Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vetenskap & Ny Teknik


snowreeler
 Share

Rekommendera Poster

snowreeler

Jag tycker att vi ska ha en tråd om vetenskap som motvikt till den om religion och den om politik. Vetenskap av alla de slag har kommit att bli starkt påverkad av såväl religiösa och politiska intressen. Därför kan det vara kul att diskutera nyheter och gammal kunskap inom en lång rad ämnen. Geologi, geografi, historia och arkeologi ligger mej varmt om hjärtat så det kommer jag att återkomma till många gånger. Men ta gärna upp annat också. Allt som man undersöker och formulerar hypoteser och teorier kring är vetenskap.

 

----------

 

Teorin om att Jorden ska ha varit näst intill täckt av is för ca 700 miljoner år sen har fått ännu mer stöd. Man har hittat spår av glaciation i bergen i Canada som är ganska så precis 716,5 miljoner år gamla.

 

http://harvardscience.harvard.edu/foundations/articles/scientists-find-signs-snowball-earth

 

Här är själva teorin om snöbollsjorden: http://www.snowballearth.org/index.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snöbollshypotesen är skojig, men i artikeln nämns bland annat tecken på "ice-rafted debris", vilket förutsätter ett åtminstone delvis öppet hav.

Synd att man inte får veta vilken dateringsmetod de använt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

En vetenskapstråd, det var bra, kan vi avhandla diverse frågor. :yeahbaby:

 

Som jag skrev i en annan tråd så var jag ute på en promenad ute på ängarna här utanför, och lade märke till ett märkligt "fenomen" jag aldrig tidigare sett.

Kanske för att vi inte haft vintrar likt denna på väldigt många år. Nåväl..

 

På ängerna ligger det pressade höbalar i form av vita bollar, som ni säkert sett lite varstans.

 

Nu när skaren är hård, och man kan gå 40 cm ovanpå den hårda snön som har en skare jag sällan skådat.

Här var drygt över 80 cm snö när det var som värst

Inte ens älgen trampar igenom skaren, och han väger några kg mer än mig..

 

Bollarna ser ut som de vore släppta från himlen rätt ner i snön, och den skvätt undan för de ligger mitt i en stor håla.

Vartenda bal över hela fältet, ser mycket märkligt ut..

 

Så, jag hävdar att bollarna avger värme Solen kan vi bortse ifrån, bollarna är lika vita som snön, och det borde inte smält lika runt om det varit solvärmen..

Här har varit kallt i stort sett varje dag, kalla nätter ner mot -20°

 

Så..vad är det som händer inne i dessa lufttäta bollar?

 

post-113-126796797903_thumb.jpg

post-113-126796800245_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl som en kompost inne i bollarna, och komposter avger ju onekligen värme. Förruttnelseprocess är det väl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Tror ni spöken finns, eller varseblivning? :travolta:

 

 

Det har vi behandlad i spöktråden--

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men snowreeler skrev att allt som undersöker och formulerar hypoteser och teorier är vetenskap, och Lunds universitet skulle, eller gjorde, anställde ju en professor el liknande i varseblivning, el liknande... Många var ju inne i religionstråden och krävde vetenskapliga argument, tänkte göra samma sak fast omvänd här så... nu är det gjort. :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något som jag inte förstår är att hur en del folk kan påstå att månlandningarna inte har ägt rum, saknar de helt IQ? Det är ju bevisat att folk har varit på månen, vetenskap om något...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

28 Mars på SVT1, Universums undergång, ny serie, boka in den

Vetenskapssprogram

 

Nu är det Nanovärlden på SVT 1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl som en kompost inne i bollarna, och komposter avger ju onekligen värme. Förruttnelseprocess är det väl.

 

Det det kan inte vara hela sanningen. De balar vi öppnar här är frysta inuti. Kan tänka mig att det är solvärme som reflekteras från ytan på balen, eftersom den står upp, samt att balen samtidigt håller en högre temperatur på marken under, eftersom den fungerar som vanlig isolering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det det kan inte vara hela sanningen. De balar vi öppnar här är frysta inuti. Kan tänka mig att det är solvärme som reflekteras från ytan på balen, eftersom den står upp, samt att balen samtidigt håller en högre temperatur på marken under, eftersom den fungerar som vanlig isolering.

