Hoppa till innehåll

Foto
- - - - -

Ge mer utrymme till Bootcamp partition i efterhand?

• Vänligen logga in för att kunna svara
17 svar till detta ämne

#1 ellanbellan

ellanbellan
  • Medlem
  • 212 inlägg

Postad 6 februari 2010 klockan 18:24

Hej

Min kille installera Win 7 på min dator för jag skulle ha den partitionen att spela på. Av nån anledning gav han partitionen enbart 50 GB trots att hela mac-partitionen är på 1 TB. Jag tyckte det var lite snålt men han hävda att jag inte behövde mer.

Nu är jag sur för hela bootcamp-partitionen är fylld, eller det står följande:

1,82 gb free of 49, 3 gb.

Sen är den helt röd.

Jag blir galen, för jag har enbart installerat WoW och Sims 3 + Destination Världen. Och det är redan fullt?! Jag blir sur på min kille just för att nu måste jag väl göra om hela installationen av Win 7 igen OCH installera om alla spelen IGEN på min dator??

Eller går det att sno mer utrymme från Mac-partitionen som har över 800 gb utrymme i efterhand? Skulle förvåna mig om det gick men jag ville bara kolla innan jag börjar om...
  • 0

#2 fredirk

fredirk
  • Medlem
  • 135 inlägg
  • Plats: ?

Postad 6 februari 2010 klockan 18:46

49 gig med 3 installationer? Låter konstigt.

Inga filmer, bilder eller annat som tar plats? Att ändra storlek på partitionen tror jag inte går då den väl formaterar vid storleksändring.

Enklast är nog att installera om och välja en större partition än 50 gig. Jag är ändå fundersam att din Windowspartition är full om du bara installerat så lite. Visst, andra program som medieläsare, weebläsare mm men ändå.
  • 0

#3 Thomas Ytterberg

Thomas Ytterberg

MacWorlds veterantestare

• Medlem
  • 8 371 inlägg
  • Mac(ar): MBPro 2009 2,8 GHz, PM G5 2x2,0 och PowerBook G4/800

Postad 6 februari 2010 klockan 20:10

Du använder programmet Winclone för att klona partitionen och sedan återställa innehållet. Har inte proceduren i huvudet men vet att det finns instruktioner på youtube bland annat. :)

http://www.twocanoes.com/winclone/
  • 0
Thomas Ytterberg - frilansare - skribent - testare - fotograf - färgkalibrering - spinning

#4 ellanbellan

ellanbellan
  • Medlem
  • 212 inlägg

Postad 6 februari 2010 klockan 22:43

49 gig med 3 installationer? Låter konstigt.

Inga filmer, bilder eller annat som tar plats? Att ändra storlek på partitionen tror jag inte går då den väl formaterar vid storleksändring.

Enklast är nog att installera om och välja en större partition än 50 gig. Jag är ändå fundersam att din Windowspartition är full om du bara installerat så lite. Visst, andra program som medieläsare, weebläsare mm men ändå.

Visst gör det! Jag vet inte vad det är som tar så enormt mycket plats. Gick igenom Program Files (hade två stycken, en program files och en program files (x86) och båda tog ca 15 gb styck!)

WoW, The Sims 3 och League of Legends... Inga filmer eller nått, de har jag alla på Mac-partitionen.

Ska kika på den där clonern. Ska även prata med min kille som drog in mig i detta om det är något elementärt jag missar...
  • 0

#5 Thomas Ytterberg

Thomas Ytterberg

MacWorlds veterantestare

• Medlem
  • 8 371 inlägg
  • Mac(ar): MBPro 2009 2,8 GHz, PM G5 2x2,0 och PowerBook G4/800

Postad 7 februari 2010 klockan 20:55

Dolde några inlägg så att trådskaparen kan få fortsätta sin diskussion om att utöka bootcamp-partitionen.
  • 0
Thomas Ytterberg - frilansare - skribent - testare - fotograf - färgkalibrering - spinning

#6 salakalle

salakalle
  • Medlem
  • 577 inlägg
  • Plats: Uppsala
  • Mac(ar): Power Book G4

Postad 8 februari 2010 klockan 00:47

Dolde några inlägg så att trådskaparen kan få fortsätta sin diskussion om att utöka bootcamp-partitionen.

Gud hör bön!

Hade redan ångrat mig på morgonkulan. :devil:

Redigerat av salakalle, 8 februari 2010 klockan 00:49.

• 0

#7 Svolder

Svolder
  • Medlem
  • 15 873 inlägg

Postad 8 februari 2010 klockan 08:14

Visst gör det! Jag vet inte vad det är som tar så enormt mycket plats.

Först kan du väl installera WoW i OS X i stället - det är 20 gig bara det, och OS X-installationen funkar bra. Det ger lite temporär lösning, även om det inte åtgärdar ditt huvudsakliga problem med en för liten partition till Windows.
  • 0

#8 chaseonline

chaseonline
  • Medlem
  • 10 inlägg
  • Mac(ar): iMac24

Postad 10 februari 2010 klockan 11:11

Använd OS X diskverktyg och minska din Macpartition och skapa ytterligare en Windowspartiton. OS X skapar en Fat32-partition.
Gå sedan in i Win 7 Control Panel; Adminstrative Tools; Computer Management; Disk Management och ta bort den Fat 32-partition som OS X skapat. Nu bör du kunna utöka din NTFS-partition genom att högerklicka i Win 7 NTFS-partition och välja Extend din NTFS-partion.
(Hoppas bara att OS X diskverktyg lagt nya Windowspartitonen i anslutning till den andra/att din HFS-partition inte är defragmenterad)

Redigerat av chaseonline, 10 februari 2010 klockan 11:21.

• 0

#9 ConVicTen

ConVicTen
  • Medlem
  • 255 inlägg
  • Plats: Karlstad.se/Oslo.no
  • Mac(ar): iDevices + Macbook late 06

Postad 10 februari 2010 klockan 13:17

Ett annat tips är att välja en version av W7 som inte är fullt så stor... Ska man bara spela känns det egentligen lite onödigt att slänga in Ultimate men allt vad det innebär :)
  • 0

#10 Kage91

Kage91
  • Medlem
  • 102 inlägg
  • Mac(ar): En MBP 2.4 Merom

Postad 10 februari 2010 klockan 15:24

han kanske inte vill att du ska lira?

on topic:
wow är stort som f*n, ha det på mac os istället, annars kan du ju köpa en extern hårddisk som du kan partitionera en del mac och en del pc.
det är även bra att ha en extern hdd till backup också (specielt om du börjar fylla upp din terabytedisk ;) )
  • 0

#11 chaseonline

chaseonline
  • Medlem
  • 10 inlägg
  • Mac(ar): iMac24

Postad 11 februari 2010 klockan 09:16

Testade du den tekniska lösningen jag beskrev i mitt förra inlägg?
Om inte kanske du skulle byta pojkvän? Hitta en som låter dig ha mer än 40 gb av 1 TB..
Han verkar snål.

Redigerat av chaseonline, 11 februari 2010 klockan 09:18.

• 0

#12 tobbeterrier

tobbeterrier
  • Medlem
  • 48 inlägg
  • Plats: Höllviken
  • Mac(ar): iMac 27" i7 , MacBook Pro 15 , iPhone 3G, iPhone 4

Postad 11 februari 2010 klockan 12:22

Paragon har ett program som heter Camptune som gör att man kan ändra storlek på Windowspartitionen

Bifogad fil  screen_capture_1.png   44,14K   21 Antal nerladdningar

finns här http://www.paragon-s.../products/home/

Mvh Tobbe
  • 0
Det är en sak att vara intelligent en annan att vara klok!

#13 ellanbellan

ellanbellan
  • Medlem
  • 212 inlägg

Postad 11 februari 2010 klockan 12:38

Hej,

inget byte av pojkvän, han gjorde som ni sa och klonade skiten så nu fungerar allt som det ska med 160 gb! =) Tack grabbar!
  • 0

#14 BaldWin67

BaldWin67
  • Medlem
  • 14 inlägg
  • Mac(ar): iMac 21,5

Postad 16 mars 2010 klockan 13:18

Har inte testat själv, men jag har clonat bootcamppartitionen till en x-tern hd.....men hur gör jag för att göra windowspartitionen större via bootcamp och lägga tillbaka den clonade windowsdelen.?
  • 0

#15 keb

keb
  • Medlem
  • 2 inlägg

Postad 16 mars 2010 klockan 14:33

Jeg gjorde det samme. Brukte WinClone og det virket utmerket.
  • 0

#16 TryckVågen

TryckVågen
  • Medlem
  • 634 inlägg
  • Plats: Falun
  • Mac(ar): MacBook Pro

Postad 26 oktober 2010 klockan 19:55

Har testat att winclona min bootcamp, återställt och gjort den större, från 15 gb till 50, men fortfarande 1 gb ledigt bara!? Tips!?
  • 0

#17 Gojlos

Gojlos
  • Medlem
  • 1 252 inlägg
  • Plats: Göteborg
  • Mac(ar): iMac 24, MacBook Pro 13, Mac mini, iPad mini, iPhone 5

Postad 26 oktober 2010 klockan 20:35

Har inte testat själv, men jag har clonat bootcamppartitionen till en x-tern hd.....men hur gör jag för att göra windowspartitionen större via bootcamp och lägga tillbaka den clonade windowsdelen.?

Ta bort Windowspartitionen och gör om den med Boot camp assistenen som finns i verktygsprogram.
Lägg sen tillbaks den med hjälp av Winclone om det nu är det program du clonade med.

Redigerat av Gojlos, 26 oktober 2010 klockan 20:37.

• 0

"Bättre att tiga och tas för en idiot än tala och undanröja varje tvivel"

#18 carlsson

carlsson
  • Medlem
  • 1 447 inlägg
  • Mac(ar): MacBook

Postad 30 juni 2012 klockan 21:56

Boot Camp i Lion kräver att man sätter i en Windows 7-skiva. Kan jag inte skapa en Boot Camp-partition på något annat sätt?! :ThumbsDown:
  • 0
Andreas Carlsson, Borås, Sweden

Världens bästa taktiska brädspel: Advanced Squad Leader!
http://www.aslsweden.com

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

RSS Senaste nytt från MacWorld