Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Finns veckonummer i kalendern i iPhonen?


Giannis

Rekommendera Poster

Jag letar efter veckonumret, finns det i kalendern i iPhonen eller måste jag kanske ha en annan kalender?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Veckonummer är ett idiotisk påhitt som bara används i Sverige. Därför finns det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Veckonummer är ett idiotisk påhitt som bara används i Sverige. Därför finns det inte.

Veckonummer är ett underbart påhitt som bara används i Sverige.

 

Knappast smidigare att göra som amerikanerna gör "week starting February 22nd" för att säga vilka vecka det är, istället för bara nummer, vecka 8.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Veckonummer är ett idiotisk påhitt som bara används i Sverige. Därför finns det inte.

 

Buhu vad vi är dumma och elaka som kommer på små trevliga förenklingar i vardagen.... :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Buhu vad vi är dumma och elaka som kommer på små trevliga förenklingar i vardagen.... :totaltgalen:

 

Enkelt? Ingen vet vilket datum det är om jag säger vecka 21.

Helt meningslöst med veckonummer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Veckonummer är ett underbart påhitt som bara används i Sverige.

 

Knappast smidigare att göra som amerikanerna gör "week starting February 22nd" för att säga vilka vecka det är, istället för bara nummer, vecka 8.

 

Öhh jo. Det är mycket smidigare. Då ser man direkt vilket datum det är och slipper räkna veckor i huvudet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vilket fall som helst behöver i alla fall jag vet vilken vecka som är vilken då och då. Inte mitt eget påhitt, men ibland används ju veckonumret som enda referens.

 

Känner ni till någon annan kalender som har denna funktion?

 

edit: Såg ditt svar även, Earthling (tack). Ja, jag har en MacBook men det vore suveränt om det fanns en app.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller lägg ett bokmärke till sidan www.vecka.nu på homescreenen! :D

 

BRa idé hehe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hatar veckosystemet, och har gjort det sedan jag var liten. Ser inte meningen med det.

 

Det värsta är ju när labbanmälningen säger "Onsdag v.6" och jag försöker planera med min iPhone... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan prenumerera på kalendrar (se inlägg 2) direkt i iPhones kalenderprogram.

 

I övrigt så kan jag tillägga att veckonumrering är smidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan prenumerera på kalendrar (se inlägg 2) direkt i iPhones kalenderprogram.

 

I övrigt så kan jag tillägga att veckonumrering är smidigt.

 

Om man nu inte har en Mac men vill ha veckonummer i iPhonen hur gör man då??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Veckonummer är ett idiotisk påhitt som bara används i Sverige. Därför finns det inte.

 

Att veckonummer bara skulle användas i Sverige är en seglivad myt. Veckonummer används flitigt här i Schweiz, men även i Tyskland och Österrike. Veckonummer benämns oftast "Kalenderwoche" och förkortas "KW". Googla på t.ex. "kalenderwoche iphone" så ser ni att veckonummer i iPhone-kalendern är en efterlängtad funktion även i de tyskspråkiga länderna.

 

Det är dock sant att veckonummer knappast används i USA och England, vilket passar mig bättre personligen. Jag har alltså samma problem här i Schweiz som i Sverige, d.v.s. att jag aldrig har en susning om vilket veckonummer det är...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ganska dåligt av Apple att inte kunna få med veckonummer i calendern för OSX och iPhone när man vill spela på den internationella marknaden.

 

Den nödlösning som många tipsar om gör att varje dag i månadsvyn indikerar att man har en bokning, vilket är stökigt vid planering etc.

 

Borde har varit löst på ett bättre sätt av Apple.

 

I OSX kan man klicka av en calender vilken är okej. Men i iPhone kan man inte göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olika länder har olika veckonummer, så det är en komplex fråga. Det finns alltså inte en internationell standard som alla följer. En del börjar veckan på söndagar, andra måndagar. Och det skiljer sig åt hur man räknar över jul och nyår, vilken vecka som är första veckan.

 

På en internationell marknad så är det lättare med datum för datumen är samma över hela världen, det blir bara förvirrat om man använder veckonummer eftersom samma vecka kan ha olika veckonummer enligt olika länders standarder.

 

Det är enkelt att prenumerera på veckonummer och få in det i kalendern så jag förstår ärligt talat inte problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olika länder har olika veckonummer, så det är en komplex fråga. Det finns alltså inte en internationell standard som alla följer. En del börjar veckan på söndagar, andra måndagar. Och det skiljer sig åt hur man räknar över jul och nyår, vilken vecka som är första veckan.

 

På en internationell marknad så är det lättare med datum för datumen är samma över hela världen, det blir bara förvirrat om man använder veckonummer eftersom samma vecka kan ha olika veckonummer enligt olika länders standarder.

 

Det är enkelt att prenumerera på veckonummer och få in det i kalendern så jag förstår ärligt talat inte problemet.

 

Instämmer. Slå på veckonummer som en prenumererad kalender så är problemet löst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olika länder har olika veckonummer, så det är en komplex fråga. Det finns alltså inte en internationell standard som alla följer. En del börjar veckan på söndagar, andra måndagar. Och det skiljer sig åt hur man räknar över jul och nyår, vilken vecka som är första veckan.

 

På en internationell marknad så är det lättare med datum för datumen är samma över hela världen, det blir bara förvirrat om man använder veckonummer eftersom samma vecka kan ha olika veckonummer enligt olika länders standarder.

 

Det är enkelt att prenumerera på veckonummer och få in det i kalendern så jag förstår ärligt talat inte problemet.

Det (väldigt) lilla problemet är att veckonumret lägger sig som en aktivitet i kalendern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prenumerationer hanteras i iCal på samma sätt. Oavsett om det är veckonummer eller bemärkelsedagar eller flaggdagar för svenska flaggan eller datum för spelligan i Basketboll eller fullmånedagar eller kristna, katolska, protestantiska, judiska, muslimska helgdagar eller födelsedagar för prominenta personer.

 

Och jag ser inget problem med det.

Jag tycker prenumerationer är en bra funktion för att få till kalendern med de uppgifter som man vill ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle det fungera att prenumerera på Gmail-calendar (om dert går) för att få veckonummer. Jag kanske inte förstår helt - vad krävs för prenumeration? Vilket slags konto?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...