Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Religionstråden


iMarc

Vilken religion/kyrka tillhör du eller vilken tro har du?  

171 medlemmar har röstat

  1. 1. ?

    • Kristen (protestant)
      46
    • Kristen (katolik)
      4
    • Kristen (ortodox)
      4
    • Islam (muslim)
      3
    • Buddist
      4
    • Pagan/Wicca
      2
    • Satanist
      4
    • Annan religion/tro
      16
    • Ateist
      93


Rekommendera Poster

Här kan vi diskutera religion och tro och nu tror jag det är av största vikt att vi respekterar varandra och inte kommer med personliga påhopp.

 

Själv är jag kristen protestant som har börjat titta lite på katolicismen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 7,5k
  • Created
  • Senaste svar

Snart kommer hela helvetet (no pun intended) att braka lös här...

 

Nåja, mina åsikt vad gäller religion är att det är någonting dumt och onödigt från en svunnen tid som tillför väldigt lite nyttigt till världen, utan snarare tillför mest dåligt.

Eller nja, jag har inget egentligt problem med att folk tror på saker. Dom får gärna tro på tomtar och troll, men bara så länge dom inte använder religionen för att rättfärdiga sina handlingar eller försöker pracka på mig skiten. "Det står i bibeln/koranen" är ALDRIG ett vettigt argument till någonting. Lite källkritik kanske vore på sin plats. Var är bevisen för att det som står i bibeln/koranen skulle stämma? Det som står i bibeln/koranen skrevs för 1000-2000 år sedan och är inte särskilt aktuellt idag.

Här är exempel på varför jag tycker att bibeln är dåligt uppdaterad: http://initierat.blogspot.com/2005/11/mste...nen-stenas.html

Däremot tycker jag att det är bra att religionen egentligen (iaf vad jag har förstått) predikar för godhet mot medmänniskor. Men behöver man en anledning till att vara god. Just be plain nice, ok?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att välja mellan Buddhist och Ateist - det sympatiska med buddhismen är avsaknaden av gudar och att livet går ut på att vara hjälpsam och god.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Soldyrkare.

 

Man behöver inte ligga på knä heller, rygg eller magläge är att föredra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att välja mellan Buddhist och Ateist - det sympatiska med buddhismen är avsaknaden av gudar och att livet går ut på att vara hjälpsam och god.

Samt att det finns mycket trevligt att hämta från buddismen vad gäller positivt tänkande, sunt leverne, meditation, yoga mm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill kunna kryssa i flera svars alternativ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mammon saknas bland alternativen!!!

Då föreslår jag att du kryssar i annan religion/tro.

Fast mammon ingår ju även under satanism, är du satanist Balooba? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill kunna kryssa i flera svars alternativ

Försent att redigera nu tyvärr, men om du vill kan du ju skriva dina alternativ, fast du kanske vill vara anonym :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte pika in mig i någon speciell kristen gren. men + ett på alla tre eller ingen av dem :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte pika in mig i någon speciell kristen gren. men + ett på alla tre eller ingen av dem :P

 

Tämligen omöjligt att vara katolik, ortodox och reformert samtidigt. Det är ungefär som att säga att man är en marknadsliberal kommunist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag anser att tron är individuell, med andra ord så tycker jag inte det är fel att plocka de bitar som känns bäst för en från olika religioner

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tämligen omöjligt att vara katolik, ortodox och reformert samtidigt. Det är ungefär som att säga att man är en marknadsliberal kommunist.

 

Menar snarare att jag inte kan säja att jag är någon speciell sub genre av kristendomen för jag ser mig själv som kristen och inget annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar snarare att jag inte kan säja att jag är någon speciell sub genre av kristendomen för jag ser mig själv som kristen och inget annat.

Om du är född i Sverige och med i svenska kyrkan så är du protestant om jag förstått saken rätt, sen har man ju sin egen tro och valfrihet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wikipedia:

Protestantism var 1530 benämningen på de evangelisk-lutherska kyrkornas teologi, det vill säga de kyrkliga riktningar som utgår från reformationen och Luthers brytning med den romersk-katolska kyrkan och som accepterar den Augsburgska bekännelsen. Nuförtiden omfattar begreppet också reformerta kyrkorna och protestantiska frikyrkorna.

 

Bra förklaring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du är född i Sverige och med i svenska kyrkan så är du protestant om jag förstått saken rätt, sen har man ju sin egen tro och valfrihet

 

Coolt jag är protestant :propellerbaver:

Vad skiljer ska skilja min tro mot andra kristna som inte är protestanter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Coolt jag är protestant :propellerbaver:

Vad skiljer ska skilja min tro mot andra kristna som inte är protestanter?

 

Ditt kyrkliga överhuvud är varken påve eller patriark, och du erkänner att det finns en arvssynd medan helgon är avhelgade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt kyrkliga överhuvud är varken påve eller patriark, och du erkänner att det finns en arvssynd medan helgon är avhelgade.

 

Vad bra ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Coolt jag är protestant :propellerbaver:

Vad skiljer ska skilja min tro mot andra kristna som inte är protestanter?

 

Den protestantiska rörelsen som kom med Luther var i ordets rätta bemärkelse en proteströrelse. Luther var en revolutionär och samhällsomstörtare på den tiden. Faktiskt! Han protesterade, med risk för livet, mot att den katolska kyrkan hade blandat bort det viktigaste och att man hade tyngts ner som en överlastad julgran av saker som inte hör till grundläggande bibliska sanningar. Den protestantiska rörelsen kännetecknades och kännetecknas av

- personlig tro, att genom min tro på Jesus Kristus kan jag upprätta en kontakt och gemenskap med Gud.

- bibeln endast som grund, inte traditioner mm

- församlingen är de troende, inte ett geografiskt område

mm

 

Man kallar Luther för reformator eftersom hans teser bidrog till att reformera den kristna kyrkan. Men det fanns flera reformatorer runt om europa. Men Luther är mest känd här eftersom han verkade i vår del av europa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt kyrkliga överhuvud är varken påve eller patriark, och du erkänner att det finns en arvssynd medan helgon är avhelgade.

kan du utveckla det där med arvssynd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan du utveckla det där med arvssynd?

 

Arvsyndsläran innebär att människan redan som nyfödd är i ett tillstånd av synd och skuld, och måste döpas så snart som möjligt efter födseln. Augustinus definierade läran om arvsynden, enligt vilken alla människor bär på Adams skuld och därför är underkastade evigt straff.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arvsyndsläran innebär att människan redan som nyfödd är i ett tillstånd av synd och skuld, och måste döpas så snart som möjligt efter födseln. Augustinus definierade läran om arvsynden, enligt vilken alla människor bär på Adams skuld och därför är underkastade evigt straff.

Va deppigt... :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arvsyndsläran innebär att människan redan som nyfödd är i ett tillstånd av synd och skuld, och måste döpas så snart som möjligt efter födseln. Augustinus definierade läran om arvsynden, enligt vilken alla människor bär på Adams skuld och därför är underkastade evigt straff.

Tack för info

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...