Hoppa till innehåll

Foto
- - - - -

Ska du köpa en ny Mac?

• Vänligen logga in för att kunna svara
255 svar till detta ämne

#1 Landberg

Landberg
  • Medlem
  • 10 325 inlägg
  • Plats: Sälen, Lindvallen
  • Appleprylar: iBook G3, MacBook 2.4 alu, iPhone 3Gs 16gb vit

Postad 29 oktober 2009 klockan 23:24

Tja! det kommer massor med trådar som handlar om när kommer nya macar och vilken ska jag köpa? Vi samlar det här i denna tråden tycker jag!

Här är även macroumors byers guide, som hjälper dej att hålla koll på när kommande macar lär dyka upp
http://buyersguide.macrumors.com/ ( detta är inte fakta utan vad världens macnördar tror;) )

Haade bra!

Redigerat av Landberg, 29 oktober 2009 klockan 23:33.

• 1

#2 JacMiel

JacMiel
  • Medlem
  • 5 inlägg
  • Appleprylar: iMac

Postad 30 oktober 2009 klockan 10:03

Hej,
jag funderar på att skaffa mig en iMac. Eftersom jag videofilmar i AVCHD skulle jag gärna veta om det går att bränna AVCHD-filer på DVD skivor med iMac som går sedan att spela upp på en bluray spelare (vilket fungerar bra på en PC-dator med bluray brännare - jag menar bränningen).
Jag misstänker att DVD brännare på en iMac inte kan bränna Bluray men då i så fall skulle gärna vetat hur, på det enklaste och biligaste sättet, skulle man kunnat göra det.
- mvh
JacMiel
  • 0

#3 Landberg

Landberg
  • Medlem
  • 10 325 inlägg

Postad 31 oktober 2009 klockan 12:39

Finns det inte externa brännare?
  • 0

#4 gEEEk

gEEEk
  • Medlem
  • 13 inlägg

Postad 31 oktober 2009 klockan 13:07

MacBook eller MacBook Pro?

Köpa nu eller vänta?
  • 0

#5 Trnsl8r

Trnsl8r
  • Medlem
  • 26 inlägg
  • Appleprylar: iMac, MacBook Pro

Postad 31 oktober 2009 klockan 16:13

Engadget hade en intressant recension av MB där de inte tyckte prisskillnaden var tillräcklig för att inte haffa en MBP (å andra sidan är prisskillnaden $200 i USA): http://www.engadget....te-2009-review/

En del frågor lades upp i tråden på http://forum.macworl...howtopic=107852 (som stängdes lite i förtid, snålt tyckte jag men det är en annan femma):

"Ärligt talat ser jag väldigt få fördelar om man ser till standard utförandet på 13-tums MacBook Pro:n jämfört med den vanliga MacBooken. Minneskortsläsare, Firewire och mindre hårdisk!?!?"

MBP har även upplyst tangentbord, är lite mindre i måtten och ett par gram lättare. Ingen radikal skillnad kanske, men om man jämför får man väl jämföra allt... Dessutom tycker jag att aluminium är värt en del över plastkomposit. Men visst, glasklart val är det inte...
  • 0

#6 mattem

mattem
  • Moderator
  • 15 749 inlägg
  • Plats: Skåne/Östraby
  • Appleprylar: MacBook Pro 6.2 2.4 GHz i5 15" 8 GB RAM med 160 GB SSD

Postad 31 oktober 2009 klockan 16:39

Plus att skärmen anses bättre på MBP, stöd för dubbelt så mycket minne.

Den vita får redan kritik för att den gummerade ytan blir riktigt grisig/smutsig, den ännu blankare plasten är tidigare blir ännu mer repig.
  • 0

#7 datar

datar
  • Medlem
  • 1 223 inlägg
  • Appleprylar: MBP 15"

Postad 1 november 2009 klockan 01:57

MacBook eller MacBook Pro?

Köpa nu eller vänta?

