Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

SJ, SJ, vad är felet?


Semmelman
 Share

Rekommendera Poster

Men det är ingen ursäkt för att inte ha utrustning som klarar snö eller avsaknad av vinterunderhåll.

Frågan är om någon är villig att betala för att för att flyg/tåg/båtar/vägar ska fungera som vanligt vid extrema vädersituationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej självklart inte, men de ska ju fungera under normala väderförhållanden, som snö på vintern är.

...Och tågen har ju knappt fungerat ens under bästa sommarförhållanden... trassel och förseningar är det ju ständigt om under senare åren. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan, tänkte dra upp till Arboga imorgon men det kanske skiter sig i det här kaoset. Lite förseningar kan man väl dras med, men jag föreställer mig urspårade tåg till höger och vänster, femtioelva skadade, tretton döda och alla gråter. Hur jävligt är det egentligen vid en klass 2-varning av SMHI?

De sträckor jag tänkt att ta verkar ju gå som vanligt i alla fall (Varberg-Göteborg, Göteborg-Arboga)...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nah så illa är det ju inte att man ska räds för personskador, det som hänt vad jag vet är ju mest förseningar, inställda tåg, väntan på bussar, byten o s v. Men ta med lite mackor å varm choklad å en bok/ipad. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En vän som skulle komma och besöka mig idag skulle vara framme kl 1300, men är fortfarande inte framme. Två stycken tåg som kommit en timme försenade vilket resulterade i två missade anknytningar.

SJ är helt värdelösa imo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej självklart inte, men de ska ju fungera under normala väderförhållanden, som snö på vintern är.

...Och tågen har ju knappt fungerat ens under bästa sommarförhållanden... trassel och förseningar är det ju ständigt om under senare åren. :P

Precis som med datorer så är det bara klagomålen man hör. Jag har pendlat med SJ i sex år snart och de senaste åren har det funkat helt ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SJ är helt värdelösa imo.

SJ och Banverket i skön samklang. Det mesta av strulet är faktiskt inte SJ:s fel. Däremot är de tämligen värdelösa på information när det strular.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flera tåg indragna i dag

SJ har ställt in flera tågavgångar på sträckan Stockholm-Nyköping och Norrköping-Nyköping på grund av snövädret.

 

 

– Å det har bara börjat snöa lite grann, ikväll/morgon är det klass 2 varning, då går väl ingenting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kompis gjorde en vettig reflektion.

 

 

Reflektion: Om det är dåligt väder så åker man med bil lite tidigare för att komma i tid, tåg däremot måste ju sikta på att åka enligt tidtabell även när det är dåligt väder. Men det tar även det längre tid att färdas på räls i dåligt väder. När jag vet det kan jag inte gärna gnälla på att tågen är sena. Då kan jag välja att t...a ett tidigare tåg för att kompensera. Tågen styr inte över vädret. Det är tvärtom.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu gäller inte resegarantin på Spårvägen hörde jag..Force Majeure

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kompis gjorde en vettig reflektion.

Vettig kanske om det hade berört ämnet mera. Tror inte pendlarna upprörs av några minuter försening, det är ju närmast vardag, det det handlar om är många timmar för å ta sig 10 mil, alla dar i veckan, klart de blir lite sura kan man tänka, andra tågpassagerare kanske får sitta nånstans sex timmar och byta färdsätt flera gånger, inställda tåg som inte går o s v. Men om SJ hade vintertabell (eller har de? det hade de förr) och planera in lite att vinka på skulle tåg som är fem minuter sena inte ställa till det för andra tåg. Nej det är dålig planering och skötsel av SJ/Banverket för lite snö kunde de ha räknat med. Att det denna vinter ibland blir extrema mängder det kan man ju inte kräva av någon att de ska räkna med, men en normal vinter borde de ha beredskap för. Med svenska lok å vagnar som är testade i vårat klimat istf billigt utländskt crap så hade det säkert gått bättre, det har ju gått bättre alla andra år i historien. Om man köper nytt ska man köpa bättre och inte sämre i min värld, jag skulle ju aldrig köpa en dammsugare som är sämre än den jag redan har och som inte klarar av att suga om det en vecka växt till lite mer damm än normalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Maskiner som är på fel ställe och privat underhållsarbete på spåren med i princip obefintlig personal o ekonomi.

 

 

 

Detta speglar med all tydlighet dagens eu Sverige i ett nötskal :nattinatti:

 

Prioriteringen ligger inte på funktion utan ekonomi samt (vinst för några få) :chockadskeptisk:

Redigerad av jazo
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vettig kanske om det hade berört ämnet mera. Tror inte pendlarna upprörs av några minuter försening, det är ju närmast vardag, det det handlar om är många timmar för å ta sig 10 mil, alla dar i veckan, klart de blir lite sura kan man tänka, andra tågpassagerare kanske får sitta nånstans sex timmar och byta färdsätt flera gånger, inställda tåg som inte går o s v. Men om SJ hade vintertabell (eller har de? det hade de förr) och planera in lite att vinka på skulle tåg som är fem minuter sena inte ställa till det för andra tåg. Nej det är dålig planering och skötsel av SJ/Banverket för lite snö kunde de ha räknat med. Att det denna vinter ibland blir extrema mängder det kan man ju inte kräva av någon att de ska räkna med, men en normal vinter borde de ha beredskap för. Med svenska lok å vagnar som är testade i vårat klimat istf billigt utländskt crap så hade det säkert gått bättre, det har ju gått bättre alla andra år i historien. Om man köper nytt ska man köpa bättre och inte sämre i min värld, jag skulle ju aldrig köpa en dammsugare som är sämre än den jag redan har och som inte klarar av att suga om det en vecka växt till lite mer damm än normalt.

