Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

[GUIDE]: GeekTool


Mac321

Rekommendera Poster

Jag har gjort en enkel nybörjar guide för GeekTool 3.0 (Snow Leopard), med det är i princip samma drill för de övriga versionerna. Nedan finns de vanligaste scripten samt några efterfrågade. Listan kommer fyllas på kontinuerligt .

 

Ladda ner och installera GeekTool, här.

 

 

67349824.png

 

Dra ner ikonen som heter "Shell" till ditt skrivbord.

 

 

 

34371482.jpg

Du kommer då att få en ruta på ditt skrivbord. I denna kommer t.ex. klockan, datumet, dagen etc visas.

 

 

 

47705031.png

 

I "Command" fältet skall du senare skriva alla script. På rutan "Refresh every...s" skall du lägga 1, alltid.

changecoulour.png

Här byter du färg, stil osv.

 

 

Script:

 

Tid: date '+%H:%M'

tid.png

Datum: date +%d

datum.png

Dag: date +%A

dagi.png

Månad: date +%B

mndad.png

 

iTunes: osascript -e 'tell application "iTunes"set q to current track

" " & artist of q & " - " & name of q

end tell'

itunesm.jpg

Horisontell Kalender: echo `cal` |sed "s/`date +%B` `date +%Y`//" |sed "s/ Su Mo Tu We Th Fr Sa //" |sed "s/ / | /g" |sed "s/`date +%d`/`echo '\033[4;30m&\033[0m'`/g"

 

calendarlong.png

"Vanlig" Kalender: cal | sed "s/^/ /;s/$/ /;s/ $(date +%e) / $(date +%e | sed 's/./#/g') /"

calendarp.jpg

Yahoo Weather:

weathear.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lysande, ser fram emot fler scripts!

 

Kom dessutom helt lägligt i tiden, igår kväll satt jag och störde mig över att inte förstå hur man skulle göra. De flesta tutorials var för gamla versionen av GT och de skiljer sig ju en del i gui-hänseende.

 

Har du möjligen koll på om det finns fler geeklets (eller motsvarande) än på macosxtips.co.uk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske låter lite retard, men hur får jag in fler scripts? Efter jag har lagt in ett alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du möjligen koll på om det finns fler geeklets (eller motsvarande) än på macosxtips.co.uk?

 

Jo, det finns tusentals. Det skrivs nya script (geeklets) dagligen. Jag plockade bara in de vanligaste. Jag tycker moderatorerna kunde låta andra medlemmar fylla på med script i samma stil som påbörjat i det första meddelandet så att man inte behöver söka igenom hela tråden. Dvs. namn, script och en bild.

 

Kanske låter lite retard, men hur får jag in fler scripts? Efter jag har lagt in ett alltså.

 

Proceduren ovan gäller för ett script, eller en geeklet. Vill du ha en till får du dra en ny "Shell" till skrivbordet och mata in ett nytt script.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

axelhofmann

Shyssta potatisar. Men jag har geektool 3 och därför är guiden för vädret inte korrekt. jag har sökt runt men inte lyckats... Vill du visa hur man ställr in yahoo vädret med geektool 3??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shyssta potatisar. Men jag har geektool 3 och därför är guiden för vädret inte korrekt. jag har sökt runt men inte lyckats... Vill du visa hur man ställr in yahoo vädret med geektool 3??

 

Jo, jag kan klippa ihop en bild guide senare under dagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, skulle vara super med en guide med vädret.

 

Sedan en fråga, måste man starta geektool varje gång man vill ha igång det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, skulle vara super med en guide med vädret.

 

Sedan en fråga, måste man starta geektool varje gång man vill ha igång det?

 

Skall göra vädret nu.

 

Jo, men GeekTool körs diskret i bakgrunden och tar knappt något ner på prestandan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

67349824.png

Dra ner ikonen som heter "Shell" till ditt skrivbord.

34371482.jpg

I denna ruta kommer din väder ikon att komma.

 

47705031.png

Klicka på de tre punkterna efter "Command" fältet.

83270549.png

Skriv in detta script i fältet;

curl --silent "DIN STAD" | grep "forecast-icon" | sed "s/.*background\:url(\'\(.*\)\')\;\ _background.*/\1/" | xargs curl --silent -o /tmp/weather.png

90899462.png

Besök sedan denna adress.

http://weather.yahoo.com/

40369237.png

Skriv in din hemstad i fältet på sidan.

18496186.png

Kopiera sedan den adress du får i fältet på Safari.

77676305.png

Klistra nu in adressen ni kopierade istället för "DIN STAD" i scriptet ni tidigare fick.

41799369.png

Dra nu en "Picture" istället för en "Shell" till skrivbordet. Proporties rutan kommer se lite annorlunda ut, men ingen fara.

