Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Spillde öl över tangentbordet. Vad göra?


datar

Rekommendera Poster

hej!

 

Spillde starköl över tangentbordet igår. Nu är det stendött förutom USB portarna som funkar. Dränkte den med bakteriestopp som inte är ledande och sedan har tangentbordet torkat under natten...

 

Har läst att man kan spola tangentbordet i vatten helt och hållet men det har varit för det gamla tangentbordet (inte det i aluminium).

 

Vad göra? Eller är det att köpa nytt som gäller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej!

 

Spillde starköl över tangentbordet igår. Nu är det stendött förutom USB portarna som funkar. Dränkte den med bakteriestopp som inte är ledande och sedan har tangentbordet torkat under natten...

 

Har läst att man kan spola tangentbordet i vatten helt och hållet men det har varit för det gamla tangentbordet (inte det i aluminium).

 

Vad göra? Eller är det att köpa nytt som gäller?

Spola med vatten hade jag gjort, för att få bort kemikalierester (och ölrester).

Det tar tid att torka. Vänta tills på måndag, åtminstone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade sköljt det i avjoniserat vatten, dvs vanligt batterivatten man kan köpa på flaska på macken eller till strykjärnet i affären. Detta är inte ledande och är renare än vanligt kranvatten.

 

Har du tur så funkar det igen. Annars så får du köpa ett nytt tangentbord. Som du skrev, tur att det inte var tangentbordet på den bärbara som drabbades.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har spolat det först med kranvatten, sedan sköljde jag klart med batterivatten. Nu får tagentbordet torka mot elementet i hänglutande position så vattnet rinner av samtidigt tills på måndag.

 

Har även plockat bort de flesta tangenterna innan. Hoppas det funkar på måndag annars blir de Apple Store... :utskallning: Jaja någon gång måste ju bli den första! :cake:

 

tack för alla tips och svar :) Återkommer hur det gick...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man sköljer av elektronik med vatten och ser till att det torkas ordentligt tar det oftast inte skada. Man får aldrig spänningssätta det innan allt vatten är borta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min älskade sambo hade lyckats spilla något på mitt tangentbord. Hon har inte erkänt så jag vet inte vad det var som hon hade spillt...

 

Hur som helst så sprayade jag diskmedel och varmt vatten med en blomspruta och sedan direkt under varmvattenskranen samtidigt som jag motionerade tangenterna. Därefter torkade jag med tryckluft, sån där som finns på sprayburk.

Funkade klockrent...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man sköljer av elektronik med vatten och ser till att det torkas ordentligt tar det oftast inte skada. Man får aldrig spänningssätta det innan allt vatten är borta.

 

Eftersom tangentbordet inte funkade idag så var det troligtvis inte 100% torrt <_< Så jag kan säkert ha pajjat det pga detta. Fast nu ska jag ha tålamod med torkningen, även om det kanske är förgäves. Men jag håller tummarna!

 

Jag älskar verkligen att skriva på ett gammalt Logitech tangentbord... :bla:B)

 

Tur man inte är bankrutt och kan köpa ett nytt nästa vecka... Fast tangentbordet är ju inte ens 1 år gammalt. Kanske kan ta det på garantin?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast tangentbordet är ju inte ens 1 år gammalt. Kanske kan ta det på garantin?

Varför tror du att en garanti mot tillverkningsfel skulle täcka upp för åverkan på produkten?

 

Edit: Sorry, det lät lite drygt. Menar bara att jag undrar hur du tänkte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

… Därefter torkade jag med tryckluft, sån där som finns på sprayburk.
Finns nog en viss risk att man blåser in vatten någonstans där det har ännu svårare att torka. Bättre med tid och tålamod…!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför tror du att en garanti mot tillverkningsfel skulle täcka upp för åverkan på produkten?

 

Edit: Sorry, det lät lite drygt. Menar bara att jag undrar hur du tänkte.

 

Hehe.. Göra en fuling :totaltgalen: Men nä det får vara... :)

 

Men som sagt det får bli att torka... Kanske även torka tills på tisdag/onsdag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådär! Nu skriver jag på tangentbordet igen! :bultandehjarta:

 

Så nu kan jag verifiera att även starköl (Spendrups Gold i detta fallet) går att få bukt med. Första försöket jag skrev om ovan funkade inte alt. att det inte hade fått torka ordentligt. Möjligen att även öl resterna inte hade försvunnit helt. Så det blev ett nytt försök.

