Hoppa till innehåll

Foto
- - - - -

För liten systemdisk till min G5:a

• Vänligen logga in för att kunna svara
5 svar till detta ämne

#1 tono

tono
  • Medlem
  • 2 inlägg
  • Mac(ar): G5

Postad 1 november 2009 klockan 10:33

Hej,

Jag har två hårddiskar i min G5:a, systemdisken på 80 GB och ytterligare en på 1 TB.
Nu är systemdisken helt full.
Finns det något sätt att 'flytta över' systemdisken till min stora hårddisk utan att behöva tömma innehållet på den stora.

Mvh Tomas
  • 0

#2 Pocahontas

Pocahontas
  • Moderator
  • 73 115 inlägg
  • Mac(ar): iMac 21,5" 3,06 GHz i3, iPad.

Postad 1 november 2009 klockan 10:42

Vad har du på den stora då? Finns det inget system på den?
Kan du inte bara sätta i din installationsskiva och installera Mac OS X på den, välj den stora disken vid installation och låt den sedan vara din startskiva
  • 0

................................._____Humorn är flytvästen på livets flod_____..............................

När allting lägger av och du får datorstopp så tänk på att datorn är här för att stanna

Om man inte vet att ett problem finns - så kan man heller aldrig lösa det.

#3 tono

tono
  • Medlem
  • 2 inlägg
  • Mac(ar): G5

Postad 1 november 2009 klockan 13:02

Hej och tack för ditt svar!
Självklart måste jag installera Mac OSet på den stora hårddisken frågan är bara hur.
Jag hade hoppats på att jag bara kunde 'lyfta' över innehållet på den systemhårddisken till den stora hårddisken men den kanske inte går, eller?
Här kommer några följdfrågor:
1. Om jag installerar Mac OS på den stora hårddisken måste den då vara helt tom?
2. När jag installerar Mac OS på den stora hårddisken, hur 'berättar' jag för datorn att den nu ska använda Mac OS'et på den stora hårddisken?
3. Innebär detta att jag måste göra något mer typ ominstallera program eller liknande eller fixar Macen detta själv?
  • 0

#4 Jarting

Jarting
  • Medlem
  • 24 228 inlägg
  • Plats: Helsingborg
  • Mac(ar): Macintosh SE

Postad 1 november 2009 klockan 13:22

Vill du klona disken så använd SuperDuper.
http://www.shirt-poc...escription.html
  • 0
En Leopard i Tigerkostym

#5 Svolder

Svolder
  • Medlem
  • 15 570 inlägg

Postad 1 november 2009 klockan 13:28

Hej och tack för ditt svar!
Självklart måste jag installera Mac OSet på den stora hårddisken frågan är bara hur.
Jag hade hoppats på att jag bara kunde 'lyfta' över innehållet på den systemhårddisken till den stora hårddisken men den kanske inte går, eller?
Här kommer några följdfrågor:
1. Om jag installerar Mac OS på den stora hårddisken måste den då vara helt tom?
2. När jag installerar Mac OS på den stora hårddisken, hur 'berättar' jag för datorn att den nu ska använda Mac OS'et på den stora hårddisken?
3. Innebär detta att jag måste göra något mer typ ominstallera program eller liknande eller fixar Macen detta själv?

1. Nej
2. Systeminställningar/Startskiva
3. Ja, de program som inte bara är "drag and drop" installationer. Resten kan du antingen köra från programmappen på den lilla disken där de ligger nu eller dra över dem till programmappen på den större disken
  • 0

#6 Thomas Ytterberg

Thomas Ytterberg

MacWorlds veterantestare

• Medlem
  • 8 371 inlägg
  • Mac(ar): MBPro 2009 2,8 GHz, PM G5 2x2,0 och PowerBook G4/800

Postad 1 november 2009 klockan 15:05

Det behöver inte vara så komplicerat. När du installerat OS X på den stora hårddisken och startar från den första gången kommer du automatiskt få en fråga om ifall du överföra användare, inställningar och program från en annan Mac eller hårddisk. Sedan är det bara att följa instruktionerna. Beroende på vad du kör för program och utrustning kan det var inget eller bara en handfull saker som måste installeras om.
  • 0
Thomas Ytterberg - frilansare - skribent - testare - fotograf - färgkalibrering - spinning

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar