Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Gömma fönster med dubbelklick


Tjabo33

Rekommendera Poster

inte i standardinställningarna. det kanske finns nått program du kan använda?!

 

tryck äpple-h så göms programmet du är inne i. (stöds inte i adobesuiten dock)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för snabbt svar!

Fast det är just att ändra beteendet för dubbelklicket jag är ute efter.

Om det finns nåt skript eller någon dold systeminställning...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan inte gömma ett fönster så där utan vidare. Hur skulle du få tag på det igen om det inte finns i Dock och inte någonstans på skärmen?

 

Om du bara vill stänga det, använd Kommando-W.

Då kan programmet öppna fönstret/dokumentet igen.

 

Men "WindowShade" gör något liknande du vill, utan problemen jag nämner:

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/12243

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag förstår hur du menar. Men helst vill jag inte använda ett extra tredjepartsprogram utan tweaka mac-os direkt.

Som gammal pc-användare gillar jag att kunna bläddra mellan aktiva program med äpple+tab.

Om fönstret är minimerat med dubbelklick på listen öppnas det inte utan görs bara aktivt. Man måste gå ned och klicka på ikonen i dockan för att öppna fönstret.

Ett gömt fönster (som ju också syns i dockan) öppnas däremot när man bläddrar fram det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan inte gömma ett fönster så där utan vidare. Hur skulle du få tag på det igen om det inte finns i Dock och inte någonstans på skärmen?

 

Om du bara vill stänga det, använd Kommando-W.

Då kan programmet öppna fönstret/dokumentet igen.

 

Men "WindowShade" gör något liknande du vill, utan problemen jag nämner:

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/12243

 

 

WindowShade är nog världens bästa plugin. Tyvärr funkar det inte med Snow Leopard. Är det någon som har hittat en lösning eller ett alternativ så får ni gärna tipsa om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag förstår hur du menar. Men helst vill jag inte använda ett extra tredjepartsprogram utan tweaka mac-os direkt.

Som gammal pc-användare gillar jag att kunna bläddra mellan aktiva program med äpple+tab.

Om fönstret är minimerat med dubbelklick på listen öppnas det inte utan görs bara aktivt. Man måste gå ned och klicka på ikonen i dockan för att öppna fönstret.

Ett gömt fönster (som ju också syns i dockan) öppnas däremot när man bläddrar fram det.

 

 

om du vill bläddra mellan öppna fönster i ett program använder du äpple > eller <

 

om du vill öppna ett fönster som ligger minimerat i docken kan du tabba fram till programmet, håll kvar äpple tangenten - så du fortfarande har tabblisten framme, tryck ner alt tangenten och släpp sedan äpple tangenten. då kommer minimerade fönstret från det program du tabbat till att aktiveras från docken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...
rajjejosefsson

Frågar igen här, när man minimerar ett program så hamnar de längst ner till höger i dockan, men jag tycker det räcker att man ser de aktiva programmen till vänster i dockan med en lysande plupp under och inte både och samtidigt. hur får ja bort minimerade till höger?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågar igen här, när man minimerar ett program så hamnar de längst ner till höger i dockan, men jag tycker det räcker att man ser de aktiva programmen till vänster i dockan med en lysande plupp under och inte både och samtidigt. hur får ja bort minimerade till höger?

Frågan är litet fel ställd.

Program finns i vänstra "halvan" av Dock. Program kan (i sig) inte minimeras.

Dokument minimeras alltid till högra "halvan" av Dock. Så fort ett program har ett dokument öppet och du minimerar dokumentet så har du programmet till vänster och det minimerade dokumentet till höger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

WindowShade är nog världens bästa plugin. Tyvärr funkar det inte med Snow Leopard. Är det någon som har hittat en lösning eller ett alternativ så får ni gärna tipsa om det.

 

Jag kör SnowLeopard och använder WindowShade version 5.0.7. Fungerar hur bra som helst!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ändrar jag så att ett dubbelklick på fönsterlisten gömmer fönstret istället för att bara minimera det till dockan? Går det?

⌘H ...så gömmer du programmet istället. Om du vill att själva programikonen skall synas även när det är gömt. Kör i terminalen:

defaults write com.apple.dock showhidden -bool true;
killall Dock;

De visas som lite halvtransparenta då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

om du vill bläddra mellan öppna fönster i ett program använder du äpple > eller <

 

om du vill öppna ett fönster som ligger minimerat i docken kan du tabba fram till programmet, håll kvar äpple tangenten - så du fortfarande har tabblisten framme, tryck ner alt tangenten och släpp sedan äpple tangenten. då kommer minimerade fönstret från det program du tabbat till att aktiveras från docken.

 

Vad bra. Jag har sökt efter den här möjligheten att öppna stängda fönster från tangentbordet, men inte hittat det förrän nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågar igen här, när man minimerar ett program så hamnar de längst ner till höger i dockan, men jag tycker det räcker att man ser de aktiva programmen till vänster i dockan med en lysande plupp under och inte både och samtidigt. hur får ja bort minimerade till höger?

 

Det du söker är nog "Minimera fönster till programsymbolen" i Systeminställningar för "Dock".

 

post-66583-0-68175600-1392979856_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag kör SnowLeopard och använder WindowShade version 5.0.7. Fungerar hur bra som helst!

 

Tack. Men för fem år sedan, när jag skrev det där inlägget, funkade det inte. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rajjejosefsson

Kom på en till sak ja små stör mig på när ja trycker på kryss (x) röd knapp av rutan så minimeras rutan, varför stängs det inte av, vad har - gul knapp för funktion då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom på en till sak ja små stör mig på när ja trycker på kryss (x) röd knapp av rutan så minimeras rutan, varför stängs det inte av, vad har - gul knapp för funktion då?

Räd knapp stänger du fönstert, gul knapp minimerar det (ner till dock'en) och grön knapp motsvarar maximerar/återställ på PC.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rajjejosefsson

Varför blir det samma sak då för mig när ja trycker på röd och gul knapp på spotify exempelvis. det bara minimeras och avslutas ej. ska det inte göra det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Röd knapp betyder stänga fönster, inte program som i Windows. Har du bara ett programfönster öppet och programmet inte jobbar med olika dokument, så händer det i princip samma sak när du trycker på röd respektive gul knapp. Men öppna en ordbehandlare med fyra dokument så förstår du skillnaden.

 

Edit: Ett fåtal "småprogram" stängs med röd knapp, exempelvis den inbyggda kalkylatorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

När jag trycker på grön knapp blir resultatet inte alltid att fönstret täcker hela skärmen, ibland blir det indre än så. Jag har inte lyckats hitta någon systematik i varför det blir olika.

Just nu har jag Anteckningar, Kalender, Safari och Firefox öppna, och alla utom Safari maximeras till full storlek, men Safari fyller inte hela skärmen. Varför?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hittade jag i en annan tråd att Grön knapp anpassar fönstret till innehållet, då fattar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En hint kan vara att knappen inte heter "maximera" på en Mac utan "anpassa till innehåll". "Maximera" är Windowsvarianten, som aldrig funnits i ett operativsystem till en Mac.

 

Edit: du hade hiitat det själv medan jag skrev mitt svar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...