Men det här med tågens kvalitet köper jag inte, det är ju samma tåg som rullar i Norrland och där brukar det faktiskt vara snö och kallt varje år. Nej, service och underhåll är problemet, både vad gäller spår och fordon.

 

Som pendlare håller jag med om att fem-tio minuters försening inte är något problem (inte för mig iaf), men när det regelbundet blir 30 minuter och mer, då är det inte kul längre.

 

Tidtabellerna görs om två gånger per år, så någon form av vinter/sommaranpassning kanske görs. På min sträcka är det dock så tjockt med tåg att det är nog svårt att ändra speciellt mycket. En del av sträckan var tidigare världens mest trafikerade enkelspår. Nu är det dubbelspår, men det har å andra sidan fyllts på med tåg också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det här med tågens kvalitet köper jag inte, det är ju samma tåg som rullar i Norrland och där brukar det faktiskt vara snö och kallt varje år. Nej, service och underhåll är problemet, både vad gäller spår och fordon.

 

Som pendlare håller jag med om att fem-tio minuters försening inte är något problem (inte för mig iaf), men när det regelbundet blir 30 minuter och mer, då är det inte kul längre.

 

Tidtabellerna görs om två gånger per år, så någon form av vinter/sommaranpassning kanske görs. På min sträcka är det dock så tjockt med tåg att det är nog svårt att ändra speciellt mycket. En del av sträckan var tidigare världens mest trafikerade enkelspår. Nu är det dubbelspår, men det har å andra sidan fyllts på med tåg också...

Du som antagligen kan tidtabellen utantill, tar ditt pendeltåg lika lång tid på vintern som på sommaren, enligt tidtabell? Det är väl inte vanligt med snö på sommaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske har rätt John, men kanske jag med lite, här nere har vi utländska dubbeldäckare som rullar och strular, har ni dem där uppe oxå?

Redigerad av Jochum
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du som antagligen kan tidtabellen utantill, tar ditt pendeltåg lika lång tid på vintern som på sommaren, enligt tidtabell? Det är väl inte vanligt med snö på sommaren?

Jag har inte märkt någon skillnad iaf. Tågen har ju den egenheten att de kan köra precis lika snabbt sommar som vinter, om det inte är extrema drivor förstås. Däremot så kanske de behöver bromsa tidigare och accelerationen blir lite långsammare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske har rätt John, men kanske jag med lite, här nere har vi utländska dubbeldäckare som rullar och strular, har ni dem där uppe oxå?

Jodå, vi åker också dubbeldäckare blandat med gamla hederliga loktåg. Häromdagen fick vi sitta i en liggvagn pga vagnsbrist...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då om det funkar bättre där uppe kan man väl dra slutsatsen att de behållt något fler underhållsgubbar där upp då, för där planerade de med vinter, vilket de inte verkar gjort i samma grad här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då om det funkar bättre där uppe kan man väl dra slutsatsen att de behållt något fler underhållsgubbar där upp då, för där planerade de med vinter, vilket de inte verkar gjort i samma grad här.

Som jag sa tidigare, de har chansat att det inte kommer bli några mer sådana här vintrar. Men det sket sig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte märkt någon skillnad iaf. Tågen har ju den egenheten att de kan köra precis lika snabbt sommar som vinter, om det inte är extrema drivor förstås. Däremot så kanske de behöver bromsa tidigare och accelerationen blir lite långsammare.

Men när man gör en tidtabell så handlar väl det om att på ett enkelt sätt beskriva verkligheten (=statistik)? Alltså måste man lägga på lite tid för att stoppsträckorna blir längre, en växel kan frysa, någon dörr stängs inte pga snö...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men när man gör en tidtabell så handlar väl det om att på ett enkelt sätt beskriva verkligheten (=statistik)? Alltså måste man lägga på lite tid för att stoppsträckorna blir längre, en växel kan frysa, någon dörr stängs inte pga snö...

Om man gör vinteranpassningar så är det nog bara bromsning och acceleration man tar hänsyn till. Allt annat kommer, om det inträffar, att ta så mycket tid att några minuters anpassning ändå inte räcker till. Nu har jag slängt senaste sommartabellen, men jag har faktiskt för mig att restiden blev något kortare i vintertabellen. Ett par-tre minuter senare går tåget, men jag tror att ankomsttiden bara är justerad med en minut. Å andra sidan är det ju så många andra variabler som jag inte har koll på, framförallt tabellen för de andra tågen (SL:s pendeltåg) på samma sträcka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Massa inställda tåg idag med kan man läsa, så tittar man ut å det är bara vanlig vinter med strålande sol. Men jag ska inte säga så mycket för snart ska jag ut å ratta å jag kommer nog inte ens få ut bilen ur garaget och uppför första backen... :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ljushuvudet Infrastrukturministern Åsa Thorstensson ska sätta ut miltär att skotta snö i växlarna längs spåren...

Var får hon allt ifrån?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mynameisoscarjo

Jag, mamma och brorsan skulle till Umeå, skulle buta i GBG. Det var inställt, så vi fastnade i GBG och sen åkte vi tillbaka :D Skitkul!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...