Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Anslutning till bildskärm


Örjan Norberg

Rekommendera Poster

Örjan Norberg

Hej!

 

Jag har en gammal beige G3-tower,

med scsi-anslutning ex. till externa hårddiskar.

Kör MacOS 8.6. Är fortfarande nöjd.

 

Jag vill ha en kontakt-adapter så att jag kan ansluta

en modern bildskärm till min dator.

Var kan jag köpa en sådan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag vill ha en kontakt-adapter så att jag kan ansluta

en modern bildskärm till min dator.

Var kan jag köpa en sådan?

 

Hej!

När du säger modern bildskärm menar du VGA eller DVI?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Du har väl den gamla Apple-kontakten.

 

Här finns en adapter.

EDIT: Fel adapter. Återkommer.

 

Nej, jag kan inte hitta rätt adapter någonstans. Den var ju mest populär för 10 år sedan.

 

Detta är adaptern på FEL håll, alltså från gammal skärm till ny dator.

http://www.macoteket.se/product_list.jsp?g...product_id=1121

 

Jag hade en sladd direkt från den gamla kontakten till VGA, men den strök med i en garderobsstädning nyligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Örjan Norberg
Hej!

När du säger modern bildskärm menar du VGA eller DVI?

 

Jag menar VGA. Det har funnits adapter tidigare att köpa. Om min gamla Apple-skärm nu pajar, då kan jag ju inte köpa och koppla in en ny...? ...Trist, för jag gillar min gamla G3-scsi-beige-mac. :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Örjan Norberg
Du har väl den gamla Apple-kontakten.

 

Här finns en adapter.

EDIT: Fel adapter. Återkommer.

 

Nej, jag kan inte hitta rätt adapter någonstans. Den var ju mest populär för 10 år sedan.

 

Detta är adaptern på FEL håll, alltså från gammal skärm till ny dator.

http://www.macoteket.se/product_list.jsp?g...product_id=1121

 

Jag hade en sladd direkt från den gamla kontakten till VGA, men den strök med i en garderobsstädning nyligen.

Tack Marcus. Jag får väl hoppas att någon annan har bättre tips... Förresten - är Du son till Lars Hedenström, bördig från Luleå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Förresten - är Du son till Lars Hedenström, bördig från Luleå?[/font]

 

Nej, det är jag inte. Kommer från Göteborg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar VGA. Det har funnits adapter tidigare att köpa. Om min gamla Apple-skärm nu pajar, då kan jag ju inte köpa och koppla in en ny...? ...Trist, för jag gillar min gamla G3-scsi-beige-mac. :huh:

Jag hittade ett par avslutade auktioner:

http://www.tradera.com/search/result.aspx?...=12&ended=1

Ta kontakt med SCSI-master, han brukar ha en hel del gamla saker:

http://www.tradera.com/category/category.a...&listtype=1

 

Annars finns det en medlem på Macworld som heter AndersStrömberg. Han har säkert en sådan.

Happy hunting!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Det kan vara lika enkelt och ungefär lika billigt att köpa ett begagnat Ati-grafikkort från den tiden, till exempel ett Ati Rage eller Radeon (och då ska det vara ett Mac-grafikkort) där det från början kommer en vanlig vga-kontakt. De adaptrar som finns är inte helt pålitliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara lika enkelt och ungefär lika billigt att köpa ett begagnat Ati-grafikkort från den tiden, till exempel ett Ati Rage eller Radeon (och då ska det vara ett Mac-grafikkort) där det från början kommer en vanlig vga-kontakt. De adaptrar som finns är inte helt pålitliga.

Jag har aldrig haft problem med adaptrarna, bara man vet hur de skall ställas in med switcharna. De brukar gå för en tia eller två.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Jag har aldrig haft problem med adaptrarna, bara man vet hur de skall ställas in med switcharna. De brukar gå för en tia eller två.

Räcker det med att få en synlig skärmbild utan krav på att det blir bra kan man ju alltid hålla sig till 1024x768/60Hz och då fungerar förstås de gamla adaptrarna.

 

TS frågar efter en "modern skärm" och då kan det bli rätt lurigt om han nu inte sitter med någon 1280x1024 eller 1024x768-skärm vilket rör sig om 15- och 17-tummare i dagens utbud.

 

Det inbyggda grafikkortet kan ändå inte driva dagens skärmar som har högre och annorlunda upplösning. Detta är vad du får ut från en beige G3:

 

Ett Rage128 eller ännu bättre ett Radeon med dvi-anslutning, kliver förbi den här situationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...