Enligt ryktena så ska en uppgradering komma först tidigt nästa år gällande MBP. Men det är det ingen som vet. Hade jag varit du så hade jag väntat med att köpa MBP modellen om du nu väljer den.. Macbooken är ju precis uppdaterad. :)
  • 0

Linnarsson.com - Min personliga hemsida
Macbook Pro 15" Retina, 2,6GHz quad-core i7, 16GB RAM, NVIDIA GeForce GT 750M
med 2 GB GDDR5, 1TB PCI-e flash.

#8 Douglas

Douglas
  • Medlem
  • 6 037 inlägg

Postad 1 november 2009 klockan 02:04

Finns det inte externa brännare?

Jag kommer i alla fall ihåg att jag har sett att det finns interna BD-brännare för gamla MacBook Pro... Det borde med andra ord även finnas en extern brännare att köpa till.

Edit: Bra initiativ Rickard till tråden! Men jag är fortfarande lite tveksam till att alla nya forumiter kommer att ställa frågorna här... ;)

Redigerat av Douglas, 1 november 2009 klockan 02:06.

• 0
"Jag har så enkel smak. Jag vill bara ha det bästa av allt."

#9 Landberg

Landberg
  • Medlem
  • 10 325 inlägg

Postad 1 november 2009 klockan 03:44

Ja, jag är ytterst tveksam till det med. Men om tråden får lite liv så kan man kanske hänvisa hit i alla fall, enklare för oss som ständigt får ta samma frågor;)

Haade
  • 0

#10 datar

datar
  • Medlem
  • 1 223 inlägg

Postad 1 november 2009 klockan 16:24

Ja, jag är ytterst tveksam till det med. Men om tråden får lite liv så kan man kanske hänvisa hit i alla fall, enklare för oss som ständigt får ta samma frågor;)

Haade

Jag tycker man ska ha en fråga i en tråd samt alla svar ska besvaras i separata nya trådar :borstatanderna:

Kanske skriva en lista där det finns renodlade Apple butiker? :)
  • 0

#11 tjorven

tjorven
  • Medlem
  • 4 528 inlägg
  • Plats: STOCKHOLM
  • Appleprylar: MBP retina i7

Postad 1 november 2009 klockan 16:49

Enligt ryktena så ska en uppgradering komma först tidigt nästa år gällande MBP. Men det är det ingen som vet. Hade jag varit du så hade jag väntat med att köpa MBP modellen om du nu väljer den.. Macbooken är ju precis uppdaterad. :)

precis. apple har faktiskt gått ut officiellt (ovanligt nog) och berättat att det inte dyker upp några nya produkter innan jul.
  • 0

#12 datar

datar
  • Medlem
  • 1 223 inlägg

Postad 1 november 2009 klockan 16:55

precis. apple har faktiskt gått ut officiellt (ovanligt nog) och berättat att det inte dyker upp några nya produkter innan jul.

Så ska man köpa MBP så hade åtminstone jag väntat.. Vi är snart där... :)
  • 0

#13 Landberg

Landberg
  • Medlem
  • 10 325 inlägg

Postad 2 november 2009 klockan 16:03

Jag hade med väntat, spec när det snackas om nya processorer..
  • 0

#14 idle

idle
  • Medlem
  • 9 inlägg

Postad 2 november 2009 klockan 23:18

Hej gott folk :-)

Jag står valet mellan att köpa en Macbook 13 tum, Mac Book Pro 15,4. 2.66 och Imac 27 med quadcore processor.

Detta är genom jobbet och det är ovan nämda datorer som är valbara.

Datorn kommer att användas till vanlig surfing samt redigering av bilder och video, dock ej super avancerat utan på ett amatörmässigt sätt som dock skall ha möjligheten att kunna utvecklas . Har köpt en digital systemkamera och tar mängder med kort men min nuvarande Sony Vaio( 1g i ram, 1.66 heartz) håller ej måttet. Sparar alla mina kort i RAR och när jag jobbar med dem så tar det en enorm tid att spara bilden och titta på nästa kort, detta gör att man inte får ut det man vill av kameran samt photoshop osv. Även att bara titta igenom korten man precis tagit tar lång tid när de är inlagda på datorn.

