunna förklara att deras bevakning är oberoende om de går med på villkoret? Det är djupt förenklat att peka finger på Barometern och säga att de ska ta skeden i vacker hand. Om de gjorde det, då skulle de öppna dammluckorna för vad de får och inte får ta betalt för. Och tänk omvänt: Den hårt kritiserade kommunchefen låter meddela att hen ställer upp på en intervju förutsatt att texten hamnar bakom betalvägg... :shifty: 

Som jag skrev ovan - om det var åt andra hållet hade det varit en annan sak, och spec med politiker inblandat (och det finns väl regler kring det med).

 

Visst, betalningen är ett problem, spec för de små tidningarna. Och det skrev jag ju om ovan med om att de kanske nog behöver tänka över lite hur de prioriterar över vad som skall betalväggas eller inte. Det skulle nog kunna gynna dem - rent ekonomiskt. Och sen det mer fler alternativ att kunna köpa (delar av) tidnignen. Som webplats/nyhetsoutlet är de inte längre bara en lokaltidning.

 

1'a meningen: Eg har de ju inte satt krav på vad de får ta betalt för eller inte - bara sagt att om det skall hamna bakom en betalvägg är de inte intresserade av ett reportage. Avböjt helt enkelt. Men man kan ju se det åt båda hållen, såklart.

 

Redigerad av modEric
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Annars kan man göra en Janne Josefsson. 

:DHan hamnar definitivt inte bakom en betalvägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, modEric säger:

:DHan hamnar definitivt inte bakom en betalvägg.

Har du ett teleobjektiv i fickan eller är du bara lite glad?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

... Misstänkte att det fanns någon synonym till "ackreditering".

Presslegget råkade synas när jag skulle in på Millesgården och då menade hon i kassan att det bara var att promenera in. Jag betalade ändå, fattig student till trots (fast jag fick betald praktik på DN i och för sig). Stööön...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, modEric säger:

 

Som jag skrev ovan - om det var åt andra hållet hade det varit en annan sak, och spec med politiker inblandat (och det finns väl regler kring det med).

 

Visst, betalningen är ett problem, spec för de små tidningarna. Och det skrev jag ju om ovan med om att de kanske nog behöver tänka över lite hur de prioriterar över vad som skall betalväggas eller inte. Det skulle nog kunna gynna dem - rent ekonomiskt. Och sen det mer fler alternativ att kunna köpa (delar av) tidnignen. Som webplats/nyhetsoutlet är de inte längre bara en lokaltidning.

 

1'a meningen: Eg har de ju inte satt krav på vad de får ta betalt för eller inte - bara sagt att om det skall hamna bakom en betalvägg är de inte intresserade av ett reportage. Avböjt helt enkelt. Men man kan ju se det åt båda hållen, såklart.

 

Journalisten har yrkesregler att följa. De kan man ta del av här*. Där ser man snabbt att man inte kan gå med på sådana krav. Det hindrar dock inte alltid just nöje/kultur- och sportredaktionerna...

 

*De betraktas som universella trots att de bara ingår i SJF:s medlemsregler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Alix säger:

Journalisten har yrkesregler att följa. De kan man ta del av här*. Där ser man snabbt att man inte kan gå med på sådana krav. Det hindrar dock inte alltid just nöje/kultur- och sportredaktionerna...

 

*De betraktas som universella trots att de bara ingår i SJF:s medlemsregler.

Jag ser 2 punkter där som skulle ev kunna vara relevanta för ärendet:

 

Citat

3. Ge inte efter för påtryckningar från utomstående i avsikt att hindra eller inskränka berättigad publicitet eller i avsikt att skapa publicitet som inte är journalistiskt motiverad.

Det var ju knappast att hindra el inskränka publicitet, ev att skapa publicitet. Och som nationellt evenemang kan man ju tycka att det är journalistiskt motiverat att det även blir åtkomligt av alla. Även om tidningen själva inte tycker det (uppenbarligen).

 

Citat

6. Beakta journalistavtalens bestämmelse om att medarbetare inte får åläggas att utföra uppdrag som är förödmjukande eller som står i strid med medarbetarens övertygelse.

Och det är väl där skon klämmer för tidningen. Att de kanske känner sig förutmjukade, och har den övertygelsen att det är deras rätt att iinte skicka någon dit. Vilket det också är. Precis som det är festivalens rätt att avböja.

 

Fast uppdraget i sig är ju inte förutmjukande, men hållningen till att de inte får betalvägga det sen - det kan säkert kännas så, redaktionellt sett. En journalist (+ fotograf) på plats hade nog inte kännt det så.

 

I det här fallet är det nog inte så mycket om  journalistens integritet, utan redaktionen/tidningen i sig. Yrkesreglerna kändes lite mer avsedda för den enskilde journalisten/medarbetaren.

