Hoppa till innehåll

Foto
- - - - -

Extern WD hårddisk startar inte


  • Vänligen logga in för att kunna svara
8 svar till detta ämne

#1 perdedor

perdedor
  • Medlem
  • 276 inlägg
  • Plats: Örebro
  • Appleprylar: MBP 15", iBook G4 12"

Postad 6 januari 2010 klockan 13:54

Hej!

Skulle lägga in lite bilder nyss och märker att hårddisken inte ville vara med. Det är en WD 500GB USB 2.0 om det spelar någon roll. Den har aldrig krånglat tidigare så jag blev lite förvånad.

Har testat att dra ut sladdar, låta den vila, dubbelkollat om usb-porten på datorn fungerar men inget verkar hjälpa.

Någon som har tips på hur jag kan gå tillväga?


Kan tillägga att jag är ganska glad att jag har backup på allt förutom den senaste månaden :)

Tack på förhand.
  • 0
keep it clean

#2 Thomas Ytterberg

Thomas Ytterberg

    MacWorlds veterantestare

  • Medlem
  • 8 371 inlägg
  • Appleprylar: MBPro 2009 2,8 GHz, PM G5 2x2,0 och PowerBook G4/800

Postad 6 januari 2010 klockan 15:03

Kolla det vanliga, det vill säga strömförsörjningen. Enbart en usb-kontakt räcker sällan och den disken behöver separat strömförsörjning eller en kontakt som ansluter mot två usb-kontakter. Det kan också fungera ifall disken sätts mot en separat strömförsörjd usb-hubb.
  • 0
Thomas Ytterberg - frilansare - skribent - testare - fotograf - färgkalibrering - spinning

#3 lufsen

lufsen
  • Medlem
  • 348 inlägg
  • Plats: Lidköping
  • Appleprylar: iMac 2.8 24", Macbook Pro 2.26 13", AirPort Extreme, iPod Nano,iPhone 4S 32Gb, iPhone 3G S⃣ 32GB, Apple TV2

Postad 6 januari 2010 klockan 15:37

Hej!

Skulle lägga in lite bilder nyss och märker att hårddisken inte ville vara med. Det är en WD 500GB USB 2.0 om det spelar någon roll. Den har aldrig krånglat tidigare så jag blev lite förvånad.

Har testat att dra ut sladdar, låta den vila, dubbelkollat om usb-porten på datorn fungerar men inget verkar hjälpa.

Någon som har tips på hur jag kan gå tillväga?


Kan tillägga att jag är ganska glad att jag har backup på allt förutom den senaste månaden :)

Tack på förhand.

Jag har en sån där MyBook Studio variant USB som jag kopplat in på min APEX. Jag hade en exakt likadan tidigare men den krånglade lite från första dagen. Den ville inte "mounta" och självklart så trodde jag inte att det var HD'n som strulade utan router--trådlöst nätverk etc.

Hur som helst så lämnade disken in 1 vecka innan garantin gick ut (hur ofta händer det?) och jag hämtade ut en helt ny disk på Misco som ersättning. Den har fungerat helt perfekt och aldrig strulat.
De på Misco tipsade mig om att om det händer igen så är det förmodligen inte disken det är fel på utan själva hårddisk-kabinettet. Jag har ett svagt minne av att de sa att det var ett känt problem och att det brukar vara värmen som tar kål på dem. Då skulle man kunna ta ut själva disken och skruva i den i en annan låda för att få ut data. Om man söker lite på nätet så ser man att det är andra som har haft problem med MyBook diskar som inte mountar. Men det finns inga konkreta universallösningar. WD support är obefintlig dessvärre.

Om du verkligen vill ha den senaste månadens data så kanske du kan komma åt den om du vill meka lite.
Även om du får igång den så kan man ju inte lita på en disk som har strulat.
  • 0

#4 lundare

lundare
  • Medlem
  • 1 481 inlägg
  • Plats: F-rum
  • Appleprylar: iMac, iPhone 3Gs

Postad 6 januari 2010 klockan 16:48

Det brukar vara nätaaggregatet som säger upp dig efter ett tag (tillverkaren köper in billigaste junk-aggregatet de kan hitta). D-Link och Netgear har haft problem med det på sina routers bla.
  • 0
Citat av Farbror Barbro från NileCity:
"Det finns inga genvägar fram till det perfekta ljudet. Men det här paketet, det är ett steg i rätt riktning..."


