Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPad och krypterade ePUB/PDF


matt_s

Rekommendera Poster

Låna böcker via elib.se är en kanontjänst och fram tills nu har jag använt en läsplatta för att läsa böckerna. Nu tänkte jag försöka läsa dessa på iPad men det verkar svårare. iBook stödjer visserligen ePub

men bara deras egen kryptering och jag har inte hittat någon app som klarar av Adobe-krypteringen heller.

 

Är det någon som känner till om det här går att få till på något sätt? iPad är grym men varför ska dom krångla till det så med vissa saker...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

har hittat dessa länkar

 

http://elibse.wordpress.com/2010/05/21/sa-har-far-du-in-e-bocker-i-din-ipad/

 

samt på länken http://www.elib.se/faq.asp#ebok_21 ;

 

Kan jag läsa e-böcker på min iPhone eller iPod Touch?

 

 

 

E-böcker i formaten Vattenmärkt EPUB och Vattenmärkt PDF ska gå utmärkt att läsa i iPhone med en programvara som Stanza eller FBReader. Se instruktioner för Stanza här.

 

Även krypterade EPUB- och PDF-böcker (dock ej biblioteksböcker) går att få in med lite pyssel. Det tyska företaget txtr.com har en iPhone-applikation som klarar av kopieringsskyddade e-böcker i formaten PDF och EPUB – dock tyvärr i dagsläget bara för köpta böcker, inte för bibliotekslån. Applikationen och allt som hör till den är gratis. Gör så här:

 

1. Om du inte redan gjort det, installera Adobe Digital Editions på din dator, registrera ett Adobe-ID (se instruktioner här), och köp de böcker du vill ha.

 

2. Ladda ner gratisapplikationen txtr från iTunes och installera på din iPhone eller iPod Touch.

 

3. Starta txtr-applikationen i din iPhone. Börja med att klicka på "Create New Account" och fyll i det användarnamn och lösenord du vill ha samt e-postadress. Du har nu ett txtr-konto. Klicka därefter på "Enable DRM". Fyll i samma Adobe-ID och lösenord som du använde för Adobe Digital Editions på din dator. Din iPhone är nu aktiverad för att läsa kopieringsskyddade e-böcker.

 

4. För att få över böckerna till txtr-appen i din iPhone behöver du ladda upp dem till ditt konto på txtr. Gå till txtr.com från din dator och logga in med samma användarnamn som du skapade i steg 3 ovan. Under menyvalet "Upload" på txtr.com, klicka "Add Files" och välj de böcker du vill ladda upp; dessa ligger på din dator under "Mina dokument/My Digital Editions" (Windows) eller "Dokument/Digital Editions" (Mac) och är namngivna efter titel ("Den orolige mannen" i EPUB-format heter t ex "Den_orolige_mannen.epub"). När du laddat upp alla filer, klicka "Finish". Böckerna ligger nu i din inbox på txtr.com.

 

5. Öppna txtr-applikationen i din iPhone så har du samma vy där. Gå in på "My Texts" och "Inbox" och välj den bok du vill ladda över till din iPhone, klicka sedan på "Download" och därefter på "Read".

 

Nu öppnas boken och du kan bläddra och ändra storlek enligt de instruktioner som kommer upp på skärmen. Nästa gång du köper en bok, upprepa bara steg 4 och 5 för att få över den till din iPhone.

 

Är det någon som har en bra lösning för bibliotekslån i dagsläget?

Får inte det och fungera på ipad.. eller iphone heller för den delen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låna böcker via elib.se är en kanontjänst och fram tills nu har jag använt en läsplatta för att läsa böckerna. Nu tänkte jag försöka läsa dessa på iPad men det verkar svårare. iBook stödjer visserligen ePub

men bara deras egen kryptering och jag har inte hittat någon app som klarar av Adobe-krypteringen heller.

 

Är det någon som känner till om det här går att få till på något sätt? iPad är grym men varför ska dom krångla till det så med vissa saker...

 

Vet inte om det är OT men jag har köpt böcker märkta "ePub med vattenmärke" från både AdLibris och Bokus och de går utmärkt att läsa i vanliga iBooks utan behov av att ladda ner ytterligare apps. Dock var detta nöje oväntat dyrt; konstigt att en bok som finns som snorbillig pocket på ICA lätt kostar det dubbla att ladda ner som e-bok. Här ligger förlagen lååångt efter musikindustrin... Vilket med säkerhet kommer att straffa sig; de öppnar nu för att en ny generation som med iPad börjar ta till sig e-boksformatet kommer att ty sig till PirateBay för att hitta de omotiverat dyra e-böckerna gratis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...