Hoppa till innehåll

Foto
- - - - -

GPS utomlands via 3G?

• Vänligen logga in för att kunna svara
9 svar till detta ämne

#1 hogsbro

hogsbro
  • Medlem
  • 9 inlägg

Postad 11 december 2009 klockan 03:51

Här är en fråga jag inte blir klok på. Den är säkert busenkel men jag reder inte ut den själv. När jag åker utomlands har jag självklart "roaming" avstängd, annars drar man snabbt på sig dryga kostnader. Då upptäcker jag att kartfunktionen i min 3GS inte fungerar (såvida jag inte har en wifi-uppkoppling)! Jag trodde att GPS gick över egna sateliter och att satelitkontakten inte kostar något. Har Apple valt en annan variant som hämtar data via 3G nätet som jag alltså får betala dyrt för utomlands?
  • 0

#2 Fructis

Fructis
  • Medlem
  • 119 inlägg

Postad 11 december 2009 klockan 04:41

iPhone har något som heter A-GPS.
Kort sagt tar den hjälp av information som sänds ut i mobilradionätet för att då få en ungefärlig position om var den befinner sig och kan då söka enbart efter vissa satelliter, vilket går mycket snabbare än om den ska söka bland alla satelliter runt hela jorden.
  • 0

#3 Mattiasgbg

Mattiasgbg
  • Medlem
  • 14 834 inlägg
  • Plats: Rikets framsida
  • Appleprylar: 11" MBA 1,8 i7 4GB

Postad 11 december 2009 klockan 05:01

Med GPS-mottagaren får du reda på var du är, en punkt.
Med någon internetuppkoppling hämtas kartor så att du kan får en vettigare presentation av platsen.
  • 0
Memento te mortalem esse!

#4 hogsbro

hogsbro
  • Medlem
  • 9 inlägg

Postad 11 december 2009 klockan 06:39

Tack! Har jag alltså rätt i min förmodan att om jag ska använda min iPhones kartfunktion utomlands måste jag slå på roaming och vara beredd på (höga) kostnader för datahämtning?
  • 0

#5 Radiozo

Radiozo
  • Medlem
  • 9 525 inlägg
  • Appleprylar: Macbook Pro 13" 2.26GHz 4GB RAM, Mac Mini C2D 1.83GHz 3GB RAM, Iphone GSM 8GB, Iphone 3Gs 16GB, Ipad 2 16GB, Iphone 5 16GB

Postad 11 december 2009 klockan 07:03

Tack! Har jag alltså rätt i min förmodan att om jag ska använda min iPhones kartfunktion utomlands måste jag slå på roaming och vara beredd på (höga) kostnader för datahämtning?

Om du använder maps ja. Köper du istället Tom Tom eller Navigons program så har du kartorna i telefonen. Då behöver du inte ladda ner ngt.
  • 0

#6 tjosan

tjosan
  • Medlem
  • 590 inlägg
  • Plats: Södermalm
  • Appleprylar: MBP

Postad 11 december 2009 klockan 07:14

Det finns program, exvis oMaps i Appstore, som cachar kartor för senare användning utan datauppkoppling. Hur bra det funkar vet jag inte. Värt att undersöka?
  • 0

#7 DaLorD

DaLorD
  • Medlem
  • 286 inlägg
  • Appleprylar: Macbook PRO 15" 2011,Macbook 2007, Iphone 3GS 32, Ipad 3G 16, Iphone 4S 64, Ipad Mini 4G 32

Postad 11 december 2009 klockan 09:33

Det finns program, exvis oMaps i Appstore, som cachar kartor för senare användning utan datauppkoppling. Hur bra det funkar vet jag inte. Värt att undersöka?

Jag använder Offmaps när jag e utomlands.. Med den appen kan du välja att ladda hem en karta över ett område som sen används med GPS:en.. Funkar skitbra..

Dock inte som bilnavigator utan som hjälp-GPS när man går omkring i en stad.. tar mycket plats att ladda hem hela tyskland t.ex..
  • 0

#8 Telly82

Telly82
  • Medlem
  • 22 833 inlägg
  • Plats: Helsingborg
  • Appleprylar: iMac 27" i7, MBP i7, iMac 24" c2d.

Postad 11 december 2009 klockan 14:31

Jag trodde att GPS gick över egna sateliter och att satelitkontakten inte kostar något.

Det är alldeles rätt. Då får du en position (latitud och longitud).
Det är kartorna som kostar att överföra.
  • 0
Du bör givetvis se till att alltid ha mer än en kopia av dina filer, helst lagrade på annan plats. Tänk på stöld, brand, översvämning, åska, hårdvarufel, mjukvarufel, handhavandefel...

Gör det NU. Om en timme kan det vara för sent !!!

#9 hogsbro

hogsbro
  • Medlem
  • 9 inlägg

Postad 11 december 2009 klockan 17:48

Toppen, tack för all hjälp!
  • 0

#10 ericdvd

ericdvd
  • Medlem
  • 85 inlägg
  • Appleprylar: Macbook Pro

Postad 22 december 2009 klockan 19:23

En tilläggsfråga bara för att vara säker.
Utomlands så stänger jag av dataroaming och sätter den på flight mode så att jag inte får några samtal. Kan jag sedan gör en inställning så att bara gps:en fungerar?
  • 0

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar