Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kvalitetsproblem med iMovie


Aj-mac

Rekommendera Poster

Men, kan man inte ha iMovie 06 och 08 samtidigt i programmappen på något sätt och bara använda iDVD08?

Jovisst. Först kör du Programuppdatering, så du får den senaste iMovie 6. Sedan döper du om programmet till "iMovie 6". Till sist kör du iLife '08-installeraren och installerar iMovie '08.

 

EDIT: Glömde att jag själv kör iMovie 6 med iDVD 7 ('08), så det är inget problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 167
  • Created
  • Senaste svar

Hej!

 

Har skapat en bildvisning i iMovie som består av både bilder och filmsnuttar tagna med en digitalkamera (7 MP).

 

Allt ser perfekt ut när man tittar på bildspelet i datorn, men när jag sedan bränner det via iDVD så blir kvaliteten helt kass!!

 

Jag har experimenterat med alla kvalitetsnivåer som iDVD erbjuder men resultatet blir lika dåligt!

 

Har även försökt med toast men det blir ingen förbättring.

 

Hur gör man för att få minst samma kvalite som originalet??

 

Tacksam för hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt ser perfekt ut när man tittar på bildspelet i datorn, men när jag sedan bränner det via iDVD så blir kvaliteten helt kass!!
Javisst, en PAL DVD har alltid 720x576 rektangulära pixlar, dvs 0,4Megapixel.

 

Hur gör man för att få minst samma kvalite som originalet??
Skaffa bara en TV med 7 Megapixlar.  :devil:

 

Allvarligt talat, det blir ALLTID sämre än originalet när man visar på TV. Gör bildspelet i iPhoto, visa det i iPhoto på Macen. Du kan ju koppla Macen till TVn om du vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte konvertera dina .mts filer till .mov med t.ex. Apple Intermediate codec innan du drar in dom i iMovie?

Eftersom AVCHD eller H.264 från videokameror igentligen bör ses som filer med transport codec och som bör konverteras till något mer lämpat för redigering.

iMovie, FCE, FCP gillar Apple Intermediate såvida du inte har möjlighet till Apples ProRes codec.

 

Jag har iof inga .mts filer men stötte på detta program... kanske är något du redan använder... annars något att prova för att konvertera dina .mts filer till .mov.

Wondershare Video Converter

 

Man måste alltid konvertera med AIC och då tappar man färg. Spelar jag upp dem original så är det mycket kraftfullare färg i bilden än efter konvertering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst, en PAL DVD har alltid 720x576 rektangulära pixlar, dvs 0,4Megapixel.

 

Skaffa bara en TV med 7 Megapixlar. :devil:

 

Allvarligt talat, det blir ALLTID sämre än originalet när man visar på TV. Gör bildspelet i iPhoto, visa det i iPhoto på Macen. Du kan ju koppla Macen till TVn om du vill.

 

Så enkelt är det inte.

 

När jag tittar på den brända dvd:en i Macen (iMac20") så är den lika dålig som när man tittar på tv:en (LED 40" Samsung). Så det är själva förvandlingen från original till DVD som spökar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag tittar på den brända dvd:en i Macen (iMac20") så är den lika dålig som när man tittar på tv:en (LED 40" Samsung). Så det är själva förvandlingen från original till DVD som spökar.

Ja, det var ju just det jag skrev: På en DVD har du 0,4 megapixel, vilket ju är en bråkdel av originalbildens upplösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det var ju just det jag skrev: På en DVD har du 0,4 megapixel, vilket ju är en bråkdel av originalbildens upplösning.

 

Men jag har sett bildvisningar på DVD som har samma kvalite som originalbilderna så nog bör det gå att få bättre kvalite.

 

Hur gör proffsen med sina presentationer? De presenterar allt de gör via dvd-kopior och dessa skiljer sig knappt från originalen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag har sett bildvisningar på DVD som har samma kvalite som originalbilderna så nog bör det gå att få bättre kvalite.

 

Hur gör proffsen med sina presentationer? De presenterar allt de gör via dvd-kopior och dessa skiljer sig knappt från originalen.

De skapar nog en DVD-ROM med originalbilderna på (eller en PowerPoint/Keynote-presentation). Detta i stället för att göra en video-DVD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De skapar nog en DVD-ROM med originalbilderna på (eller en PowerPoint/Keynote-presentation). Detta i stället för att göra en video-DVD.

 

Jag trodde att det var samma sak. Hur menar du att de gör en bildvisning som DVD-ROM? Hur gör man då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde att det var samma sak. Hur menar du att de gör en bildvisning som DVD-ROM? Hur gör man då?

Du bränner PowerPoint/Keynote-presentationen på en DVD (eller på CD om den ryms där).

 

http://support.apple.com/kb/HT1152?viewloc...mp;locale=sv_SE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bränner PowerPoint/Keynote-presentationen på en DVD (eller på CD om den ryms där).

 

http://support.apple.com/kb/HT1152?viewloc...mp;locale=sv_SE

 

Jag vill bränna ett iMovieprojekt, men det verkar som det enda alternativ som finns är att dela den först via iTune eller mediebläddrare, vilket ger bara 720*450 i upplösning som max. Går det inte att spara projektet på annat sätt så att man kan bränna det med högre upplösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill bränna ett iMovieprojekt, men det verkar som det enda alternativ som finns är att dela den först via iTune eller mediebläddrare, vilket ger bara 720*450 i upplösning som max. Går det inte att spara projektet på annat sätt så att man kan bränna det med högre upplösning?

Bränna som vad då? En video-DVD? Eller vill du spara projektet för senare redigering?

 

Vilken version av iMovie har du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bränna som vad då? En video-DVD? Eller vill du spara projektet för senare redigering?

 

Vilken version av iMovie har du?

 

Jag vill kunna ge vänner och bekanta olika bildspel med bilder, filmsnuttar och musik. De ska kunna spela upp dessa dvd var som helst.

 

Jag har iMovie 7.1.4

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill kunna ge vänner och bekanta olika bildspel med bilder, filmsnuttar och musik. De ska kunna spela upp dessa dvd var som helst.
Som redan påpekats: En PAL DVD har alltid upplösningen 720x576 rektangulära pixlar, både i 16:9 och 4:3. Så upplösningen är starkt begränsad.

 

Jag har iMovie 7.1.4
Ja, den versionen (och även 8:an) håller jag mig borta ifrån. Jag kör med iMovie 6.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som redan påpekats: En PAL DVD har alltid upplösningen 720x576 rektangulära pixlar, både i 16:9 och 4:3. Så upplösningen är starkt begränsad.

 

Ja, den versionen (och även 8:an) håller jag mig borta ifrån. Jag kör med iMovie 6.

 

Vad är det som är bättre med iMovie6?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det som är bättre med iMovie6?

Den har helt enkelt bättre redigeringsmöjligheter och har en riktig tidslinje. iMovie 7 och senare är mera ett biblioteksprogram för videosnuttar.

Och så redigerar jag DV och iMovie 7 och senare använder "single field editing", dvs den kastar bort varannan linje (alltså halva upplösningen).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den har helt enkelt bättre redigeringsmöjligheter och har en riktig tidslinje. iMovie 7 och senare är mera ett biblioteksprogram för videosnuttar.

Och så redigerar jag DV och iMovie 7 och senare använder "single field editing", dvs den kastar bort varannan linje (alltså halva upplösningen).

 

Går det att avinstallera iMovie 7 och installera iMovie 6 istället?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att avinstallera iMovie 7 och installera iMovie 6 istället?

Javisst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Javisst.

 

Går det att få bättre kvalité på bilderna/bildspelet (samma som på originalet) om man bränner en vanlig DVD-skiva i en Blu-ray brännare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att ha både version 7 och och '06 på samma gång i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att få bättre kvalité på bilderna/bildspelet (samma som på originalet) om man bränner en vanlig DVD-skiva i en Blu-ray brännare?

En DVD är alltid en DVD. Att bränna en DVD med en Blu-ray-brännare ökar inte kvaliteten jämfört mot om man bränner med DVD-brännare eftersom DVD-specifikationen i sig redan är såpass begränsad.

 

EDIT: Bränner du "blu-ray"-material på en DVD så måste såklart apparaten du spelar upp skivan med klara blu-ray-specificerat material. Det går att bränna blu-ray-material t.o.m med en vanlig DVD-brännare på en DVD-skiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den har helt enkelt bättre redigeringsmöjligheter och har en riktig tidslinje. iMovie 7 och senare är mera ett biblioteksprogram för videosnuttar.

Och så redigerar jag DV och iMovie 7 och senare använder "single field editing", dvs den kastar bort varannan linje (alltså halva upplösningen).

 

Detta gäller bara interlaced material, mitt 1080p material berörs inte :galetglad:

Vid tester visar det sig att 1080p materialet inte görs om på något sätt.

 

The way iMovie ’09 handles video internally is mostly unchanged from the previous version: interlaced DV and HDV footage use single-field processing to improve performance, which means iMovie is throwing out every other horizontal line of information.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta gäller bara interlaced material, mitt 1080p material berörs inte :galetglad:
Javisst.
Vid tester visar det sig att 1080p materialet inte görs om på något sätt.
Vad händer om du skickar filmen till iDVD (som ju är "interlaced")???
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst.

Vad händer om du skickar filmen till iDVD (som ju är "interlaced")???

 

Då är risken förstås stor att varannan linje kastas och vi är tillbaka på ruta ett igen.

Men om man inte ska bränna DVD via iDVD utan bara redigera 1080p material så funkar det bra i iMovie'09 utan kvalitetsförlust.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...