Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPhone och 00 i telefonnummer


autopeduffe

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har en fundering kring detta med att iPhone lägger till 00 i nummerpresentationen på alla inkommande samtal.

Detta gör att telefonen inte klarar av att matcha numret med inlagda nummer i kontaktboken.

 

Vi kör Centrex på jobbet vilket innebär att man kan ringa mig antingen direkt på mitt mobilnummer eller på mitt kontorsnummer som är ett "fast nummer".

 

Ringer man direkt på mobilnumret så funkar allt som det ska, men ringer någon på kontorsnumret så läggs två nollor till framför deras telefonnummer.

 

Jag vill helst slippa lägga till dubbla nummer även om jag förstått att detta ska lösa det.

Finns det något annat sätt att få till detta så att iPhone struntar i 00?

 

Telefonen är en 3Gs med FW 3.1.2 och abbonemang hos Telia.

 

Tacksam för hjälp!

 

Mvh Ulf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade också detta problem tidigare eftersom jag har ett företagabonnemang med Telenor där jag måste slå en nolla innan jag kommer ut. Alla inkommande samtal registreras med 00. Därmed har jag lagt in alla mina nummer i telefonboken med prefixet +46 för att matcha alla nummer. Dessutom, eftersom jag reser endel i jobbet, så underlättar det att numrena finns med landprefixet i telefonboken.

 

Problemet uppstod när jag bytte telefon till iPhone. Mina tidigare SonyEricsson och Nokia klarade att matcha numrena men inte iPhonen så vi stångas med en bugg här. Inkommande SMS funkar och registreras med +46 men inte inkommande samtal vilket gör att man blir tvungen att lägga in alla mobilnummer två gånger på varje person. Grymt störande.

 

Dock finns en lösning som förutsätter att du har en jailbreakad telefon.

 

- Ladda hem följande fil http://rs390.rapidshare.com/files/30897519...ult.phoneformat

- Gå in i telefonens rootkatalog via W-lan med exemplevis WinSCP.

- Navigera till /System/Library/PrivateFrameworks/AppSupport.framework/

- Säkerhetkopiera Default.phoneformat till din dator

- Ersätt Default.phoneformat med den fil som du laddat hem

- Starta om telefonen

 

Vet inte hur insatt du är men säg till om du vill ha bättre beskrivining på hur WinSCP fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, sitter också bakom telias centrex-växel och talade just med dem på telefon...

 

De har ingen lösning på detta, bara att vänta på att apple släpper en lösning på dett, men de hade väl inga förhoppningar på att detta skulle ske snart...

 

Synd att man har den senaste 3gs som inte går boota om enkelt vid jailbreak :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite trist att det krävs ett jailbreak för att själv kunna lösa detta problem enligt beskrivningen ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

En möjlig lösning på detta är att aktivera medflyttning till ert mobilnummer.

 

Enligt telia.se:

Hur aktiverar jag medflyttning?

Tryck 990

Ring

Vänta på ton

Tryck *21* internt nummer eller 00 följt av externt nummer#

 

Dvs 990 (vänta) *21* 00 07012345678 #

 

Detta funkade för mig iaf. När folk ringer på mitt fasta nummer ser jag återigen ett korrekt nummer utan 00 famför.

 

Fråga mig inte vad skillnaden är mellan "medflyttning" och "vidarekoppling" eller om detta medför ökade kostnader på något sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
  • 1 year later...

Är detta löst nu med iOS 5?

 

Nej det är det inte, vi har nyligen gått över till Centrex växel och jag fick detta problem, enligt Telia finns ingen fix inom det närmaste. Alternativen är att vidarekoppla (då tillkommer samtalsavgifter samt att växelfunktionen går förlorad för det aktuella samtalet) eller lägga in dubbla kontakter (lite jobbigt när man har några hundra). Har förstås skickat en ticket till Apple om det men väntar mig inte så mycket. Kommer någon på en annan lösning tas den tacksamt emot, vill helst fortsätta använda min iPhone (inga andra telefoner har "problemet").

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Jag bara fortsätter tråden och konstaterar att problemet kvarstår i iOS8...

 

Någon annan som lever med Telia Centrex och iPhone? Hur gör ni? Skiter i växelfunktionerna och vidarekopplar eller lägger in dubbla nummer på alla kontakter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...