Skriv in följande vid "URL" fältet:

file:///tmp/weather.png

55457321.png

Ni kommer nu ha den ena rutan ("Shell") och den andra ("Picture"). "Shell" rutan kommer vara tom, men lämna den. Den gör så att bilden ("Picture") kan uppdateras efter att vädret ändras.

Färdig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

axelhofmann

Tjusig guide.

Det var precis så jag hade gjort själv innan efter mina sökningar. Dock trodde jag att jag gjort fel då ingen bild dök upp när jag gjorde min "image" geeklet.

 

Gjort exakt som din guide, vart kan de gått snett då jag inte ser någon bild?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bagsnatcher

ouch... sorry läste inte på ordentligt vad du frågade.

glöm inlägget

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för hjälpen. Dock så får jag inte det att fungera. Får igång allt.. Men det vill inte visas på skrivbordet .. Valde iTunes scriptet.. Vet inte hur man "sparar" det.. Låter kanske konstigt. men ja, hoppas ni kan hjälpa mig.

 

Tack

 

Robin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för hjälpen. Dock så får jag inte det att fungera. Får igång allt.. Men det vill inte visas på skrivbordet .. Valde iTunes scriptet.. Vet inte hur man "sparar" det.. Låter kanske konstigt. men ja, hoppas ni kan hjälpa mig.

 

Tack

 

Robin

 

fixade allt det andra, dock kvartstår problemet med itunes..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

axelhofmann

Frantic, har också problem med itunes och vädret.. vill du säga hur du öste det med väret?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frantic, har också problem med itunes och vädret.. vill du säga hur du öste det med väret?

 

 

Jag skippa vädret helt haha. har bara klockan .. Hittade ett annat program dock som heter bowtie till itunes. ser nästan likadant ut.

 

så här ser det ut när det är klart :-) riktigt snyggt tycker jag faktiskt.

 

http://i950.photobucket.com/albums/ad344/Frantiic87/Bild1.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang vädret så kanske de fungerar om ni sätter in Refresh time: 100 så den uppdateras och hämtar hem ny "bild/information" efter 10 sekunder... dock fungerar inte bilden för mig längre, varför vet jag inte... :/

 

 

Edit: Jag hade förut "Refresh Every: 100s" bytte nu till "10s" och då kom bilden fram igen, bör fungera för er också så länge ni skrivit koden rätt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjusig guide.

Det var precis så jag hade gjort själv innan efter mina sökningar. Dock trodde jag att jag gjort fel då ingen bild dök upp när jag gjorde min "image" geeklet.

 

Gjort exakt som din guide, vart kan de gått snett då jag inte ser någon bild?

 

 

Har precis samma bekymmer. Det funkar helt enkelt inte att hämta hem bilden. Snygg guide men jag reder inte ut det ändå... Jag har kollat på nätet och det finns många fina guider men jag lyckas inte i alla fall. frustrerande! Kommer inte att kunna sova :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har precis samma bekymmer. Det funkar helt enkelt inte att hämta hem bilden. Snygg guide men jag reder inte ut det ändå... Jag har kollat på nätet och det finns många fina guider men jag lyckas inte i alla fall. frustrerande! Kommer inte att kunna sova :superirriterad:

 

jag gjorde guiden å den fungerade för mig, kolla de jag skrev innan ditt inlägg annars så kanske de löser sig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får fortfarande inte vädret att fungera. Väldigt märkligt. Hoppas någon vänlig själ kan hjälpa :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Vädret funkar hur fint som helst. Körde guiden som youtubeklippet visade. Däremot är det rätt svajigt och yahoo's väder är kanske inte det mest pålitliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

danieeel971

qop: Okej.. :/

 

Har ännu en fråga: Varje gång jag startar om datorn, så är alla mina geeklets borta. För att få tillbaka dem måste jag öppna ''Systeminställningar'' och sedan ''GeekTool'' :(

Finns det inget sätt att få dem att visas automatiskt?

På vanliga program kan man ju bara högerklicka och sedan välja ''Öppna vid inloggning'', men GeekTool är ju inte ett program, utan en inställning. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bagsnatcher

qop: Okej.. :/

 

Har ännu en fråga: Varje gång jag startar om datorn, så är alla mina geeklets borta. För att få tillbaka dem måste jag öppna ''Systeminställningar'' och sedan ''GeekTool'' :(

Finns det inget sätt att få dem att visas automatiskt?

På vanliga program kan man ju bara högerklicka och sedan välja ''Öppna vid inloggning'', men GeekTool är ju inte ett program, utan en inställning. :(

 

du har förmodligen refreshrate satt till Noll. Skriv in en siffra där (typ 3) och kolla. Jag har "Refresh every 3600" på

min datum nedan men det spelar mindre roll.

post-48644-1270291823,11_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova refresha geektool några gånger, då brukar väderikonen dyka upp (för mig i alla fall)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...