Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Astronomitråden


snowreeler
 Share

Rekommendera Poster

Rekordet sattes 1997 med 1221 km/h av Richard Noble. Han ska dessutom ge sig på att slå det rekordet med sin nya "bil" Bloodhound SSC som planeras att testköras i upp till 1300 km/h nästa år för att nå max hastighet 2011 med ca 1600 km/h.

 

Noble var visserligen den ledande inom projektet, men den som faktiskt satt i "bilen" var en fd stridspilot, Andy Green.

 

Förmodligen vill man nå 1000 mph (miles i timmen), vilket blir ungefär 1609 km/h. Därav den något udda siffran 1600 km/h...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 661
  • Created
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

  • mikaellq

    103

  • xeric

    82

  • Alix

    66

  • Pocahontas

    61

Har du 60.000 kr liggandes och vill göra något kul för, så räcker de pengarna till att skicka upp en egen satellit

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 1 month later...

http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/8382348.stm

 

Jättestjärnan VY Canis Majoris under lupp. Den är ca 30-40 gånger så massiv som vår sol.

 

 

 

http://science.nasa.gov/headlines/y2009/24...olartsunami.htm

 

Även solen har tsunamis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Angående att åka jättefort...

Om man tänker sig att en rymdfarkost skulle kunna färdas i halva ljushastigheten så skulle man få accelerera ganska rejält först. Jag hörde någonstans, minns ej var, att man skulle behöva accelerera lika kraftigt som rymdfärjorna gör som mest, fast konstant under ett halvår ungefär. Kan ha blandat ihop siffrorna (och orkar inte alls räkna) men man måste elda på ganska ordentligt...

lite snabb räkning i spotlight: man behöver accelerera med 4.75 m/s^2 i ett halvår för att uppnå ljusets hastighet. 4.75 m/s^2 är drygt halva av jordgravitationen ( 0.5g), inte så farligt mycket om jag fått alla siffror rätt, enligt wikipedia så är maxaccelerationen 3 g under landning och avfärd för en space shuttle så ett halvår verkar som rätt lång tid.

 

30000000/(60*60*24*365*0.5)=4.75

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lite snabb räkning i spotlight: man behöver accelerera med 4.75 m/s^2 i ett halvår för att uppnå ljusets hastighet. 4.75 m/s^2 är drygt halva av jordgravitationen ( 0.5g), inte så farligt mycket om jag fått alla siffror rätt, enligt wikipedia så är maxaccelerationen 3 g under landning och avfärd för en space shuttle så ett halvår verkar som rätt lång tid.

 

30000000/(60*60*24*365*0.5)=4.75

Hastigheten har du väl glömt en nolla på? 300 000 000 m/s ska det vara, ungefär? Min Spotlight hävdar att 300 000 000/(60*60*24*365*0,5) = ca 19, vilket börjar närma sig rymdraketers prestanda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hastigheten har du väl glömt en nolla på? 300 000 000 m/s ska det vara, ungefär? Min Spotlight hävdar att 300 000 000/(60*60*24*365*0,5) = ca 19, vilket börjar närma sig rymdraketers prestanda.

 

Det tar nästan på pricken två år (ca 709 dagar) att nå ljusets hastighet med en konstant acceleration på 0.5 G.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lite snabb räkning i spotlight: man behöver accelerera med 4.75 m/s^2 i ett halvår för att uppnå ljusets hastighet. 4.75 m/s^2 är drygt halva av jordgravitationen ( 0.5g), inte så farligt mycket om jag fått alla siffror rätt, enligt wikipedia så är maxaccelerationen 3 g under landning och avfärd för en space shuttle så ett halvår verkar som rätt lång tid.

 

30000000/(60*60*24*365*0.5)=4.75

 

 

Hastigheten har du väl glömt en nolla på? 300 000 000 m/s ska det vara, ungefär? Min Spotlight hävdar att 300 000 000/(60*60*24*365*0,5) = ca 19, vilket börjar närma sig rymdraketers prestanda.

Halva ljushastigheten var det ju jag menade, ca 150 000 000 m/s.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska bli kul om 2 år då vi får kontakt om vi även får ta del av utomjordingarnas teknologi så vi kan börja tillverka farkoster med överljushastighet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som har kollat in Jupiter i teleskop? Ska synas väl nu, men det är ju så kallt och blåser så det går ju knappt att vara ute

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant teori

Det är så stort att det är ofattbart egentligen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
  • 5 weeks later...
Postad (redigerade)

Nån som såg gångna nattens fyrverkeri? Underbart norrsken. Fantastiskt egentligen att det blir så fina färger av stoft från solen när det möter vårt magnetiska skydd.

Redigerad av snowreeler
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån som såg gångna nattens fyrverkeri? Underbart norrsken. Fantastiskt egentligen att det blir så fina färger av stoft från solen när det möter vårt magnetiska skydd.

 

Har aldrig sett ett norrsken - jag tror inte att det är möjligt i Skåne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har heller inte sett norrsken. Bor för sydligt för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig sett ett norrsken - jag tror inte att det är möjligt i Skåne.

Jag bodde i Skurup åren 1985-1996 och under den tiden såg jag faktiskt norrsken två gånger. Ett var vintern 1987 och det var så kraftigt att vi först trodde det brann i skogen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mayakalendern är ju slut 2012...och då kommer apocalypsen. Hittills så har allt stämt som atått i mayakalendern...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NASA visade igår 21 april bilder tagna av sitt nya rymdteleskop Solar Dynamics Observatory (SDO):

 

http://science.nasa.gov/science-news/science-at-nasa/2010/21apr_firstlight/

 

SDO är vår Hubble för solen, säger en entusiastisk medarbetare vid NASA. Och bilderna är fantastiska, det är inte snack om saken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mayakalendern är ju slut 2012...och då kommer apocalypsen. Hittills så har allt stämt som atått i mayakalendern...

 

Ge ett exempel på vad som står i Mayakalendern förutom deras tideräkning, som var väldigt exakt för deras tid. Du har nog blandat ihop den med Nostradamus profetior.

 

Då kalendern inte sträcker sig längre än till 2012 så är det inte ovanligt att sekter och rörelser självklart tror att jorden går under pga denna kalenderbegränsning. Parar man ihop Mayakalendern med Nostradamus Les Propheties så är lyckan gjord för domedagsmänniskor.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NASA visade igår 21 april bilder tagna av sitt nya rymdteleskop Solar Dynamics Observatory (SDO):

 

http://science.nasa.gov/science-news/science-at-nasa/2010/21apr_firstlight/

 

SDO är vår Hubble för solen, säger en entusiastisk medarbetare vid NASA. Och bilderna är fantastiska, det är inte snack om saken.

På tal om Hubble, skulle de inte byta ut den också? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ge ett exempel på vad som står i Mayakalendern förutom deras tideräkning, som var väldigt exakt för deras tid. Du har nog blandat ihop den med Nostradamus profetior.

 

Då kalendern inte sträcker sig längre än till 2012 så är det inte ovanligt att sekter och rörelser självklart tror att jorden går under pga denna kalenderbegränsning. Parar man ihop Mayakalendern med Nostradamus Les Propheties så är lyckan gjord för domedagsmänniskor.

 

 

Solförmörkelser tex har de förutspått med exakthet. Enligt kalendern så är jordens undergång 23 december 2012

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...