Ja, vore konstigt om det var någon jäsning/förruttnelseprocess där i...höet ska väl användas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar på att växlande vindar har gjort att snötäcket blivit tunnare runt balarna, och att solen sedan har smält det tunnare täcket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, vore konstigt om det var någon jäsning/förruttnelseprocess där i...höet ska väl användas?

 

De ska nog vara färdigbakta inom en till två månader. Annars får man använda dem som stearinljus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar på att växlande vindar har gjort att snötäcket blivit tunnare runt balarna, och att solen sedan har smält det tunnare täcket.

 

Ja, den gissningen skriver jag under på. Vind har en tendens att "slå dött" eller rotera runt vid såna hinder och då kan det förändra distributionen av snö i omgivningen. Solstrålningsteorien är mer tveksam eftersom den är så ljus samtidigt som solstrålningseffekten borde ge upphov till en kraftigt överdriven äggform. I nordlig riktning kan solen knappast ge nåt större bidrag pga att den sidan aldrig blir direkt belyst. På sidorna (öst och väst) är solen så svag när den lyser, så där borde effekten vara måttlig. I sydlig riktning, däremot, är belysningen både kraftig och långvarig, så där borde smältningen vara som kraftigast. Men snön ser ut att vara lika "borta" åt alla håll.

 

Men jag vet inte!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas
Postad (redigerade)

Jag är rätt förbryllad, hade det varit en bal, men det är samtliga, lhar inte räknat dem, men runt 40-50, och alla har samma utseende.

Och det har varit få milda dagar, och med tanke på de låga temperatuerna på nätterna, så borde de vara lika djupfrysta som snön.

Det är som ett istäcke.

 

Vindarna kan inte flytta på den isen...

 

Har sänt över samma fråga till ny Teknik, ska bli kul att höra mer idéer om vad det kan vara.

 

Som Matrix skrev, de bör vara "fårdigbakta"

Tillsätts Myrsyra vid inpaketeringen?

 

Svara på frågan själv..det är Myrsyra

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ensilage

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl som en kompost inne i bollarna, och komposter avger ju onekligen värme. Förruttnelseprocess är det väl.

 

 

Jag gissar på att växlande vindar har gjort att snötäcket blivit tunnare runt balarna, och att solen sedan har smält det tunnare täcket.

 

Jag tror det är en kombination av vad ni säger. Värme utvecklas (tyvärr) i dessa ensilagebalar. Enligt Ensilagenytt beror det både på att "växten fortsätter andas och producera värme även efter att den slagits. Enzymer i cellerna är ansvariga för detta och det är därför svårt att förhindra" och att plasten sedan läcker syre vilket leder till fermentation. Allt detta är negativt för ensilaget.

 

MVH / Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vindarna kan inte flytta på den isen...

Vindarna kan däremot flytta på isen innan den har blivit solid...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, det handlar alltså om att snön inte "nått" in till balarna pga hur vinden påverkats, inte att vinden blåst bort isen.

 

Om man då har ett tunnare snötäcke där, som sen kompakteras till is/hård snö, så kommer det att smälta lika snabbt. Men om det är 2 cm djupt där, och 15 cm djupt längre bort, så kommer det att bli barmark när 2-3 cm förångats av solenergi medan omgivningen bara fått ett snötäcke som är 12-13 cm i stället för 15...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något som jag inte förstår är att hur en del folk kan påstå att månlandningarna inte har ägt rum, saknar de helt IQ? Det är ju bevisat att folk har varit på månen, vetenskap om något...

 

Vem filmade när de klev ur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem filmade när de klev ur?

Ryssarna såklart. Därför alla tror att jänkarna kom först, när det egentligen var så att kosmonauterna inte kunde dokumentera sina framsteg...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ryssarna såklart. Därför alla tror att jänkarna kom först, när det egentligen var så att kosmonauterna inte kunde dokumentera sina framsteg...

 

Ja! Så måste det ju vara! :P

 

Jag är faktiskt väldigt skeptisk till den första månlandningen. Jag tycker att jag sett fler bevis för att det inte inträffat än bevis för att det skulle ha gjort det.

Att vi varit på månen betvivlar jag dock inte, det har ju gjorts flera resor dit sedan den första påstådda landningen.

 

Jag tror att chansen är stor att jänkarna iscensatte den första landningen för att visa Ryssarna sina muskler. Ryssarna han ju trotts allt först ut i rymden. Efter triumfen kunde de sedan utföra riktiga månlandningar.

 

Jag tror varken eller, men jag är väldigt skeptisk. Litar inte på USA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Det är inte bara på åkerfälten det är "mystiska formationer".

Har en hemma i min trädgård. :chock:

 

Trots att det snöat mycket och varit -20°, så finns hålet alltid där...fundera på den ett tag ;)

 

post-113-12680341903_thumb.jpg

post-113-126803438966_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är faktiskt väldigt skeptisk till den första månlandningen. Jag tycker att jag sett fler bevis för att det inte inträffat än bevis för att det skulle ha gjort det.

Att vi varit på månen betvivlar jag dock inte, det har ju gjorts flera resor dit sedan den första påstådda landningen.

 

Jag tror att chansen är stor att jänkarna iscensatte den första landningen för att visa Ryssarna sina muskler. Ryssarna han ju trotts allt först ut i rymden. Efter triumfen kunde de sedan utföra riktiga månlandningar.

 

Jag tror varken eller, men jag är väldigt skeptisk. Litar inte på USA.

 

Va? VA?! Och för att jag ska göra min undran ännu tydligare: VA?!

 

Du är skeptisk till den första månlandningen, men tror fullt och fast på de efterföljande...

 

Om nu USA ville bluffa sig till framgång och hinna först till månen, varför skulle dom då åka dit "på riktigt" andra, tredje, fjärde, femte och sjätte gången? Samtliga foton och filmer som fejkades i filmstudio och all information som samlades in måste ju stämma exakt med de övriga fem månfärderna för att ingen skulle misstänka någonting.

 

Var det någon som hade anledning att ropa "vänta nu ett tag..." så var det Sovjetunionen. Tänk att få avslöja sin ärkerival med fingrarna i syltburken! Ändå teg dom - för dom visste att månlandningarna (alla sex) var på riktigt.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var det någon som hade anledning att ropa "vänta nu ett tag..." så var det Sovjetunionen. Tänk att få avslöja sin ärkerival med fingrarna i syltburken! Ändå teg dom - för dom visste att månlandningarna (alla sex) var på riktigt.

 

Exakt, och just det är också det enskilt starkaste beviset för det hela. Det hade varit ohyggligt enkelt för Sovjet att avslöja om signalerna från månen inte kom därifrån. Men vem som helst med ett stort nog radioteleskop kunde rikta in det mot månen och lyssna på signalerna. Det gick inte, och går inte, att fejka riktningen. En satellit i omloppsbana nära jorden rör sig på tok för snabbt för att kunna luras.

 

Faktum är att det hade varit betydligt svårare att fejka det hela trovärdigt än att faktiskt göra det på riktigt! En gigantisk vakuumkammare runt studion, komplett med antigravitationsutrustning. Inte ens i dag fixar vi det. Och datorerna på den tiden klarade inte av att simulera grafiken. Det är nog bara de senaste 20 åren som det varit möjligt att datorvägen fejka ens med värstingdatorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktum är att det hade varit betydligt svårare att fejka det hela trovärdigt än att faktiskt göra det på riktigt! En gigantisk vakuumkammare runt studion, komplett med antigravitationsutrustning. Inte ens i dag fixar vi det. Och datorerna på den tiden klarade inte av att simulera grafiken. Det är nog bara de senaste 20 åren som det varit möjligt att datorvägen fejka ens med värstingdatorer.

 

För att inte tala om alla de tusentals, förmodligen tiotusentals, personer som måste beläggas med munkavle - ända tills den dag de dör.

 

Att först fejka en månlandning och sedan göra fem riktiga innebär ju också att det är ännu fler personer som måste vara med i konspirationen. Först alla som gör den fejkade månlandningen. Sedan alla som är med om de fem riktiga.

 

Nej, månlandningskonspirationen är kul att diskutera, men när folk (pratar inte om några inblandade i den här diskussionen) exempelvis börjar peka på frånvaron av stjärnor på månbilderna som otvetydiga fakta på att allt var fejkat, då blir det bara sorgligt.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...