Spelar jag spel gör jag det på playstation eller Xbox så det är inte ett krav att datorn skall klara detta.

Vilken dator tror ni kan passa mina krav?

Mvh David
  • 0

#15 erkkan

erkkan
  • Medlem
  • 208 inlägg
  • Appleprylar: MacBook Pro 2.4 ghz, 250 hd, 2 gb ram, Matt skärm

Postad 2 november 2009 klockan 23:20

Alla har ju missat den absolut viktigaste punkten. Skulle aldrig tänka mig en MacBook Pro 13" eller MacBook. Finns ju bara i vidriga glossy. Bara det gör att det endast finns ett val. Sitter på en Pro 15 matt:)
  • 0

#16 idle

idle
  • Medlem
  • 9 inlägg

Postad 3 november 2009 klockan 00:23

Alla har ju missat den absolut viktigaste punkten. Skulle aldrig tänka mig en MacBook Pro 13" eller MacBook. Finns ju bara i vidriga glossy. Bara det gör att det endast finns ett val. Sitter på en Pro 15 matt:)

Glossy, matt? Är det bilden du menar? Kan man få den i matt bild, de måste missat skriva detta för det stog ingenting om det i den broschyr jag fick hem av jobbet.

Är det mycket spegelkänsla annars?
  • 0

#17 Landberg

Landberg
  • Medlem
  • 10 325 inlägg

Postad 3 november 2009 klockan 00:41

Nope. en del bara vägrar inse att dom med glossy är fullt användbara och inget man stör sig på.
  • 0

#18 Cromigon

Cromigon
  • Medlem
  • 9 inlägg
  • Plats: Trollhättan
  • Appleprylar: MacBook (Late 2008)

Postad 3 november 2009 klockan 13:06

Det blir en Mac Mini för mig snart, funderar på att vänta tills nästa vår/sommar med den och slita ut min Macbook (Late '08) helt.
  • 0
Last.fm/TiberianWinter

Senaste låtar
Postad bild

#19 datar

datar
  • Medlem
  • 1 223 inlägg

Postad 5 november 2009 klockan 16:22

Angående glossy som nämnts i tråden (tycker detta inlägg har en intressant frågeställning angående matt vs glossy skärmar).. Själv tycker jag det funkar utmärkt. Grym skärpa och färger. Har provat den bärbara i lite olika miljöer och ibland kan man få lite spegel effekt men SÅ illa är det inte. Jag undrar kring dem som absolut inte gillar glossy, är det för att dessa har BESTÄMT sig eller anser dessa att dom faktiskt UPPLEVER/MÄRKER nackdelar med glossy? :)

Jag vill hävda att det säkerligen finns folk som upplever/märker försämring med glossy, men merparten tror jag bara har bestämt sig! Det har alltid varit matt och ska alltid så förbli. Ungefär som att en bil alltid ska ha en ratt, även om 2000 år ;) :borstatanderna: Det är mina egna tankar vare sig dom är rätt eller fel. :)

Nej jag har inget emot matta skärmar, men jag älskar glossy! Har inga som helst problem med reflexer osv och min nästa externa skärm ska lätt bli med glossy :bultandehjarta: :galetglad:
  • 0

#20 muki

muki
  • Medlem
  • 28 inlägg
  • Appleprylar: MBP 15" snikvariant

Postad 6 november 2009 klockan 07:26

Jag har extrema problem med glossy. Min far har en Sony Vaio med glossy och jag orkar nästan inte använda den på grund av alla reflektioner. Jag ser mig själv i den hela tiden, antagligen är det min hjärna som har ställt in sig på det.

Jag tycker också att externa ljuskällor i ett mörkt rum förstör mycket när man sitter med en glossy. Man måste hela tiden anpassa datorns och skärmens vinkel för att inte störas av det. jag upplever också glossyskärmarna som sämre i soliga inomhusmiljöer på sommaren, men det kan vara Sony Vaions dåliga skärm som spelar in där.

Sen ur ett rent estetiskt perspektiv är glossy betydligt snyggare - dock är matta produkter i allmänhet något att föredra.
  • 0

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar