Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skapa bootbart usb-minne


Auroras

Rekommendera Poster

Jag har förstått att det är ganska knepigt att skapa ett bootbart usb-minne på en Mac..

Min extradator(PC/Windows) har kraschat och jag hade behövt lägga över en isofil på ett usb-minne för att fixa den datorn.

Problemet är ju det här med att skapa ett bootbart usb...

 

Har letat som en galning på internet och det enda jag hittar är svåra tutorials som involverar att jobba i terminal(något jag är helt ikompetent på).

Någon har även sagt att jag kan lägga in något virtuellt windows och därigenom fixa problemet.

 

Saken är den att jag vill inte mecka för mycket med min nya Mac då jag är en total nybörjare på allt.

 

Någon som känner till en lösning på detta problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt? Är det? (Rätta mig om jag har fel!)

Nu skriver du inte vilket system du vill skapa men om det är OSX:

Återskapa orginalskivan på ditt minne som måste vara minst 8GB. Använd programmet skivverktyg. Se till att minnet är rätt formaterat: guid.

Klart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft problem med detta också. Gjorde precis som du säger zaz, på två olika minnen, ett Tdk och ett "noname". På tdk -minnet funkar det utan problem men "noname" bootade inte datorn från. Mystiskt. Bra att tänka på ifall det inte funkar på första försöket dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade jag haft en extradator skulle det förmodligen vara en liten netbook. De brukar inte ha skivläsare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade jag haft en extradator skulle det förmodligen vara en liten netbook. De brukar inte ha skivläsare...

Ahh.. ;) Nu är jag med i matchen! :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gorancarlsen

Jag har förstått att det är ganska knepigt att skapa ett bootbart usb-minne på en Mac..

Min extradator(PC/Windows) har kraschat och jag hade behövt lägga över en isofil på ett usb-minne för att fixa den datorn.

Problemet är ju det här med att skapa ett bootbart usb...

 

Har letat som en galning på internet och det enda jag hittar är svåra tutorials som involverar att jobba i terminal(något jag är helt ikompetent på).

Någon har även sagt att jag kan lägga in något virtuellt windows och därigenom fixa problemet.

 

Saken är den att jag vill inte mecka för mycket med min nya Mac då jag är en total nybörjare på allt.

 

Någon som känner till en lösning på detta problemet?

 

USB-minnet måste vara minst 8GB, är osäker om det räcker.

  1. Anslut minnet till Mac
  2. Öppna Skivverktyg, Program > Verktygsprogram
  3. Markera minnet, så du inte ger dig på en annan enhet
  4. Välj Partitionera
  5. Öppna Alternativ
  6. Se till att GUID är markerat
  7. Slutför Partiotion
  8. Sätt in din Snow Leopard-skiva och markera den
  9. Klicka på Ny avbild, spara på Skrivbordet
  10. Välj återställ och ange minnet som mål

Nu har du ett bootbart minne för Mac

Lycka till

 

Jag hoppas jag tolkat dig rätt att det är för Mac. Ska du göra ett bootbart minne för Pz måste du jobba på en Pz och det har jag förträngt. Men det är säkert både enkelt o kul cool.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läser nu lite noggrannare samt alla svaren........

Gäller detta en netbook eller "hakintoch" så fungerar inte detta riktigt. man börjar på ovanstående sätt och sedan får man patcha installationen så den funkar. Det finns olika lösningar beroende på vilken dator man har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...