"...att ha Windows är som att gå med spikskor, fast med spikarna inåt..."

En gång Audi quattro - alltid Audi quattro (nästan iaf...)

--> vallgatanracers.se <--

#5 lufsen

lufsen
  • Medlem
  • 348 inlägg
  • Plats: Lidköping
  • Appleprylar: iMac 2.8 24", Macbook Pro 2.26 13", AirPort Extreme, iPod Nano,iPhone 4S 32Gb, iPhone 3G S⃣ 32GB, Apple TV2

Postad 6 januari 2010 klockan 17:15

Det brukar vara nätaaggregatet som säger upp dig efter ett tag (tillverkaren köper in billigaste junk-aggregatet de kan hitta). D-Link och Netgear har haft problem med det på sina routers bla.


Bara att hoppas på det. Det är iofs lätt att mäta upp...
  • 0

#6 grodkungen

grodkungen
  • Medlem
  • 3 181 inlägg
  • Plats: Hägersten
  • Appleprylar: iBook G4 12" (alltid i väskan) MacBook 13" (I soffan) + iPhone 5

Postad 19 mars 2010 klockan 08:28

Fortsätter på denna tråd:

Min MyBook lyser blått men macBooken vill inte erkänna att något är inkopplat, jag kan inte reparera disken i skivverktyg eftersom den inte synns som inkopplad allsPostad bild

Visserligen ger den inte fast blått ljus utan blinkande... :(
  • 0
Medlem i 2222-klubben.

♠ ♡ ♢ ♣ ♤ ♥ ♦ ♧ ♨ ♩ ➀ ➁ ➂ ➃ ➄ ➅ ➆ ➇ ➈ ➉ ➊ ➋ ➌ ➍

#7 Thomas Ytterberg

Thomas Ytterberg

    MacWorlds veterantestare

  • Medlem
  • 8 371 inlägg
  • Appleprylar: MBPro 2009 2,8 GHz, PM G5 2x2,0 och PowerBook G4/800

Postad 19 mars 2010 klockan 10:59

Vanligaste orsaken till problem är bristande strömförsörjning. Enbart en usb-kontakt ger sällan tillräckligt med ström.
  • 0
Thomas Ytterberg - frilansare - skribent - testare - fotograf - färgkalibrering - spinning

#8 Pocahontas

Pocahontas
  • Moderator
  • 73 831 inlägg
  • Appleprylar: iMac 21,5" 3,06 GHz i3, iPad.

Postad 19 mars 2010 klockan 11:29

Externa enheter "kan" kräva mer ström än vad USB-porten kan ge,

http://support.apple.com/kb/HT4049
  • 0

................................._____Humorn är flytvästen på livets flod_____..............................

När allting lägger av och du får datorstopp så tänk på att datorn är här för att stanna

Om man inte vet att ett problem finns - så kan man heller aldrig lösa det.

 

 

 

                               


#9 Balooba

Balooba
  • Medlem
  • 14 673 inlägg

Postad 19 mars 2010 klockan 12:11

Jag köpte min WD Studio 1TB efter MacWorlds test och resultat som bästa köp.
Fick den utbytt efter en månad då den var svårtrugad att vilja gå igång.
Den nya hade motsvarande problem och en firmwareuppdatering minskade på dessa. Men att ha den kopplad till en APEXt är ogörligt, den tappar kontakte lite då och då.
Direktuppkopplad verkar det fungera bättre.

Men den var dyr, sanslöst dyr, och de andra billighetsdiskar jag har är på intet sätt sämre, snarare tvärtom då de inte strular.

En fördel med de andra diskarna är att de saknar WD's lullull med den irriterande vandrande lampan. Töntigt!

Det bästa köpet visade sig bli det sämsta.

(Efter att ha läst testet igen, så ser jag att WD'n prestandamässigt inte var bäst på någonting, men det var designen som tjusade. Att bli testvinnare på utanverket när det är innanverket som ha praktisk betydelse. Töntigt!)
  • 0
:tarskratt: :tarskratt: :tarskratt: :tarskratt: :tarskratt: :tarskratt: :tarskratt:




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar