Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Använda iPhone utomlands - GPS bl.a.


fotomarkus

Rekommendera Poster

Ska på semester till Rhodos och undrar hur jag ska minimera datatrafiken.

 

Har fått för mig att jag kommer att vilja använda GPS:en, gärna med kompassen som är så trevligt tillsammans med Google Maps. Om jag kommer till Rhodos, öppnar Google Maps en gång, låter den tanka kartan så att det täcker ön, kommer den att tanka ner samma information igen, nästa gång jag öppnar kartorna?

 

Finns det några alternativ om jag inte är sugen på att köpa Navigon? MotionX GPS, hur funkar det?

 

//Markus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Köp App:en "OffMaps" i AppStore. Där kan du i förväg när du är hemma ladda ner och cacha kartor dit du ska. (Finns säkert fler varianter, jag har bara testat denna).

 

Du kan i förväg välja vilken detaljnivå du vill ha och även simulera "Offline-läge" för att kolla att du har fått ner alla detaljkartor som du behöver. Springer du förbi ngt WiFi på resan kan du såklart tanka ner mer kartor och/eller söka upp platser du vill besöka och lägga till bokmärken för dessa.

 

Har provat det på mina 2 senaste resor, ena gången till Hamburg och andra gången till Krakow, fungerar bra och tack vare kompassen i 3GS blir det _riktigt_ användbart! :-D 

 

Jag laddade de centrala delarna av dessa städer och det tog ca: 150-300 MB per stad. När du kommer hem kan du såklart tömma cachen om du inte planerar att åka dit igen på ett tag.

 

Rekommenderas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GPS:er som Navigon klarar sig bra utan internet, då har du en mycket bra GPS, och behöver inte oroa dig för data kostnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avaktivera data-roaming.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OffMaps verkar super, förutom att Rhodos var väldigt dåligt detaljerat i just den.

 

Ska gå ner till Telia nu och höra om det går att spärra abonnemanget till några hundralappar, så kan man använda Google Maps några få gånger.

Ingen har än så länge svarat, men hur mycket data väger kartorna? Speciellt när det handlar om ett strosa runt i en liten stad?

 

//Markus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...