 

- - -

 

“Där ser man snabbt att man inte kan gå med på sådana krav.

 

Du får gärna utvelcka vad det är du ser så enkelt, för jag tycker inte det var så tydligt.

 

 

Redigerad av modEric
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, modEric säger:

Jag ser 2 punkter där som skulle ev kunna vara relevanta för ärendet:

 

Det var ju knappast att hindra el inskränka publicitet, ev att skapa publicitet. Och som nationellt evenemang kan man ju tycka att det är journalistiskt motiverat att det även blir åtkomligt av alla. Även om tidningen själva inte tycker det (uppenbarligen).

 

Och det är väl där skon klämmer för tidningen. Att de kanske känner sig förutmjukade, och har den övertygelsen att det är deras rätt att iinte skicka någon dit. Vilket det också är. Precis som det är festivalens rätt att avböja.

 

Fast uppdraget i sig är ju inte förutmjukande, men hållningen till att de inte får betalvägga det sen - det kan säkert kännas så, redaktionellt sett. En journalist (+ fotograf) på plats hade nog inte kännt det så.

 

I det här fallet är det nog inte så mycket om  journalistens integritet, utan redaktionen/tidningen i sig. Yrkesreglerna kändes lite mer avsedda för den enskilde journalisten/medarbetaren.

 

- - -

 

“Där ser man snabbt att man inte kan gå med på sådana krav.

 

Du får gärna utvelcka vad det är du ser så enkelt, för jag tycker inte det var så tydligt.

 

 

Jag redigerar (tar bort en passus) en regel så syns det tydligt:

 

”3. Ge inte efter för påtryckningar från utomstående i avsikt ... att skapa publicitet som inte är journalistiskt motiverad.”

 

För Barometern är det inte journalistiskt motiverat att skapa publicitet så som festivalarrangörerna kräver. Vad som är motiverat avgör bara Barometern.

 

Så enkelt som så.

 

Visst är reglerna till för den enskilde reportern i första hand, men i praktiken utgör därför dessa regler också grunden för journalistiken i sin helhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Alix säger:

Jag redigerar (tar bort en passus) en regel så syns det tydligt:

 

3. Ge inte efter för påtryckningar från utomstående i avsikt ... att skapa publicitet som inte är journalistiskt motiverad.”

 

För Barometern är det inte journalistiskt motiverat att skapa publicitet så som festivalarrangörerna kräver. Vad som är motiverat avgör bara Barometern.

 

Så enkelt som så.

 

Visst är reglerna till för den enskilde reportern i första hand, men i praktiken utgör därför dessa regler också grunden för journalistiken i sin helhet.

Ja, det var samma som jag skrev om. Visst är det tidningen som avgör det, det är ju deras tidning - och det skrev jag också, att de inte verkar dela den tanken. Annars kan man ju tycka just att det är journalistiskt movitverat, eftersom det är en nationell händelse.

Men-men... Båda sidor har ju avböjt varandra, så eg är det ju ingen fara på taket. Ena sidan deklarerade sitt ointresse, och den andra valde att inte bevaka det.

 

Det är ju 2 parter, så man kan ju se på problemet från 2 håll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan: Om Barometern förutsätter så kallad ackreditering utan annan motprestation än publicering på egna villkor, så går de för långt. Jag anser att så kallad ackreditering perverterar det journalistiska oberoendet. Jag har personligen alltid sett snett på nöjes/kultur- och sportjournalistik därvidlag, på grund av hur utbrett detta är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Alix säger:

Å andra sidan: Om Barometern förutsätter så kallad ackreditering utan annan motprestation än publicering på egna villkor, så går de för långt. Jag anser att så kallad ackreditering perverterar det journalistiska oberoendet. Jag har personligen alltid sett snett på nöjes/kultur- och sportjournalistik därvidlag, på grund av hur utbrett detta är.

Ja, det där med ackrediteringen i sig, borde väl eg vara en självklarhet, på ett sätt. Och är det några som perverterar hela det systemet så är det väl SD, som nekar i prip alla utom deras egna. De har väl haft olika omgångar med bojkott av olka tidningar på deras landsmöten bl a.

 

För att förtydliga lite:

36 minuter sedan, modEric säger:

Annars kan man ju tycka just att det är journalistiskt movitverat, eftersom det är en nationell händelse.

Med journalistiskt motiverat, menar jag att som nationell händelse, med besökare fårn hela Sverige(/Norden?) så är ju intresset därefter. Familj, vänner kompisar hemma som inte kunde åka som bvill se hur det var, hur ens barn har/hade det. Och vinstpotten fpr ju Barometern som har möjlighet att kunna synas i hela landet då. Vem vet, kanske det t opom kan locka någon att flytta dit. :) Kanske t o m  en blivande prenumerat.

