Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Astronomitråden


snowreeler
 Share

Rekommendera Poster

  • Svars 661
  • Created
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

  • mikaellq

    103

  • xeric

    82

  • Alix

    66

  • Pocahontas

    61

26 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Ska bli intressant att se alla bilderna det där thailändska pojkarna tog på diverse ljusfenomen på himlavalvet under sin grottvistelse.

Määän hur kunde de se himlavalvet från en grotta? Jag hajar inte riktigt. :totaltgalen: :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var uppe vid sjön (det är mörkt där) och tittade på Perseiderna. Jag såg några stycken. Plus flera flygplan och kanske någon satellit (?). I alla fall var det något med fast sken som for över himlen mycket snabbare än blinkande trafikflyg.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Jag var uppe vid sjön (det är mörkt där) och tittade på Perseiderna. Jag såg några stycken. Plus flera flygplan och kanske någon satellit (?). I alla fall var det något med fast sken som for över himlen mycket snabbare än blinkande trafikflyg.

Sen finns det de satelliterna som ser ut som stjärnor, men tittar man noga så rör de lite på sig (fram och tillbaka), kan man uppleva det som. Det är de man riktar sin parabol mot. :)  De står ganska lågt.

Redigerad av modEric
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, modEric säger:

Sen finns det de satelliterna som ser ut som stjärnor, men tittar man noga så rör de lite på sig (fram och tillbaka), kan man uppleva det som. Det är de man riktar sin parabol mot. :)  De står ganska lågt.

Kan man se sådana utan kikare eller liknande? Geostationära omloppsbanan ligger ungefär 35790 km över ekvatorn. Som jämförelse ligger ISS bara 400 km upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Kan man se sådana utan kikare eller liknande? Geostationära omloppsbanan ligger ungefär 35790 km över ekvatorn. Som jämförelse ligger ISS bara 400 km upp.

Ja, det var grannen på Gotland, som också hade parabol, som en kväll pekade ut dem och visade ett par. man såg dem tydligt. Sen finns det säkert andra satelliter som inte går i bana utan ligger på sin plats s a s, som man också kans se. Vädersatelliter - går de i snabb bana eller ligger de still. Kommunikationssatelliter.. Hela jorden är ju omringad av skit.

 

Det här kanske:

“Ibland kan man även få syn på en satellit dagtid. Speciellt de 66 Iridiumsatelliter, som används för satellittelefoni, ...”

https://illvet.se/universum/solsystemet/jorden/satellit-kan-man-se-satelliter-fraan-jorden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, modEric säger:

Ja, det var grannen på Gotland, som också hade parabol, som en kväll pekade ut dem och visade ett par. man såg dem tydligt. Sen finns det säkert andra satelliter som inte går i bana utan ligger på sin plats s a s, som man också kans se. Vädersatelliter - går de i snabb bana eller ligger de still. Kommunikationssatelliter.. Hela jorden är ju omringad av skit.

 

Det här kanske:

“Ibland kan man även få syn på en satellit dagtid. Speciellt de 66 Iridiumsatelliter, som används för satellittelefoni, ...”

https://illvet.se/universum/solsystemet/jorden/satellit-kan-man-se-satelliter-fraan-jorden

Den där artikeln säger ju

Citat

HÖJDEN Satelliter i låg omloppsbana (mindre än 1?000 kilometer) är lättast att få syn på. Det går inte att se tv-satelliter (de befinner sig 36?000 kilometer bort).

De enda satelliter som "ligger på sin plats" är de geostationära (35970 km) samt möjligtvis någon bränsleslukande sak som med motorers hjälp håller sig stilla relativt jorden en kort stund.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man står på marken i Göteborg och har ögonen ungefär markhöjd så befinner sig en geostationär satellit som ligger på samma longitud omkring 39337 km bort och ca 21° högt. Då horisonten hamnar längre bort på den runda jorden kommer satelliten att hamna högre relativ horisonten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Kan man se sådana utan kikare eller liknande?

Kanske inte bästa bilden, el bäst beskrivande bilden - men man ser prickarna rätt tydligt. Ungf så tydliga är de när man tittar på himlen och man får syn på en av dem. Astra och Siruis har jag för mig det var vi såg, men Sirius finns ju inte längre.

giphy.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-07-29 på 12:14, marcushedenstrom säger:

Jag är inte säker på att jag förstår, men påstår han att den vitgula pricken är månen, och den röda är Mars?

 

I så fall är det en lögn; bara det gamla snacket om att "Mars blir lika stor som fullmånen vid opposition".

Det här tror jag var en rätt bra bild... Mars, en liten prick bara - men rätt tydlig.

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Alix säger:

Vatten har hittats på månen (i dess ständiga skugga). ?

Har du en länk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

51 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Duger

?

Sådär.

Denna version är bättre  (Enligt min åsikt i alla fall. :) )

 

 

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

1 timme sedan, Telly82 säger:
2 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Duger?

Sådär.

Denna version är bättre  (Enligt min åsikt i alla fall. :) )

“Bästa covern” på den låten är med Far Corporation. :ThumbsUp:

 

 

…inkl maffiga “Phil Collins-trummor” - bl a efter att den lugna tar slut (≈ 3:50) B)  Mycket 80-tal i den versionen.

 

 

- - -

Edit: Här var en liveversion jag inte hade sett innan. Kul! :rockapa:

Redigerad av modEric
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Alix säger:

Tackar.

Intressant. Har inte tänkt på att det finns ständig skugga i vissa kratrar vid månpolerna.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Är det så att solen befinner sig över horisonten överallt i världen i genomsnitt lika lång tid, fast med olika årstidsintervaller under olika tider på dygnet ? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Alix säger:

Är det så att solen befinner sig över horisonten överallt i världen i genomsnitt lika lång tid, fast med olika årstidsintervaller under olika tider på dygnet ? 

Ja, sett över hela året bode det väl vara ungf samma. 30 min ser jag att man nämner som siffra: “The exact instant of solar noon, when the Sun reaches its highest point in the sky, varies with the seasons. This variation is called the equation of time; the magnitude of variation is about 30 minutes over the course of a year.” - Wiki::Daytime

 

 

Den här kanske kan vara lite intressant med.

 

Length of Day and Twilight

 

Length of Day graphs for the Northern hemisphere.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
 Share




×
×
  • Skapa nytt...