Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Extern WD hårddisk startar inte


perdedor

Rekommendera Poster

Hej!

 

Skulle lägga in lite bilder nyss och märker att hårddisken inte ville vara med. Det är en WD 500GB USB 2.0 om det spelar någon roll. Den har aldrig krånglat tidigare så jag blev lite förvånad.

 

Har testat att dra ut sladdar, låta den vila, dubbelkollat om usb-porten på datorn fungerar men inget verkar hjälpa.

 

Någon som har tips på hur jag kan gå tillväga?

 

 

Kan tillägga att jag är ganska glad att jag har backup på allt förutom den senaste månaden :)

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Kolla det vanliga, det vill säga strömförsörjningen. Enbart en usb-kontakt räcker sällan och den disken behöver separat strömförsörjning eller en kontakt som ansluter mot två usb-kontakter. Det kan också fungera ifall disken sätts mot en separat strömförsörjd usb-hubb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Skulle lägga in lite bilder nyss och märker att hårddisken inte ville vara med. Det är en WD 500GB USB 2.0 om det spelar någon roll. Den har aldrig krånglat tidigare så jag blev lite förvånad.

 

Har testat att dra ut sladdar, låta den vila, dubbelkollat om usb-porten på datorn fungerar men inget verkar hjälpa.

 

Någon som har tips på hur jag kan gå tillväga?

 

 

Kan tillägga att jag är ganska glad att jag har backup på allt förutom den senaste månaden :)

 

Tack på förhand.

Jag har en sån där MyBook Studio variant USB som jag kopplat in på min APEX. Jag hade en exakt likadan tidigare men den krånglade lite från första dagen. Den ville inte "mounta" och självklart så trodde jag inte att det var HD'n som strulade utan router--trådlöst nätverk etc.

 

Hur som helst så lämnade disken in 1 vecka innan garantin gick ut (hur ofta händer det?) och jag hämtade ut en helt ny disk på Misco som ersättning. Den har fungerat helt perfekt och aldrig strulat.

De på Misco tipsade mig om att om det händer igen så är det förmodligen inte disken det är fel på utan själva hårddisk-kabinettet. Jag har ett svagt minne av att de sa att det var ett känt problem och att det brukar vara värmen som tar kål på dem. Då skulle man kunna ta ut själva disken och skruva i den i en annan låda för att få ut data. Om man söker lite på nätet så ser man att det är andra som har haft problem med MyBook diskar som inte mountar. Men det finns inga konkreta universallösningar. WD support är obefintlig dessvärre.

 

Om du verkligen vill ha den senaste månadens data så kanske du kan komma åt den om du vill meka lite.

Även om du får igång den så kan man ju inte lita på en disk som har strulat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar vara nätaaggregatet som säger upp dig efter ett tag (tillverkaren köper in billigaste junk-aggregatet de kan hitta). D-Link och Netgear har haft problem med det på sina routers bla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar vara nätaaggregatet som säger upp dig efter ett tag (tillverkaren köper in billigaste junk-aggregatet de kan hitta). D-Link och Netgear har haft problem med det på sina routers bla.

 

Bara att hoppas på det. Det är iofs lätt att mäta upp...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Fortsätter på denna tråd:

 

Min MyBook lyser blått men macBooken vill inte erkänna att något är inkopplat, jag kan inte reparera disken i skivverktyg eftersom den inte synns som inkopplad allssuperirriterad.gif

 

Visserligen ger den inte fast blått ljus utan blinkande... :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Vanligaste orsaken till problem är bristande strömförsörjning. Enbart en usb-kontakt ger sällan tillräckligt med ström.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte min WD Studio 1TB efter MacWorlds test och resultat som bästa köp.

Fick den utbytt efter en månad då den var svårtrugad att vilja gå igång.

Den nya hade motsvarande problem och en firmwareuppdatering minskade på dessa. Men att ha den kopplad till en APEXt är ogörligt, den tappar kontakte lite då och då.

Direktuppkopplad verkar det fungera bättre.

 

Men den var dyr, sanslöst dyr, och de andra billighetsdiskar jag har är på intet sätt sämre, snarare tvärtom då de inte strular.

 

En fördel med de andra diskarna är att de saknar WD's lullull med den irriterande vandrande lampan. Töntigt!

 

Det bästa köpet visade sig bli det sämsta.

 

(Efter att ha läst testet igen, så ser jag att WD'n prestandamässigt inte var bäst på någonting, men det var designen som tjusade. Att bli testvinnare på utanverket när det är innanverket som ha praktisk betydelse. Töntigt!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...