Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur ofta bör man formatera om datorn?


grodkungen

Rekommendera Poster

Min kära MacBook har blvit (inte sig själv) senaste dagarna, den "hänger" sig lite då och då,

Har bara idag varit tvungen att sstänga av den genom att hålla in Powerknappen i 10 sekunder :(

 

Hd har suttit i ca ett år, är det dags att formater om nu? eller...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PC-fasoner :borstatanderna:

Inte gjort det på 3 år på min Mac Mini

 

Gör en Arkivera/Installera till att börja med

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PC-fasoner :borstatanderna:

Inte gjort det på 3 år på min Mac Mini

 

Gör en Arkivera/Installera till att börja med

 

Vad betyder det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att hålla inne shift när du startar innan startljudet kommer.

 

Tar lång tid att starta upp, men maskinen rensar ur gammalt skräp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att hålla inne shift när du startar innan startljudet kommer.

 

Tar lång tid att starta upp, men maskinen rensar ur gammalt skräp.

 

Bör jag ta en backup innan? Finns det risk att något jag behöver försvinner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du något du absolut inte får bli av med så gör det.

Men det tror jag inte.

Maskinen går igenom hela filstrukturen och städar bort gammal skit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du något du absolut inte får bli av med så gör det.

Men det tror jag inte.

Maskinen går igenom hela filstrukturen och städar bort gammal skit.

När man i windows 98 använde funktionen för att städa bort "gammal skit" försvann alla program och bilder osc som man inte hade använt under ett år.

 

vad betyder gammal skit i OSX?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bör jag ta en backup innan? Finns det risk att något jag behöver försvinner?

 

Du har väl alltid en färsk backup?

Gör självklart backup innan du gör stora stora förändringar.

kom ihåg att om du nu tänker formatera datorn så måste du göra 2 st kopior av din disk, annars har du ingen backup din data!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man i windows 98 använde funktionen för att städa bort "gammal skit" försvann alla program och bilder osc som man inte hade använt under ett år.

 

vad betyder gammal skit i OSX?

 

Den funktionen finns inte i Win98. Finns inte ens i XP som utför det du nämner. Där fanns en funktion för att rensa gamla cachefiler, tempfiler mm, men det var inte speciellt bra på det. Kollade man manuellt så fanns det massor kvar som kan kunde rensa bort.

 

Min förra PC hade jag inte formaterat på många år. Eftersom jag alltid byggde och installerade dessa själv så var både hårdvara och operativsystem bytt många gånger utan att formatera eller förlora någon information. Då var jag ändå inne och pilla i registerfiler för systemet mm. Tror att originalinstallationen var ifrån år 2000 när jag bytte till Mac 2008. Men vet man bara vad man gör så blir inte ens ett system med Windows så instabilt så det krävs en omformatering, ominstallation däremot kan krävas.

 

Men börja med en säker start, kolla över startobjekt under konton, släng program du inte använder och kör ett program som t ex Onyx för att göra en lite djupare rensning i systemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu förstått att det kan vara motiverat med en omformatering när man trycker in en ny systemversion, exempelvis från 10.5 till 10.6, men jag har aldrig gjort det tidigare och det har alltid funkat kanon ändå.

 

Kolla Aktivitetskontroll först om det är någon process/program som tar oväntat mycket processorkraft eller internminne, och så åtgärdar du isåfall detta. Om du hittar något program som tar för mycket av datorn, testa att slänga programmets plist-fil. Finns i Bibliotek/Preferences.

 

Sen är som sagt en arkiv/install ett enklare sätt att städa en hel ominstallation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har väl alltid en färsk backup?

Gör självklart backup innan du gör stora stora förändringar.

Självklart. :ThumbsUp:

 

kom ihåg att om du nu tänker formatera datorn så måste du göra 2 st kopior av din disk, annars har du ingen backup din data!

Varför två kopior? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har väl alltid en färsk backup?

Gör självklart backup innan du gör stora stora förändringar.

kom ihåg att om du nu tänker formatera datorn så måste du göra 2 st kopior av din disk, annars har du ingen backup din data!

 

Jag hade det framtill i våras när min dyra fina Tidsmaskin HD gick sönder :( sen dess har jag inte haft ekonomisk möjlighet att ta någon backup :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den funktionen finns inte i Win98. Finns inte ens i XP som utför det du nämner. Där fanns en funktion för att rensa gamla cachefiler, tempfiler mm, men det var inte speciellt bra på det. Kollade man manuellt så fanns det massor kvar som kan kunde rensa bort.

 

Min förra PC hade jag inte formaterat på många år. Eftersom jag alltid byggde och installerade dessa själv så var både hårdvara och operativsystem bytt många gånger utan att formatera eller förlora någon information. Då var jag ändå inne och pilla i registerfiler för systemet mm. Tror att originalinstallationen var ifrån år 2000 när jag bytte till Mac 2008. Men vet man bara vad man gör så blir inte ens ett system med Windows så instabilt så det krävs en omformatering, ominstallation däremot kan krävas.

 

Men börja med en säker start, kolla över startobjekt under konton, släng program du inte använder och kör ett program som t ex Onyx för att göra en lite djupare rensning i systemet.

 

Är du helt säker på det?

Med jämna mellanrum kom det upp en liten ruta på skrivbordet som sa typ " det fin massa saker i din dator som du inte behöver, nu tar jag bort dem :P " Sen var de borta xD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det räcker säkert med lite underhåll med typ Onyx.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du helt säker på det?

Med jämna mellanrum kom det upp en liten ruta på skrivbordet som sa typ " det fin massa saker i din dator som du inte behöver, nu tar jag bort dem :P " Sen var de borta xD

 

Det var guiden rensa skrivbordet ja som introducerades i Win XP. Så det är klart att om man hade den aktiverad och lagrade alla sina filer på skrivbordet försvann filerna. Men man har ju mappar som man lagrar allt i och har på sin höjd en genväg till mappen på skrivbordet.

 

Den funktionen var inte till för att rensa bort filer/program, utan ta bort oanvända ikoner/genvägar till program man inte använde så ofta som låg på skrivbordet. Just för att ju mer som ligger placerat på skrivbordet ju längre tid tar det för datorn att starta. Är precis samma i OS X, Win7 eller valfritt operativsystem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var försiktig med att "städa runt" i systemet och plocka bort saker som du inte tror du använder, det är oftast dessa "städningar" som sedan gör osx instabilt. Systemfilerna finns där av en anledning.

 

Även 3eparts program som är inne och mixtrar i systemet kan vara orsak till ett instabilt system.

 

Själv brukar jag bara installerar om system när jag skaffat en ny version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför två kopior? :fundersam:

Om all data bara finns i ett exemplar har du ingen backup. Backupen är säkerhetskopian som man använder när det 1:a exemplaret pajar/blir stulet/brinner upp etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var guiden rensa skrivbordet ja som introducerades i Win XP. Så det är klart att om man hade den aktiverad och lagrade alla sina filer på skrivbordet försvann filerna. Men man har ju mappar som man lagrar allt i och har på sin höjd en genväg till mappen på skrivbordet.

 

Den funktionen var inte till för att rensa bort filer/program, utan ta bort oanvända ikoner/genvägar till program man inte använde så ofta som låg på skrivbordet. Just för att ju mer som ligger placerat på skrivbordet ju längre tid tar det för datorn att starta. Är precis samma i OS X, Win7 eller valfritt operativsystem.

 

OKi :P du vinner :bultandehjarta:

 

Men om man glr det på Macen vad kommer då försvinna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...