 

Men först vänder man snabbt som ögat tangentbordet upp och ner så att så lite av det man spillt inte hinner rinna in tangentbordet.

 

Vad jag gjorde sedan som nämnts tidigare i tråden är att spola ordentligt. Jag gjorde så under kranen en bra stund. Sedan efter det så "spolade" jag rent med batterivatten. Sedan fick den hänga med ena sidan lutat snett nedåt mot ett element (hängde den med usb sladden) lördag - söndag kväll, så att så mycket vatten som möjligt kunde rinna av. Sedan la jag den på ovansidan elementet och fick torka fram tills nu. Detta elementet var inte glödhett bör noteras. Behaglig värme helt enkelt.

 

Värt att notera var att jag plockade bort merparten av alla tangenter. Sparade enter, space, caps lock o nån till och gjorde rent de andra separat. De jag sparade är jobbigare att få loss och montera dit verkar det som. Om det är av vikt vet jag inte, men det finns guider på hur man gör. Ta gärna en bild på tangentbordet innan så du har en mall att gå efter när knapparna ska monteras på igen.

 

Så nu har man ett fräscht tangentbord igen! Hoppas detta kan vägleda någon mer ifall olyckan är framme :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådär! Nu skriver jag på tangentbordet igen! :bultandehjarta:

Grattis!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Nu har det hänt igen.. Fast denna gången vart de vatten... Har aldrig tidigare spillt på ett tangentbord men nu när man har bytt till Apple, ja då ska man tydligen råka ut för detta... :superirriterad:

 

Tangentbordet har nu torkat men nu har f-tangenten börjat bråka och man måste ha världsmästartitel i hård knapptryckning för att den ska svara. Så jag gjorde en ny rengöring enligt tipsen ovan och en ny spolning med vattenkranen.

 

Alla knappar fungerar men just f-tangenten behöver fortfarande samma hårda tryck. Den är dock inte trög. Ungefär som en gammal utsliten knapp på en fjärrkontroll... Något tips på hur man ska gå tillväga med denna tangenten? Tänkte att man kanske kunde gå in i tangenbordet men det verkar vara hoplimmat... Fina märken på undersidan nu :totaltgalen:

 

Tur datorn står på mstand och är i perfekt skick :bultandehjarta: Absolut ingen dricka när man arbetar med enbart datorn... :)

 

Tack på förhand

 

Med vänlig hälsning

Johan Linnarsson :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På apples tangentbord (externa och trådade i alla fall) så går det att sprätta upp varje tangent för sig, till exempel med en kniv. Sedan kan man tvätta dem individuellt. Var försiktigt, men det går! Sedan är det bara att trycka på tangenten igen. Det funkade utmärkt för mig. :) Skulle dock inte tro att det går på trådlösa, av anledning okänd ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På apples tangentbord (externa och trådade i alla fall) så går det att sprätta upp varje tangent för sig, till exempel med en kniv. Sedan kan man tvätta dem individuellt. Var försiktigt, men det går! Sedan är det bara att trycka på tangenten igen. Det funkade utmärkt för mig. :) Skulle dock inte tro att det går på trådlösa, av anledning okänd ;)

 

Hej! :)

 

Det har jag redan gjort med den felande f-tangenten.. Men ska försöka med t-sprit (har tyvärr inget hemma)...

 

Annars är ett nytt tangentbord på G.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej!

 

Spillde starköl över tangentbordet igår. Nu är det stendött förutom USB portarna som funkar. Dränkte den med bakteriestopp som inte är ledande och sedan har tangentbordet torkat under natten...

 

Har läst att man kan spola tangentbordet i vatten helt och hållet men det har varit för det gamla tangentbordet (inte det i aluminium).

 

Vad göra? Eller är det att köpa nytt som gäller?

Köp en ny öl :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp en ny öl :totaltgalen:

 

Fasen, den kommentaren var det första som slog mig när jag läste posten, men du hann före...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man spiller vatten på tangentbordet är det bara att späda ut det. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp en ny öl :totaltgalen:

 

hahaha bästa på länge :lol:

 

Ska prova med t-sprit någon dag dock... :) Eter lite googlande så år jag inga direkt tips, men ett nytt är ju på G så :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...