 

36 minuter sedan, modEric säger:

Det är ju 2 parter, så man kan ju se på problemet från 2 håll.

För de parterna så är det ju klart - för oss andra så är det väl lite hur man ser på det där med betalväggens vara el inte. Uppenbarligen tycker vi olika.

 

Antingen är man för eller emot betalväggar, men man kan ju se behövet av dem med. Däremot så börjar ju betalväggarna utgöra ett problem. Vi behöver mer information, inte mindre. Att de protesterade mot dem genom att avböja sitt intresse belyser väl lite det problemet. På ett bra sätt tycker jag.

 

Tidningarna skulle verkligen behöva se över sina prioriteringar över vad som skall betalväggas eller inte. Det man ser runt om nu - känns ofta slentrianmässigt betalväggat, bara för att liksom. Det leder till ett minskat intresse av den enskilda tidningen. Inte bara av läsare, utan främst annonsörer. Skulle de bygga upp en nationell publik, så skulle det även attrahera nationella annonsörer. Och där är det lite mer pengar än på lokalnivå.

 

Men beroende på om man är generellt för eller emot betalväggar, så ser man säkert olika på frågan.

 

Som utspel (deras egen artikel) kan man bara konstatera att det handlade nog inte så mycket om det skulle vara journalistiskt motiverat eller inte. Det kändes mer som.... ja, bara bittert.

 

Nu är det ju överspelat. Det var det väl eg redan innan det började, men tänk om det hade åkt till festivalen ändå, låtit artiklarna flöda fritt... Är övertygad om att det säkert från fler håll skulle komma kommentarer som “Bästa bevakningen av Emmabod”, och liknande.

 

Jmf Hultsfred - festivalgigant. Alla känner nån som varit där. Att betalvägga t ex en sån bevakning är ju självmål. Man får hoppas att när de slutat vara bittra, att de kan tänka över det lite mer, och komma med en ny approach.

 

Ett förslag, inför nästa år, kan ju vara att planera in några arbetsmöten med festivalen, och gå igenom hur man vill ha det, vilket omfattning det skall vara. Gör dem det riktigt snyggt och ordentligt, med en bred bevakning så skulle dem ju lätt kunna vara största mediet på plats ....inkl kunna sälja sitt material vidare till andra som inte kan vara på plats osv. Det finns många sätt att tjäna pengar på det - utan att 20 pers får börja betala NN,-/mån. Och det kan de ju göra utan att de för den skull “marknadsför” festivalen. Det är ju allmintresse, och det kan bli stora p g a ett gediget arbete. Agera lokal nyhetsbyrå (åt andra), lite så. För tidningen måste ju målet vara att kunna skriva/skildra så mycket som möjligt av det som händer. Och större evenemang kräver kanske lite mer omfattning.

 

Så kan de ju fokusera sen på att betalvägga sånt som är lokalt, där intresset inte är så stort från resten av landet. Det är lite att skjuta sig själv i foten, inkl att gnälla så bittert om det i sin tidning efteråt. Det är lite offerkofta-feeling över det.

 

Jaja, nu blev det lite kångt. Men ändå. Jag tycker festivalen gjorde helt rätt, utifrån deras målgrupp sett. Alltså, Barometern/OT skulle kunna växa enormt som tidning med ett så stort årligt evenemang i sitt område. Synd att man krampar i gammeltänket så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, modEric säger:

Läser inte GP allt för ofta, men det känns som att de har hittat en ganska lagom balans. De flesta artiklar/“nyheter” man ser länkat dit (ofta av GP själva) är ofta en öppen nyhetsartikel, medans andra djupare, mer lokalförankrade saker, kan landa bakom betalväggen.

Här ett bra exempel på hur de använder sin vägg. Från tidigare idag.

gp.png.650534afb0a7e43b87cc2583d02cbe0f.png

Den lilla människosymbolen betyder att artikeln ligger bakom väggen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Här ett bra exempel på hur de använder sin vägg. Från tidigare idag.

gp.png.650534afb0a7e43b87cc2583d02cbe0f.png

Den lilla människosymbolen betyder att artikeln ligger bakom väggen.

Ja, och jag säg igår där med en artikel - båd lång och  utförlig... sen nedanför/efterföljade var om nåt västkustbaserat, betalväggat. Tror jag såg en till sen som också låg unter kategorin västkusten.

 

 

På tal om branden där... och en svart rökpelare (= påven har dött). Så nu går hela Göteborg och väntar på en vit rökpelare (= ny påve)? ^_^:totaltgalen:

 

Redigerad av modEric
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, modEric säger:

På tal om branden där... och en svart rökpelare (= påven har dött). Så nu går hela Göteborg och väntar på en vit rökpelare (= ny Kålle)? ^_^:totaltgalen:

 

What!? :hihihi:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...